Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

Apple har väll tänkt att man köper tangentbordet av dom. Vill man ansluta t.ex digitalkemeran, (Vanligt tillbehör idag) så är en ledig usb port bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar
Apple har väll tänkt att man köper tangentbordet av dom. Vill man ansluta t.ex digitalkemeran, (Vanligt tillbehör idag) så är en ledig usb port bra.

Tror Apple har tänkt att man får göra hur man vill.. och och Mac mini är inget bra val om det är den enda dator man tänker ha. Själv ska jag ha bluetooth och Apples trådlösa tangentbord och mus .. digitalkameran ansluter jag till min gamla sågtand som vanligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de strippade bort mus och tangentbord och bara har en minnesplats kunde de lika gärna strippa minnet också så kunde man få välja själv från början........ istället för att kasta bort en 256-a........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det här är en av apples mest efterlängtade produkter, och den skalar superfint från switchers, till webutvecklare som vill testa hemsidan i safari eller klusterbyggaren som vill bygga en privat superdator till ett riktigt överkommligt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå att byta minnet själv, ser ut att sitta ganska lätt tillgängligt, bara att öppna och byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är smarta Apple. Dom släpper alltid produkter som alla vill HA - sen när ha-begäret är etablerat och oåterkalleligt så köper kunden produkten trots att den inte är fullständig - den saknar nämligen tillräckligt RAM-minne. På detta sätt säljer dom sin produkt för t.ex. 5000 kr. - när den egentligen i slutänden för kunden kostar minst 6000 kronor. Fräckt, smart och mycket genomtänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är smarta Apple. Dom släpper alltid produkter som alla vill HA - sen när ha-begäret är etablerat och oåterkalleligt så köper kunden produkten trots att den inte är fullständig - den saknar nämligen tillräckligt RAM-minne. På detta sätt säljer dom sin produkt för t.ex. 5000 kr. - när den egentligen i slutänden för kunden kostar minst 6000 kronor. Fräckt, smart och mycket genomtänkt.

Ja.. vaddåå... har du aldrig kollat Dells internet shop? I reklamen får man den nästan gratis men inget följer med i priset...............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.. vaddåå... har du aldrig kollat Dells internet shop? I reklamen får man den nästan gratis men inget följer med i priset...............

Vad har det för betydelse att Dell gör samma sak? Det är svagt av Apple...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra av Apple att gynna tredjepartsförsäljarna.. Men folk är av olika skolor.. Jag tycker till exempel att det är bra att inte Apple langar in en DVD-R i varje dator, för det känns grymt onödigt att ha DVD-R i fler än en dator. Jag tycker till exempel att det är bra att det inte sitter en G5-processor i Mac mini.. att betala för en G5-processor till en sådan här dator är rent slöseri i mina ögon.. ska jag kosta på mig en G5:a ska den sitta i ett riktigt tower med plats för mycket RAM, flera hårddiskar och minst tre PCI-platser.

 

Jag tycker Apple har lanserat en suverän produkt här.. I stort sett exakt den produkt jag har gått och hoppats på en längre tid. Om man nu inte tycker att Mac mini är 'rätt'.. jao.. då bör man nog vända blicken åt något annat håll. Apple har numera ett jättestor sortiment och det finns nog nästan någonting för alla. Stationärt som bärbart, prestandamaxat liksom budgetprestanda, utbyggbart som enkelt.. Räcker det inte.. jao.. då är det väl bara att byta skola då.. :)

 

Tycker det känns barnsligt och grymt tråkigt att det första folk gör är att börja gnälla.. jag lever med ett slags patos att man (iaf nästan) alltid ska säga vad man tycker men det känns som om många här väntar sig att Apple alltid ska leverera _helt kompletta_ datorer helst gratis, kan någon datortillverkare leverera det tror ni!? :)

 

Inse faktum.. Apple har levererat en pytteliten, snygg och billig dator.. dessa tre egenskaper i kombination gör det väldigt svårt (nästa omöjligt) att dessutom leverera prestanda och utbyggbarhet.

Vill ni ha prestanda? - Köp PowerMac G5!

Vill ni ha utbyggbarhet? - Köp PowerMac G5!

Vill ni har mer RAM-minne? - Köp mer RAM-minne!

Vill ni ha pyttelitet, snyggt och billigt? - Köp Mac mini!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men så tokig är ju inte datorn, förrutom minnet då, kanske dom lärt sig till 2010 att skicka med mer, men då skeppar nog win världen 1gb ram o äpple borjar med 512 då, hmmm vi får nog dras med lite minne vi, även om äpple borde få justa iköpspris på modulerna.

 

Jo det jag ville ha sägt var att för ett år sedan gav jag 13500 för "samma" burk :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men så tokig är ju inte datorn, förrutom minnet då, kanske dom lärt sig till 2010 att skicka med mer, men då skeppar nog win världen 1gb ram o äpple borjar med 512 då, hmmm vi får nog dras med lite minne vi, även om äpple borde få justa iköpspris på modulerna.

 

Jo det jag ville ha sägt var att för ett år sedan gav jag 13500 för "samma" burk  :(

Även om jag kommer att köpa med 512MB RAM från början så hävdar jag faktiskt att 256MB räcker.. även om det då är ett absolut minimum.. Det går inte bra, men det går! .. och jag tror faktiskt att många vill köpa dator så.. de vill köpa och testa, om det visar sig vara otillräckligt så köper de mer nästa månad den 25:e. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver 512 i RAM för att OSX (som sitter i burken) ska rulla fint. Alltså - mini'n skeppas med för lite RAM. Detta är uselt av Apple - dom luras, men det gör alla andra multinationella kapitalister också - så inget konstigt med det.

I övrigt är burken perfekt - en sensation.

 

Det är inte eran syster vi diskuterar - det är en kommersiell produkt på en kapitalistisk marknad. Apple är ett börsnoterat amerikanskt företag - inte religion, politig, etik. Det är bizniz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni ha prestanda? - Köp PowerMac G5!

Vill ni ha utbyggbarhet? - Köp PowerMac G5!

Vill ni har mer RAM-minne? - Köp mer RAM-minne!

Vill ni ha pyttelitet, snyggt och billigt? - Köp Mac mini!

Instämmer till fullo med det du skriver. Men inte på en punkt: RAM-minnet. Om det är så att man måste demontera det medföljande minnet för att plocka i mer RAM så är det korkat.... Det lämnar användaren med alternativet 512MB eller 1 GB och 1 GB är dyyyyyyyyyyyyyyrt. Att det inte finns två platser är ogenomtänkt och bör fixas snart..... alternativt att Apple skippar medföljande minne och tar poäng på att bli den första datorleverantören som skippar medföljande minne..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker också att det bör ha varit 2 minnesplatser, eller åtminstone ett större minne i från början. X kräver mer än 256 för att flyta på bra, man ska köra mer än ett program åt gången.

Tänk bara på hur mycket minne safari tar upp, när man surfar. Ska man lysna på musik samtidigt, är minnet nästan slut.

 

På swedishclockers, eller vad de nu hette (som någon länkade till tidigare), nämde de en annan brist, nämligen att powerknappen sitter på baksidan. Även om man inte behöver använda den så ofta, så händer det faktiskt att X hänger sig ibland, så man behöver koma åt den. Dessutom ska man tänka på att de kunder datorn vänder sig mot, är vana vid att stänga av datorn ganska ofta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker också att det bör ha varit 2 minnesplatser, eller åtminstone ett större minne i från början. X kräver mer än 256 för att flyta på bra, man ska köra mer än ett program åt gången.

Tänk bara på hur mycket minne safari tar upp, när man surfar. Ska man lysna på musik samtidigt, är minnet nästan slut.

 

På swedishclockers, eller vad de nu hette (som någon länkade till tidigare), nämde de en annan brist, nämligen att powerknappen sitter på baksidan. Även om man inte behöver använda den så ofta, så händer det faktiskt att X hänger sig ibland, så man behöver koma åt den. Dessutom ska man tänka på att de kunder datorn vänder sig mot, är vana vid att stänga av datorn ganska ofta

Stänger av den gör man ju i Finder-menyn... :huh: ...däremot sätter man på den med knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

däremot sätter man på den med knappen.

Var ju det jag menade ;)

fast jag använder knappen, för att stänga av, och vila min dator, istället för menyn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Min fru har en PC som är så besvärlig och krånglig, den gör nästan parodi på Windows och PC-begreppet. Omstarter och ominstallationer tillhör vardagen. För henne skulle miniMac vara perfekt! Det är bara bra att maskinen inte har något tangentbord, mus, skärm och "för lite" minne. Allt det har hon ju redan, och minnet är ju bara att flytta över. MiniMac passar nog utmärkt för många switchers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

256 meg räcker inte ens för att bara systemet ska köra ordentligt. Man kan alltså köra hela 0 (noll) program utan att det börjar sega av hårddiskaktivitet. Det är det som är uselt. Det räcker helt enkelt inte till, för en bra upplevelse är man helt och hållet tvungen att byta upp sig. Och när inte det går att göra i en handvänding hemma på skrivbordet, så blir det till att köpa det genom Apple, vilket kostar skjortan (eller rättare sagt 700 kr för 512 meg.)

 

Vad som däremot är märkligt prisvärt är att byta upp sig till 80 GB hårddisk, bara 470 spänn, det är det nog värt om man planerar att använda datorn för t ex mediavisning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar verkligen Mac Mini att driva Apples 20" skärm?

Några nyheter om byte av RAM?

Det är intressant att många dissar Mac Mini men gillar Powerbooks som har samma prestanda…

 

D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Vill inte säga emot någon om att 256 MB är lite i underkant för att Panther och Mac smyga fint ihop. Däremot vill jag avliva myten om att Macar blir mycket snabbare eller måste ha jättemycket minne för vanliga "kontorsprogram" som tex OSX + Mail + Safari + Word + iCal + Adressbok + iTunes. För dessa räcker 512MB men är förmodligen möjligt att köra även med 256.

 

När jag fick min G5:a för ett par månader sedan (Dual 2.0) gjorde jag prestandatest med X-Bench. Först med 512MB och sedan med de två extra 512:orna (som jag köpt tokbilligt direkt från Crucial), totalt 1.5GB. Resultatet blev i det närmaste identiskt (217.3 vs 218.5) för respektive konfiguration. Med många tunga apps igång samtidigt (Photoshop, Illustrator, InDesign) samt stora bildfiler, kommer dock naturligtvis extra minne till sin rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Som vanligt snålar Apple med ramminne :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström skrev:

Min fru har en PC/och minnet är ju bara att flytta över
Är det så att det funkar med vilka minnen som helst ? (..om man struntar i garanti)

---

Entourgae - Safari - Palm DT - Systeminst - CopyPaste - Förhandsvisning + PANTHER (se nedan)

=memory.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte VARFÖR dom snålar med minne? Om dom stoppar i 246 eller 512 mb vid tillverkning ska väl inte påverka utpriset från fabrik mer än marginellt? Apple köper väl in minnen för struntpengar? Jag förstår faktiskt inte. Om mini'n kostar 5200 kr till kund eller 5400 kr - what's the fuckin' deal? Det påverkar knappast konsumtionsmönster. Byt ut 5400 mot 5600 och maskinen är såld lik förbannat. I don't get it? Förklara någon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...