Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook PRO är död?


Lagerdahl

Rekommendera Poster

Min MacBook Pro från 2007 har problem. Efter attha installerat senaste versionen av Java är skärmen svart och datorn går ej att starta. HAr prövat att starta från systemskiva m Snow Leopard (datorn körde Lion). Skivan snurrar men startproceduren fastnar och det känns som om datorn ej känner av tangentbordet; har provat andra tangent-starter, c, alt, skift, kringla-alt-r-p osv men skärmen förblir svart.

Nån som har en aning? Är datorn hädangången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vad är det?

Kom förresten på att jag haft lite trassel med behörigheter till vissa filer och mappar pÅ sista tiden. Systemet har frågat efter lösenord helt plötsligt. Har fått ställa in behörigheter o användare manuellt för en massa filer. Om detta har med saken att göra vet jag ej, men det är enda förvarningen jag fått...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man aktiverar Open Firmware-lösenordet kan man inte använda tangentbordskommandon vid uppstart. Detta eftersom syftet med lösenordet är att hindra datorn från att starta med andra skivor än den ordinarie startskivan. Ett hemlighets-/stöldskydd om man så vill.

 

Jag antar att du försökte reparera skivbehörigheterna med Skivverktyg också? Hursomhelst borde inte din dator inte uppföra sig som den gör på grund av det. Testa att ta ur batteriet över natten och se om det återställer parametrarna i datorn. Det kan fungera. Jag har inga andra förslag i nuläget.

 

Eventuellt kan grafikkortet ha ballat ur. Om du har möjlighet att ansluta en extern skärm kanske den fungerar. Trevar också i mörkret här...

 

post-28798-019704600 1321387022_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga till dig:

 

När du trycker på startknappen, vad exact händer då?

 

1, startljudkommer, dvd'n surrar, fläktar surrar samt hårddisken läser.

 

2, inget startljud, dvd'n surrar, fläktar surrar, hårddisken snurrar men läser inte samt lilla lampan framtill lyser svagt.

 

 

 

Har du något av ovanstående så kan jag laga det!!

 

Kan laga sådant som Apple slår ut som trasiga logic-kort, som egentligen går att fixa.

 

 

 

EDIT: Gissar att du fått nVidia-problemet, läs här:

 

http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag prövar med batteriet. Extern skärm har jag prövat. Grafiken har spökat ett tag, nåt glapp med tillfälligt skärmflimmer som symptom. Blev bättre när jag lät någon plocka isär den o ta bort oxid, men helt bra blev det inte.

Jag misstänker grafik eller moderkort. Men eftersom den dog vid uppdatering av Java tänkte/hoppades jag att det var mjukvarurelaterat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Stereotypen säger, nVidias dåliga lödningar ger glapp mellan GPUn och logikkretsen. 4 år från inköpsdatum = gratis hos apple. Hört att det går att få det fixat, nylödning som är MYCKET billigare än nytt logikkort (17000 eller något sådant hos Apple).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ha nämnt det där med grafiken från början, att du hoppades att det inte var det hjälper inte vid felsökning. Så alla andra: berätta om ALLT krångel din dator är med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, sorry. Men nu när jag HAR berättat då?

Datorn har varit inne hos Appleauktoriserad verkstad för grafikkoll. Enligt test var det INTE det kända nvidia-felet som ger förlängd garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Stereotypen:

Nr 2 beskriver tämligen exakt vad som händer. Går detta att fixa alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...