Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dåligt ljud från iMac


Grayling

Rekommendera Poster

Jag reagerar på detta med 3.5" -> optisk adapter -> optisk kabel.

​En iMac har en optisk 3.5" i hörlursutgången. Standarden heter TRRS. Det är samma som iPhone använder, och andra Macar som Macbook (som jag själv har).

 

​Jag uppfattar det som skrivs som att det körs med en elektrisk 3.5" till en optisk adapter. Det går ju inte... För den digitala signalen i 3.5" uttaget är optiskt, inte elektriskt.

 

​Det ska fungera med en vanlig TOS-Link optisk med 3.5" kontakt (lång pinne) i ena änden. Ingen speciell optisk adapter.

Det beror väl på om du har en optisk kabel med två toslink-kontaker på eller inte.

 

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/adapter/adapter-toslink-till-mini-toslink-p37389?gclid=CLn9g4GQmsoCFYHVcgod2ysPZA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Det ska fungera med en Mini Toslink till Toslink.
​Jag kör med detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera med en Mini Toslink till Toslink.

​Jag kör med detta...

 

 

Visst, men om man har en kabel med två TOSLINK så måste man ha en adapter för Mac-bruk, enligt ovan.

http://www.kabelbutiken.com/digital-toslink-kabel-1-m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en sådan här. (precis en sån som Telly82 oxå länkar till) http://www.kabelbutiken.com/optisk-toslink-adapter-hona-3-5mm-tele-hane?nosto=nosto-page-product1

Sedan en vanlig optisk kabel eller TOSLINK om man så vill.

Och skulle det inte gått hade jag väl inte fått något ljud alls? ;) Ännu mindre hade det väl dykt upp under ljudenheter?

 

Gällande hörlurar så låter det bra i hörlursuttaget så det har aldrig varit ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändå köpt begagnat, köpt på reor och fiddlat och ändå blir det för dyrt.

...

HÄr i stan finns en Highendbutik som jag besökte på en demo för ett antal år sedan. Vi var några som satt i demosoffan medan en representant för ett Dyrt märke skulle visa vad han kunde. En makalös konsert rullade ut genom CD-spelaren i 70 k-klassen. Alla i soffan var lyriska och nära att krama varandra trots att vi inte kände varandra. Sen valde demokillen att köra den andra näst dyraste CD-spelaren som "bara kostade" 35 k. Plötsligt låg en våt filt över tillställningen och vi vuxna mogna män höll på att börja gråta. Det slog mig så hårt att jag tyckte att en CD-spelare för 35 k lät skit. Jag kände behov av att gå hem och operera bort huvudet. Efter den dagen vaknade jag till och var supernöjd med mina billiga prylar.

Haha. Jo. Om man håller på och säljer och köper så blir det förluster även om man "fyndar". Ungefär som en bilaffär. Gäller att minimera skadan/förlusten bara så gott det går..

 

Var iväg med en polare och lyssnade på Bladelius-prylar häromåret. Och oj vad det lät bra. Min polare köpte på sig lite prylar för vad en bättre bil kostar ungefär (han är singel ;). Bara cd-spelaren gick på nästan 40k.. Själv var man väldigt sugen med stod emot.

 

Mina högtalarinköp eller inköp överhuvudtaget kulminerade dock härom månaden när jag skickade tillbaks 100kg högtalare på pall jag köpt på nätet några dagar tidigare. Då kände jag att. Nej. Nu får det räcka ungefär. Jag sålde sedan av mina andra Klipsch-högtalare. (bara där. hade redan ett alldeles för stort 5.1 system.. vad skulle man med ett till för?.. idiotiskt)

 

Hade haft nästan en hel dags jobb på att fixa EU-pall, paketera högtalarna, köpa/använda krympfilm runt pallen osv osv.

 

Det gör jag aldrig om. Sedan kostade pallfrakten mig ca 2500kr fram och tillbaks. Ganska mycket pengar i sjön. Vansinne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr i stan finns en Highendbutik som jag besökte på en demo för ett antal år sedan. Vi var några som satt i demosoffan medan en representant för ett Dyrt märke skulle visa vad han kunde. En makalös konsert rullade ut genom CD-spelaren i 70 k-klassen. Alla i soffan var lyriska och nära att krama varandra trots att vi inte kände varandra. Sen valde demokillen att köra den andra näst dyraste CD-spelaren som "bara kostade" 35 k. Plötsligt låg en våt filt över tillställningen och vi vuxna mogna män höll på att börja gråta. Det slog mig så hårt att jag tyckte att en CD-spelare för 35 k lät skit.

 

 

Kuriosa.... ;)

Och så tycker du att en subwoofer för 17000 är för mycket pengar. ;)

Det är för övrigt den i särklass dyraste hifi-prylen jag äger.

(Apropå en diskussion i en annan tråd för ett tag sedan, om nu någon undrar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Och så tycker du att en subwoofer för 17000 är för mycket pengar. ;)

Det är för övrigt den i särklass dyraste hifi-prylen jag äger.

(Apropå en diskussion i en annan tråd för ett tag sedan, om nu någon undrar.)

Mina samlade ljudprylar kommer inte upp i 17'. Det är väl inget hinder för att få sitta i demosoffan. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina samlade ljudprylar kommer inte upp i 17'.

Då har du väl utelämnat din ljudkälla, dvs Macen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar oftast numera via datorn eftersom jag sitter oftast där. Men om jag vill ha annat ljud i skällan går jag till stereon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina samlade ljudprylar kommer inte upp i 17'.

 

 

Jag lyssnar oftast numera via datorn eftersom jag sitter oftast där. Men om jag vill ha annat ljud i skällan går jag till stereon.

Vänta nu här.

Du har alltså en Mac, en DAC och aktiva högtalare till den (alternativt förstärkare och passiva högtalare).

Dessutom har du en komplett stereoanläggning.

Och allt detta för under 17000 kronor?

 

Har du ljudanläggning till TVn också? Extra högtalare eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vänta nu här.

Du har alltså en Mac, en DAC och aktiva högtalare till den (alternativt förstärkare och passiva högtalare).

Dessutom har du en komplett stereoanläggning.

Och allt detta för under 17000 kronor?

 

Har du ljudanläggning till TVn också? Extra högtalare eller så?

iMacen har en liten tändsticksaskstor DAC som matar vanliga Logitech 2.1 datorhögalare via 3,5 mm plugg. TV och stereo är ihopbyggda en trappa upp. Jag räknar inte in iMacen eller TV-n i priset för ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuriosa.... ;)

Precis beställt en 5.0 uppsättning av dessa. Sålde huset, bilen och allt annat. ;)

 

On-topic. Har nu testat installera om OSX igen. Ingen skillnad. Blir till att inhandla aktiva högtalare istället som ansluts via USB. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

On-topic. Har nu testat installera om OSX igen. Ingen skillnad. Blir till att inhandla aktiva högtalare istället som ansluts via USB. ;)

Det verkar som om porten i din Mac gått sönder, helt enkelt.

 

Förresten, som sista utväg: Blås ut eventuellt damm i kontakten med tryckluft.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-tillbehor/rengoring/luxorparts-air-duster-tryckluft-pa-burk-p18010

 

Blås ALDRIG med munnen. Då får du med en massa salivdroppar som klibbar igen uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...