Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar

Tänk om man kunde köra sin gamla iMac G3-skärm med en iMac Mini G4....... så behövde man inte köpa ny skärm heller........... SNACKA OM SNILLEBLIXT!!!!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att macmini ser snygg ut, och prestandamässigt är det väl ungefär vad man kan vänta sig, föutom att 1 minnesplats verkar alldeles för snålt, även för en lågprismac.

Kommer det vara möjligt att sätta i ett snabbare grafikkort? På teknisk info, hittar jag inget om det, och på applestore komme rjag inte in nu :(

 

Om det stämmer, som ni redan skrivit, att man inte kan byta minne själv, tycker jag att det är en stor miss, eftersom jag tror att minne är just det, som de flesta sätter i själva, om de ska till att uppgradera sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde de bara släppa en G5 variant så juuublar jag!!!! Men den skulle väl kanabalisera på iMac G5....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en idé...

Vad tror ni om de nya 2GB-modulerna? Borde inte en sån funka att sätta i, eller? Kanske Ytterberg eller någon annan kan svara på den frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan fått min PC-användande flickvän att vilja köpa en!

Hennes dator kraschade igår och hon är nu fly förbannad.

Men när hon fick höra om nya Mac Mini blev hon lite gladare, dels eftersom hon alltid ogillat priset på Macar, dels eftersom hon inte skulle få användning för sin plattskärm om hon köpte en iMac.

 

Apple har lösningar på allt! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om de släpper iMac Mini i server eller klusterverison?! :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lågt pris måste jag säga!!!

 

Nu har man drabbats av den där jobbiga macfebern.... Ha ha ha ha Man blir nästan euforisk :wacko::lol: (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, den har ju nätverksanslutning, så för 25000 kr kan du ju få fem st Mac Mini.

Blir ett fint litet kluster, tycker jag... :)

 

Detta kanske innebär att en del av mina bekanta har råd att skaffa Mac nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde ju iMac G5 bli ännu tuffare med ännu kraftigare processor. 2.25 GHZ vore ju riktigt trevligt.  B)

Leveransen av G5:or spelar nog roll också. IBM fixar väll inte tillräckligt som det är nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni inte att en emac skulle ge minst samma prestanda, för ungefär samma pengar, om man ska köpa helt nytt. Både skärm och tangentbord, kostar ju en del ;)

 

 

 

 

Skulle det vara möjligt att fjärrstyra minimacen, från en annan mac, på något grafiskt sätt? på så sätt, skulle man kunna köra den utan varken skäm, eller tangentbord :D Det skulle vara fräckt, men kanske inte så speciellt effektivt. det skulle väll antagligen funka att ha som server, eller nått sånt, men knappast för vanliga syslor. Då skulle ju den vanliga datorn, funka hur bra som helst ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Mini 1,42 GHz + 1 GB minne + 17-tums platt skärm + Apple tgtbord/mus

= 5700 + 4000 + 3000 + 550 = 13 250 kronor

 

iMac G5 17-tum, 1,6 GHz + 512 MB minne (totalt 768) = 12000 + 1000 = 13 000 kronor

 

eMac 1,25 GHz + 512 MB minne (totalt 768) = 7500 + 1000 = 8 500 kronor

 

Så för att Mac mini ska vara billig krävs att man redan har skärm och tangentbord och nöjer sig med 512 MB minne. Vill man bygga datorn från grunden är eMac och iMac bättre om man ser rent praktiskt och ekonomiskt på det hela.

 

//Thomas

Tanken från Apple i det här läget är väl att försöka locka över PC (iPod) användare till den "rätta" plattformen för så lite pengar som möjligt. För 4 700 och några hundralappar för ett tgt-bord/mus (behöver nödvändigtvis inte vara Apples, i varje fall inte musen, och heller inte nytt) och kanske en billig TFT eller en gammal TFT el CRT så är man igång.

Men den stora missen är väl att det bara finns en minnesplats och att man inte kan uppgradera själv (?, där ryker flera hundralappar i onödan + multum för minnet. De första 256 MB-na har man ingen glädje av när det är dags). Det hade väl inte kostat mer än en centimeter extra på bxhxd för att få lite mera plats (om nu det är problemet). Mini'n skulle ju fortfarande vara grymt liten och läcker. När det nu är som det är, hade väl 512 MB kännts mera anständigt och att inte switcharna skulle bli besvikna på Apple redan från början (vi gamlingar vet ju hur det alltid har varit med den här biten).

 

Men när de nytillkomna väl är frälsta, så kommer de att investera i nästa Apple-generationer fullt ut och tycka att man får valuta för varenda krona.

 

PS och så är det här mycket bra för ungdomar, studenter, och gamla användare som inte har tyckt det vara värt pengarna, eller ens haft pengarna, för att köpa nya (nyare) datorer utan kör vidare i 9-an. Nu kommer nog väldigt många att ta steget över till X, när det har blivit så här billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

björnström hann före på macmini.se och ipodshuffle.se så jag fick ta minimac.se istället :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jga kan inte fatta att de kan klämma in allt… men volymen kanske är som en powerbook el vad tror ni som är bra på att räkna? De kunde ledigt gjort den en cm högre och haft en minnesplats till, el finns det nån speciell idé med att den ska vara så platt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på ytterligare en grej. Det hade väl varit bättre att erbjuda en (prisvärd) "toppmodell" med 512 MB el 1 GB minne i st f en 80 GB HD och vad det nu var mera i den dyrare Mini'n. 40 GB räcker långt till att börja med, och för den som absolut vill ha fetare HD-ar så brukar iaf 80 GB anses för lite också. Lagring kan ju enkelt och billigt utökas med en extern HD, de har ju blivit mycket billiga numera. Och allra billigast är att plocka HD ur en kasserad dator (t ex en PC, som ju ligger i drivor på skroten efter bara några år) och köpa till ett kabinett för några hundra. Externa HDar kan flyttas vidare till nästa dator (el andra datorer) men det är inte lika lätt med minnen av olika skäl, och i varje fall sällan till senare datorer.

 

Jag har 2x40 GB externa beg HDar som kostat mig ca 500 kr. Då har man dessutom möjligheter att dubbellagra det viktigaste för en billig slant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man redan har en gammal överbliven skärm hemma kan ju en minimac vara perfekt rent ekonomiskt då sett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggare att ha den externa HD i ett kabinett som ser ut som Minin ovanpå, el under Minin… :)

 

 

Hur går det med G5:orna då? Nåt nytt på den fronten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac mini inriktar sig inte på er som redan har en Mac, den riktar sig till "adders" som redan har investerat pengar i PC plattformen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått varför datorer ska se ut som towers. Att inte denna kommit tidigare är en gåta för mig. Om detta blir en succe så dröjer det inte länge föränn Dell, HP och dom andra snart kommer med fula kopior...då ligger tyvärr MacMini risigt till. Den är en aning för dyr med tanke på specifikationen. Om den var en tusing billigare kan man tänka sig en marknad där folk köper ny dator varannat år - skärmen har man ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj.. Jag är grymt glad, det blev som jag ville. :lol::D

 

Pappa har redan beställt en.. Jag kommer att beställa en så fort jag har råd och eventuellt köper jag ytterligare en senare. Någonting säger mig att det här blir en storsäljare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått varför datorer ska se ut som towers. Att inte denna kommit tidigare är en gåta för mig. Om detta blir en succe så dröjer det inte länge föränn Dell, HP och dom andra snart kommer med fula kopior...då ligger tyvärr MacMini risigt till. Den är en aning för dyr med tanke på specifikationen. Om den var en tusing billigare kan man tänka sig en marknad där folk köper ny dator varannat år - skärmen har man ju.

.. En sådan här dator kan inte Dell och HPs ingenjörer knåpa ihop.. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte köper ett tangentbord med usb portar i, utan pluggar musen en och tangentbordet i den andra. Då är usb portarna slut. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte köper ett tangentbord med usb portar i, utan pluggar musen en och tangentbordet i den andra. Då är usb portarna slut.  :huh:

Så är det på min sågtand också.. Man kan inte få allt man vill ha vet du... Eller jo, jag ändrar mig.. man kan faktiskt få allt man vill ha, men då får man betala därefter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte köper ett tangentbord med usb portar i, utan pluggar musen en och tangentbordet i den andra. Då är usb portarna slut.  :huh:

För mig har usb-portarna en förmåga att ta slut hur än många man har från början - det är som med el-uttag. :lol:

 

Jag har en TiBook och är uppe i två usb-hubbar vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har man drabbats av den där jobbiga macfebern....

Ja.. fy.. jag känner mig riktigt febrig faktiskt.. Ingen skön känsla. Sitter nästan och hoppar på stolen och vill ha en Mac Mini nu nu nu genast (helst i går)! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...