Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacMini


markuslagerwall

Rekommendera Poster

markuslagerwall

Hoppas att ryktet är sant, en sådan modell är starkt efterlängtad.

 

Vad kan det vara för prestanda, ingångar mm mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 233
  • Created
  • Senaste svar
Det låter troligt med Mac mini. Vi får se.  :rolleyes:

 

Jag ser helst G5.

Minst 2 minnesplatser.

Minst 2 hårddiskplatser.

 

Portar: Ström, Ethernet, Modem, 2x FireWire 400, 4x USB 2.0, DVI, Ljud in, Ljud ut.

G5 vore mumma men för runt 3500-4000 kr vore väll det kanske att hoppas på för mycket?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple gör ett stort misstag om de använder G4. Vi behöver kraft med stora bokstäver för att få över fler från PC och då är det bara G5 som kan mäta sig.

Fast Pelle plutt som inte kan särskilt mycket om datorer och har köpt en iPod och sneglar på Mac har nog ingen större koll på det. Tror inte majoriteten av datorköpare har någon större koll på vad skillnaden är mellan P4 o celeron. Så jag tror att skillnaden mellan G4 o G5 inte har någon större skillnaden när det gäller att locka "majoriteten" att switcha. Vilket iaf jag tror är syftet med denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter troligt med Mac mini. Vi får se.  :rolleyes:

 

Jag ser helst G5.

Minst 2 minnesplatser.

Minst 2 hårddiskplatser.

 

Portar: Ström, Ethernet, Modem, 2x FireWire 400, 4x USB 2.0, DVI, Ljud in, Ljud ut.

Det där tror jag inte du får se i kväll, vi pratar en dato under 5000 :-, en dator som antagligen är tänkt att konkurera med pc-maskiner i samma prisklass. folk som köper en dator som är så billig tror inte jag bryr sig om ifall det finns 2st firwire portar, utbyggbart minne snabbt ethernet flera usb-portar etc. Jag tror att de flesta som letar efter en billig dator använder den till att surfa, kolla mailen, skriva i word, den mest avancerade grejen som dessa gör är antagligen att tanka ner bilderna från digitalkameran. till detta behövs alltså bara en st usb-port.

 

Jag tror att vi får se en mycket enklare dator än vad imac g5 är. en g5processor tror jag inte är att tänka på, inte ens e-macen har idag g5:a. (kanske i morgon...)

 

det är vad jag tror...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter troligt med Mac mini. Vi får se.  :rolleyes:

 

Jag ser helst G5.

Minst 2 minnesplatser.

Minst 2 hårddiskplatser.

 

Portar: Ström, Ethernet, Modem, 2x FireWire 400, 4x USB 2.0, DVI, Ljud in, Ljud ut.

G5 vore ju nice. Men kommer nog inte att hända.

Skippa modem. Vem behöver det idag? Bluetooth vore ju bra.

2 minnesplatser ett krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacNN:

"Apple introduces Mac mini. New member of Mac family Slot-load Combo optical drive. Play DVDs, burn CDs. Queit. Tiny, FireWire, ethernet, USB 2.o, both DVI/VGA output. Very tine. Height is half the size of an iPod mini. BYODKM. Bring Your Own Display, Keyboard, Mouse. Firs tone is $499: 1.25GHz 256MB/40GB More memory and larger hard drive for $599. Will ship on January 22. Ships in a box smaller than the regular iPod box"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay denna kommer jag att köpa bara för att den är så djävla gullig.

titta på den, såhär ska en mac se ut.

 

Men där är en sak... det skulle ju varit en G5:a i den men detta är det bästa som hänt Apple (ok mej) för denna lilla rackare kommer att kunna gå in på nya marknader för Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

4.700:- inkl. moms för 1,25 GHz/40 GB

5.700:- inkl. moms för 1,42 GHz/80 GB

 

Men ingen diskettstation! Hur ska det här sluta?! :D

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de tekniska specarna så måste minnet bytas av auktoriserad appletekniker, inget man får göra själv med andra ord. DÅLIGT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ha en! Synd bara att man saknar skärm... MacMini måste ju matchas med en passande sådan, och Apples nuvarande är ju lite dyra :-( .. en 15" CinemaDisplayMini hade suttit fint :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ha en! Synd bara att man saknar skärm... MacMini måste ju matchas med en passande sådan,

 

Ja, det blir knivigt. jag har ju bara en ful 19-tummare till min AMD-burk som jag hade tänkt slänga (sälja) ut. Frågan är om den gråa klumpen till skärm inte skymmer den lilla minin. kanske den går att väggmontera som en tavla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Endast en minnesplats för PC2700-minne (333 MHz) vilket gör att man alltså måste plocka ut den 256:a som sitter i. En klar nackdel. Applestore vill ha fyra laxar för en gigabyte.

 

Annars verkar det mesta vara i linje med iBook G4:s och så även innehållet. 1 Firewire 400, 2 USB. Grafikchipet är däremot vanliga Radeon 9200 med 32 megabyte minne. DVI är en lättnadens suck.

 

Ljudutgånen är inte kombinationsvarianten med optiskt digital ut. Det är en klar miss.

 

Superdrive: +940 kronor

Airport Extreme: +745 kronor

Bluetooth: + 550 kronor

Apples tgtb/mus: + 550 kronor

Trådlöst tgtb/mus + 930 kronor (inkluderar EJ Bluetooth som i vanliga fall)

 

Intressant är att Apple nu "erkänner" hanteringen av dvd+r och dvd+rw med Superdriven i mini

dvd-r: 4x

dvd-rw: 2x

dvd+r: 4x

dvd+rw: 2,4x

läser dvd: 8x

cd: 16/8/24x

 

Komboenheten: 24/16/24x/8x

 

Vad jag är osäker på är hårddisken. Är det 2,5-tums eller normala 3,5-tums?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(w00t) OMG (w00t) det där kallar jag snygg design, och prisvärd verkar den också vara :tummeupp: för Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Som peth skriver ovan:

 

"Memory upgrade must be performed by an Apple Authorized Service provider."

 

Hrrm, allt kan inte vara perfekt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt de tekniska specarna så måste minnet bytas av auktoriserad appletekniker, inget man får göra själv med andra ord. DÅLIGT!

Jag tor nog att man kan trycka i större minne själv. Det är nog t.ex. HD och SuperDrive som kräver auktoriserade tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl samma typ av hårddisk som i iPod kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Wow! (w00t)

 

Men... jag kan inte riktigt släppa att de har valt att bara ha en minnesplats och dessutom ha den så svåråtkomlig. 256 MB räcker inte ens för att bara köra systemet, och även 512 är för lite så fort man kör mer än ett par program åt gången. Dåligt Apple, det hade väl inte kostat så värst mycket utrymme eller pengar att ha två minnesplatser? :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju i alla fall att klämma i 1GB.

Hade kanske varit lite väl optimistiskt att ha det som default.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Mac Mini 1,42 GHz + 1 GB minne + 17-tums platt skärm + Apple tgtbord/mus

= 5700 + 4000 + 3000 + 550 = 13 250 kronor

 

iMac G5 17-tum, 1,6 GHz + 512 MB minne (totalt 768) = 12000 + 1000 = 13 000 kronor

 

eMac 1,25 GHz + 512 MB minne (totalt 768) = 7500 + 1000 = 8 500 kronor

 

Så för att Mac mini ska vara billig krävs att man redan har skärm och tangentbord och nöjer sig med 512 MB minne. Vill man bygga datorn från grunden är eMac och iMac bättre om man ser rent praktiskt och ekonomiskt på det hela.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så för att Mac mini ska vara billig krävs att man redan har skärm och tangentbord och nöjer sig med 512 MB minne. Vill man bygga datorn från grunden är eMac och iMac bättre om man ser rent praktiskt och ekonomiskt på det hela.

 

//Thomas

Men eMac och iMac är svårare att ta med sig i innerfickan :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...