Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pages kraschar!


drajsnow

Rekommendera Poster

Igår hände något mysko med Pages. Jag arbetade med 4-5 dokument öppna samtidigt och klippte text från nätet och olika dokument. Helt plötsligt kraschade Pages. När jag öppnade programmet var allt jag skrivit kvar. Jag sparade och avslutade. Efter lunchen när jag öppnade Pages kom dokumenten upp, men jag kunde inte jobba med dem, då badbollen bara tuggade. Efter en 30 minuters badboll gav jag upp.

 

Testade med shift-start av datorn, samt att jag kört med skivverktyget, utan framgång. Ominstallerade Pages från Appstore. Inget av detta hjälpte. Nu har jag tagit bort Pages med hjälp av Appcleaner och håller på att ladda ner Pages från Appstore på nytt. Hoppas detta löser problemet!

 

Hmmm.... Något skumt är det! Jag kan efter installationen öppna ett nytt dokument i Pages, men de redan befintliga filerna kan jag inte längre öppna. Hjälp?

 

Lion 10.7.2 och Pages 4.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag markerar en av pages. filerna i finder och trycker på mellanslag kan jag titta på dem i förhandsgranskning. Jag återställde en av filerna till en tidigare version då jag sparar allt i Dropbox och försökte öppna den i Pages, tyvärr med samma resultat - badboll...

 

Nu börjar paniken så smått komma krypande. Behöver en lösning på detta och det fort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du några andra program samtidigt som Pages?

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Sparar och öppnar du direkt via Dropbox eller mellanlangrar du på hårddisken först?

Min misstanke är att det är kombinationen Dropbox och Pages som strulat här...

Om du har ett maffigt dokument som är stort, vilket det kan bli särskilt om man kopierar från nätet, så kan jag förstå badbollen om man kör med Dropbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag körde andra program också; Safari, iTunes och mailen...

 

Har testat att flytta filerna utanför dropboxen, med samma resultat; badbollen... Filerna är inte stora heller, ligger på ca 1-3 mb.... Det skumma är att ALLA filer slutat fungera. Sen det hände har massa strul börjat hända. Nu får jag inte igån varken iCal, mail eller systeminställningar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med shift-start av datorn, samt att jag kört med skivverktyget, utan framgång.

Hur länge höll du ner skift? Stod det "Säker start" på skärmen?

Vad gjorde du med skivverktyget och vad blev resultatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte ner shift vid pipljudet då datorn startar, höll inne tills den lilla "laddsymbolen" började snurra... Det stod inte säker start, men det är väl det som är säker start?

 

Jag reparerade skivbehörigheterna och kontrollerade skivan, inget fel.

 

När jag loggar in på min sambos användare fungerar allt som vanligt. Skillanden mellan våra konton är att jag aktiverat iCloud. Jag kan i skrivande stund inte starta pages, iCal, mail eller inställningspanelen för varken iCloud eller mail, kontakter och kalender som alla synkar mot iCloud. Jag tror att det är där felet ligger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte ner shift vid pipljudet då datorn startar, höll inne tills den lilla "laddsymbolen" började snurra... Det stod inte säker start, men det är väl det som är säker start?

Nej, du verkar ha släppt knappen för tidigt.

"Med OS X 10.6 och nyare visas förloppet som en laddningstapel. Efter säker start får du vanligtvis inloggningsrutan där orden ”Säker start” står tydligt med röd text."

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke som just slog mig... Detta verkar ju vara kopplat till iCloud. Alla program som strular är ju på något sätt kopplade dit, kan det ha att göra med att jag uppdaterad iTunes igår och att det är iTunes match lanseringen som på något sätt påverkar iCloud och dess program för mig. Långsökt, jajjamän....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Pages är inte kopplat till iCloud. Pages på Mac har inte någon aning om att iCloud finns ens...

Det kommer en sådan Pages längre fram, men den är inte färdig än.

Den enda Pages som har koppling till iCloud är Pages på iOS, inte Mac.

Kan din sambo öppna dokumenten på sitt användarkonto?

 

iTunes Match är inte aktiverat för Europa, bara USA. Laddade du hem via den länk som postades i forumet igår kväll (innan programuppdateringen hade fått versionen) eller den som kom senare via programuppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är långsökt, det var bara en tanke... Jag laddade ner uppdateringen då den dök upp i datorn... I iClouds inställningar har jag akiverat fliken "dokument" och mina pages filer ligger även i iTunes som synkar mot iCloud... Även förhandsvisning spökar, märkte jag nu. Alla pdf-filer som ligger i iTunes gör att förhandsvisningen hänger sig. Laddar jag ner samma fil via webläsaren och lägger på skrivbordet går den bra att öppna.

 

På min sambos inloggning fungerar allt som det ska och den enda skillnaden vi har mellan våra konton är just iCloud som jag var snabb att testa.... Dvs, laddar jag ner mina filer från Db till hennes skrivbord funkar allt som det ska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prevent Mac Disasters

Eight Simple Steps You Can Take Now to Keep Your Mac from Falling Apart

http://www.macworld.com/2005/01/features/preventmacdisasters/index.php

(Article is in 3 parts, don't miss parts 2 and 3)

 

Särskilt steg 1 kan vara något för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså Pages bryr sig inte om fliken dokument i iCloud för den vet inte om att den finns. För att flytta över från iCloud till iWork får man ju dra över med webbläsaren. Pages vet inte om iCloud alls...

 

Vad gör dina Pages-dokument i iTunes? Itunes synkar inte Pages till iCloud.

Icloud ersätter ju iTunes-synkning, kör ju via internet istället för synk av enheter.

Programmet iTunes synkar inte mot iCloud. Icloud synkar sig själv mellan enheterna.

 

Har du möjligen en iPad?

Med iPad så kunde man synka Pages mellan Mac och iPad via iTunes, men iCloud ersätter ju detta för iCloud flyttar det till internet istället för köra lokalt.

Icloud synkar iWork-dokument mellan iOS och iCloud i bakgrunden automatiskt av sig självt.

Och för att få över till Mac drar man dem från iClouds webbfönster till Mac, och för att få in dem i ICloud och därmed automatiskt till iOS-enheter drar man dem till iClouds fönster från Mac.

 

Itunes är överhuvudtaget inte ens involverad i processen här med iCloud och synkning av dokument.

Om du har dokument-synkning påslagen i iTunes för iPad så kan du prova med att slå av den och bara köra via iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet det, men jag tänkte att det skulle kunna vara svaret eftersom filerna ligger i iTunes. De hamnar där eftersom jag laddar ner dem i paddan då jag arbetar.... Och det är ju där jag tror att det är fel. Att det blivit någon bugg i iCloud, eftersom det fungerar som det ska på andra konton utan iCloud.

 

Nu kan jag inte testa det eftersom inställningspanelen kraschar så fort jag försöker stänga av iCloud....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör över dokumenten via iTunes till iPad så använder du ju inte iCloud och då kan man ju ifrågasätta att du har det igång när du inte använder det. Eller så stänger du av funktionen i iTunes och kör dokument över iCloud, som iCloud är tänkt att användas. iPad synkar ju automatiskt över till iCloud utan att du behöver göra något, det räcker med att du har tillgång till internet så hamnar det du gör i iPad automatiskt i iCloud. Sen hämtar du upp det till Mac genom webbläsaren.

 

Om du har samma dokument både på iCloud och iTunes så kan det möjligen uppstå en krock ja, eftersom de tjänsterna inte är gjorda för att användas samtidigt utan istället för varandra.

 

Som detta med kalender och kontaktsynk - antingen synkar man med iTunes och sladd mellan Mac och ens enheter, *eller* så synkar man via iCloud. Kör man båda samtidigt så får man dubletter. Det buggar inte ur att köra båda samtidigt, men man får dubbelt av kalender och kontakter eftersom man synkar dubbelt.

 

Så det kan ju vara något liknande som händer med dina dokument.

 

Men Pages borde ju inte påverkas av det eftersom det inte ens vet om att det händer - om du inte försöker öppna dokumenten från iTunes eller iClouds-webbplats. De som ligger direkt på hårddisken ska ju vara opåverkade av vad som eventuellt händer i molnet.

 

Mycket mysko iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver mina dokument på datorn i Pages sparar jag i Dropbox och de dokument jag sen läser i paddan, öppnade via dropbox synkas ju då över till itunes varje kväll, detsamma gäller ju för mina pdfer som jag lägger i dropbox och läser i paddan i ibook. Dessa synkas också över till iTunes. Så jag använder ju iCloud som det är tänkt...

 

Läste på lite olika forum att det var många som hade detta problem och att det verkar bero på iCloud. Har dock inte hittat någon lösning ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade ett nytt användarkonto och loggade in mig själv på det med hjälp av iCloud. Allt fungerar som det ska! Vad jag inte hittar är någon möjlighet att logga ur iCloud på samtliga mina enheter för att bryta denna loop...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att allt fungerar som det ska i det nya kontot, inte i det ursprungliga... Telly82, du brukar ju alltid ha många bra tips, har du några fler? Testade länken som du tipsade om, men det löste inte heller problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skriver mina dokument på datorn i Pages sparar jag i Dropbox och de dokument jag sen läser i paddan, öppnade via dropbox synkas ju då över till itunes varje kväll, detsamma gäller ju för mina pdfer som jag lägger i dropbox och läser i paddan i ibook. Dessa synkas också över till iTunes. Så jag använder ju iCloud som det är tänkt...

 

Nja, du använder ju inte iCloud alls där utan du kör ju via Dropbox och sedan iTunes.

Idén med iCloud är att inte köra iTunes överhuvudtaget för synkning - utan du använder iCloud istället.

 

Det räcker med att du öppnar dokumentet från Dropbox i Pages på iPad för att det ska hamna i iCloud automatiskt om du har synk av dokument påslaget (det sparas i iCloud automatiskt, du behöver inte trycka på en endaste knapp för det), och då finns det automatiskt i alla iOS-enheter som är kopplade mot iCloud. För att sedan ta ut dokumentet ur iCloud till Macen så drar man ut dokumentet från iClouds webbfönster på Mac och man använder samma ställe för att lägga till dokument från Mac.

Det är så iCloud fungerar just nu. I kommande versioner av iWork på Mac så kommer man att kunna öppna och spara direkt i iCloud utan att gå via webbläsaren.

 

Så vad du i praktiken gör nu är att du synkar samma dokument flera gånger genom olika tjänster, och det är möjligt att det kan ha strulat till det någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte hittar är någon möjlighet att logga ur iCloud på samtliga mina enheter för att bryta denna loop...

 

Då går till Mail och tar bort ditt iCloud-konto, sen går du till iCal och tar bort iCloud-konto, och sen till Adressboken och tar bort iCloud-kontot.

Ligger under Inställningar - Konton i alla program.

Eller så ändrar du uppgifter till ditt nya konto istället, görs på samma ställe.

 

Och i dina iOS-enheter så ändrar du i Inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet hur iCloud fungerar, men jag väljer att använda Dropbox för mina filer som skapas i Pages på datorn, då de inte synkas automatiskt via iCloud ännu. Att öppna webläsaren är ett steg extra, tycker jag.

 

 

Läser jag en pdf i datorn så spelar det ingen roll hur jag gör; släpper filen på min Dropbox eller på iTunes. Inte iCloud, men det smidigaste sättet att få över saker från datorn, tycker jag. Antar att jag var dålig på att uttrycka mig, kopplingen till iCloud var långsökt, men tänkte att eftersom alla dessa program på ett eller annat sätt är kopplat till mitt iCloudkonto så skulle det kunna vara problemet. Det var mest jag som tänkte högt...

 

Angående inställningarna vet jag mycket väl var de är, problemet är, precis som jag skrivit tidigare, att inställningspanelen kraschar varje gång då jag trycker på iCloud eller inställningarna för mail och kalender. Att gå vägen via respektive program går ju inte heller eftersom de kraschar vid uppstart...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...