Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dåligt ljud från iMac


Grayling

Rekommendera Poster

Nej, någon sådan specialkabel finns inte.

 

Saker att testa:

 

 

Återställ SMC:

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Återställ NVRAM (eller PRAM):

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Testa en säker start:

Håll nere skift på tangentbordet.

Starta Macen.

Fortsätt att hålla nere skift tills du ser förloppsindikatorn nere på den grå skärmen.

Logga in.

Kör något program som skickar ut ljud.

Tack för tipsen. Har nu testat hålla inne skift och köra säker start. Problemet är bara att det då inte läses in några som helst drivrutiner för ljud, dvs det finns inga ljudenheter alls att välja på.

 

Ska testa övriga två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Tack för tipsen. Har nu testat hålla inne skift och köra säker start. Problemet är bara att det då inte läses in några som helst drivrutiner för ljud, dvs det finns inga ljudenheter alls att välja på.

 

Jaha, det var ju inte så bra.

 

Har du någon extern hårddisk eller ett tomt USB-minne på minst 8 GB?

Då kan du installera ett helt rent Mac OS X, utan några som helst tredjepartsprogram, starta Macen därifrån och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog uteslutningsmetoden man får ta till här.

Och det första borde väl vara att testa en annan dator. Även de bärbara har optisk utgång.

Som jag skrev tidigare. Har redan testat två andra datorer, PC dock. En laptop och en stationär. :( Och då fungerade det fint med samma kablage, förstärkare och högtalare.. På laptopen körde jag från 3.5mm till optisk och sedan optisk kabel till förstärkaren. (precis som jag försöker på min iMac). På den stationära var det optisk - optisk om jag säger så. Det låter lite som om högtalarna är "sprängda, vilket de inte är..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var ju inte så bra.

 

Har du någon extern hårddisk eller ett tomt USB-minne på minst 8 GB?

Då kan du installera ett helt rent Mac OS X, utan några som helst tredjepartsprogram, starta Macen därifrån och testa.

Bra tips. Har tänkt installera om helt men dragit mig för det. En bra kompromiss ju. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat något slags ljudförbättringsprogram? Equalizer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat något slags ljudförbättringsprogram? Equalizer?

Inget alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start har man till två saker. Det första är att kolla när det strular genom att bara det grundläggande i OS X läses in. Alltså en test på tillagd mjukvara.

...

Det andra är att en Säker start tömmer chacheminnen och lite annat som en lättare städning. Omedelbart efter att man kört en Säker start startar man om som vanligt. Det är den första åtgärden man gör om något strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips. Har tänkt installera om helt men dragit mig för det. En bra kompromiss ju. ;)

Du kan ju faktiskt skapa en ny. liten partition på den interna disken för teständamål. Behöver inte vara mer än 20 GB om det kniper. Men se då till att Macen inte går i vila när du kör den partitionen. (För då skapas det en fil lika stor som RAM-minnet. Har du 16 GB RAM så skapas en 16 GB så kallad sleepimage när Macen går i vila. Och det finns det då inte plats till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM allt fungerar överallt utom i iMacens optiska så kanske det är skit i uttaget som gör att ljuset inte kan fungera. iMacen har bra ljud som standard ( minus de crappiga inbyggda högtalarna ).

...

Själv kör jag extern DAC via USB som matar mina datorhögtalare. Extern DAC it Da Shit! En bra DAC får medelmåttiga högtalare att låta dubbelt så dyra. Den har också optisk 3,5 mm så skulle iMacens utgång vara kass finns det en bra möjlighet här.

 

http://www.ljudochbild.se/test/da-omvandlare-med-usb-2/hegel-super

Priset är numera ca 1400:- Värt varje krona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start har man till två saker. Det första är att kolla när det strular genom att bara det grundläggande i OS X läses in. Alltså en test på tillagd mjukvara.

...

Det andra är att en Säker start tömmer chacheminnen och lite annat som en lättare städning. Omedelbart efter att man kört en Säker start startar man om som vanligt. Det är den första åtgärden man gör om något strular.

Ok. Men det hjälpte inte ändå så. ;)

 

OM allt fungerar överallt utom i iMacens optiska så kanske det är skit i uttaget som gör att ljuset inte kan fungera. iMacen har bra ljud som standard ( minus de crappiga inbyggda högtalarna ).

...

Själv kör jag extern DAC via USB som matar mina datorhögtalare. Extern DAC it Da Shit! En bra DAC får medelmåttiga högtalare att låta dubbelt så dyra.

 

http://www.ljudochbild.se/test/da-omvandlare-med-usb-2/hegel-super

Priset är numera ca 1400:- Värt varje krona.

Ok. Bra tips. Men tror att DAC i recievern är nog så bra. ;) Det jag inte förstår om nu det är strul med det optiska uttaget/hörlursuttaget. Hur kan det fungera delvis? Jag kan köpa att pulserna blir mindre kantiga och svårare att urskilja men en etta borde fortfarande vara en etta och en nolla en nolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju faktiskt skapa en ny. liten partition på den interna disken för teständamål. Behöver inte vara mer än 20 GB om det kniper. Men se då till att Macen inte går i vila när du kör den partitionen. (För då skapas det en fil lika stor som RAM-minnet. Har du 16 GB RAM så skapas en 16 GB så kallad sleepimage när Macen går i vila. Och det finns det då inte plats till. :)

Ännu ett bra tips. Tackar. ;)

Eller ja. Det är många bra tips i tråden. Ingen ska känna att jag inte uppskattar Er hjälp, för det gör jag, verkligen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan köpa att pulserna blir mindre kantiga och svårare att urskilja men en etta borde fortfarande vara en etta och en nolla en nolla?

Så enkelt är det inte. Säg att det är litet ludd i uttaget så att ljuset försvagas så att det nätt och jämnt går över gränsen ljust/mörkt. Då tolkas ljuset ibland som etta, ibland som nolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det inte. Säg att det är litet ludd i uttaget så att ljuset försvagas så att det nätt och jämnt går över gränsen ljust/mörkt. Då tolkas ljuset ibland som etta, ibland som nolla.

Inte så jag minns kurserna i transmissionsteknik men men, jag kan ju ha fel. ;) Var ju några år sedan nu.

 

Har funderat på att inhandla ett par vita KEF X300A Wireless och köra via USB från iMacen. Men det är ändå 10k..

 

Hade jag fått igång detta istället så sparar jag en del pengar, även om det inte kommer låta lika bra klart. ;)

Högtalarna är ett par XTZ 93.21, svart pianolack. Helt ok högtalare för de 800kr jag gav för dem (rea). ;) Ligger väl runt 3k annars idag för MKII.

 

Retar mig duktigt på att det låter så mycket bättre via blåtand, vilket jag normalt retar mig på då jag tycker blåtand låter rätt illa. Haha. ;) Men ska testa installera OSX på usb eller annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så jag minns kurserna i transmissionsteknik men men, jag kan ju ha fel. ;) Var ju några år sedan nu.

Men nu är vi i verkligheten och i verkligheten kan allt hända. Om ljuset störs av damm så omvandlaren inte gissar rätt blir ljudet piss. Visst kan det hända. Tänk nu. Du säger ju själv att det fungerar överallt utom i iMacens uttag. Vad säger då logiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok. Bra tips. Men tror att DAC i recievern är nog så bra.

Eftersom du frågade hur vi gör så berättade jag hur jag gör. Även som ett tips till den som läser tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du frågade hur vi gör så berättade jag hur jag gör. Även som ett tips till den som läser tråden.

Hade Mac varit så bra på ljud som alla vill påskina hade man inte behövt en extern DAC. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Mac varit så bra på ljud som alla vill påskina hade man inte behövt en extern DAC. ;)

Allt går ju att förbättra. Macen har mycket bra ljud som standard. Men det begriper ju du att allt går att göra bättre. Att byta till en DAC med 24 bitars upplösning i High-end kvalitet gör skillnad. Men inte från medioker till bra utan från mycket bra till väldigt bra. Och att mata mediokra datorhögtalare med riktigt bra signalmaterial gör underverk. Plötsligt blir det en stereobild som går att definiera, basen blir fastare, röster tydligare och det är forfarande billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är då meningen med en allt-i-ett dator om det krävs att man kopplar på en massa prylar? Då kan man lika gärna köpa en PC och gilla läget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är då meningen med en allt-i-ett dator om det krävs att man kopplar på en massa prylar? Då kan man lika gärna köpa en PC och gilla läget. ;)

Man måste inte vara i ena eller andra diket. Jag har en liten tändsticksask mellan datorn och högtalarna. Det är inte en massa prylar. MÅnga bryr sig inte i ljudet bara det låter. Jag är en sådan som hör skillnad på dåliga och bra kablar.... ett elände att ha den känsligheten så jag försöker vänja mig med billiga ljudprylar eftersom jag aldrig blir nöjd ändå. Så iMac är perfekt för mig som dator. Ett enklare Logitech datorhögtalarpaket med en DAC. Går inte att få bättre för de pengarna.

...

Sen får jag inte ha en PC för doktorn för då blommar min DOS-allergi ut. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte vara i ena eller andra diket. Jag har en liten tändsticksask mellan datorn och högtalarna. Det är inte en massa prylar. MÅnga bryr sig inte i ljudet bara det låter. Jag är en sådan som hör skillnad på dåliga och bra kablar.... ett elände att ha den känsligheten så jag försöker vänja mig med billiga ljudprylar eftersom jag aldrig blir nöjd ändå. Så iMac är perfekt för mig som dator. Ett enklare Logitech datorhögtalarpaket med en DAC. Går inte att få bättre för de pengarna.

Det låter ju som mig det där med känsligheten. En gudagåva eller förbannelse. Take your pick. ;) Därför jag tänkte köpa KEFen. Blir kanske inte nöjd då heller men kanske tillräckligt nöjd. ;) Ska felsöka vidare först och se om man kan spara sig en slant. Återkommer när jag installerat upp ny OSX för jag vill tro (hoppas) det är mjukvarurelaterat och inte hårdvarurelaterat.

 

Hade varit mycket lättare om man inte brydde sig om ljudkvalitet bara att det blev ljud. :) I det här fallet behöver man dock inte vara audiofil för att höra att det låter illa. ;) Men oj, vad billigt mitt surroundsystem skulle kunnat varit. Integrerat 5.1 system, check. Ljud till datorn, billigaste 2.0 systemet för 49kr på biltema, check. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som mig det där med känsligheten. En gudagåva eller förbannelse. Take your pick. ;) Därför jag tänkte köpa KEFen. Blir kanske inte nöjd då heller men kanske tillräckligt nöjd. ;) Ska felsöka vidare först och se om man kan spara sig en slant. Återkommer när jag installerat upp ny OSX för jag vill tro (hoppas) det är mjukvarurelaterat och inte hårdvarurelaterat.

 

Hade varit mycket lättare om man inte brydde sig om ljudkvalitet bara att det blev ljud. :) I det här fallet behöver man dock inte vara audiofil för att höra att det låter illa. ;) Men oj, vad billigt mitt surroundsystem skulle kunnat varit. Integrerat 5.1 system, check. Ljud till datorn, billigaste 2.0 systemet för 49kr på biltema, check. ;)

Jag säger inte att det ÄR damm i ljuset. Jag säger att det skulle kunna vara det så att man inte utesluter den möjligheten.

...

Någonstans måste man dra en gräns. Varför ska man köpa det allra billigaste? Som tur är så har ju högtalartekniken gått otroligt långt och tack vare massproduceringen finns det prylar som låter väldigt bra för sina pengar. Sen får ju var och en bestämma var gränsen går. Jag har hus och bil och måste se till att pengarna räcker till annat. Jag vet hur fort örat vänjer sig och efter en tid så var det inte så märkvärdigt med de där högtalarna som kostade 20 lakan och man börjar sukta efter dem som kostar 50. Men det går inte att hålla på så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Det har hänt en hel del på högtalarfronten och det är ju kul. Gjorde precis av med mitt 5.1 system från Klipsch som kostar strax över 50k nytt idag och köpte mig ett mindre, men ack så välljudande 5.1 system från just KEF. (E305 vita). Stor skillnad i pris (typ 40.000kr), ganska stor skillnad i ljud, men bra nog. Dessutom betydligt snyggare och bättre i ett hem rent estetiskt. ;)

 

Har själv också gjort av med alldeles för mycket pengar på högtalare och elektronik senare åren (projektorer, datorer, mobiltelefoner osv osv) men har kommit till insikt precis som du skriver. ;) Risken är annars stor att det aldrig tar slut. Uppgraderingar hit och dit hela hela tiden. Och alltid förlorar man pengar. Det kostar en del att hålla på så. Och det finns ALLTID något mycket bättre för i sammanhanget inte så mycket mer pengar, och det finns ALLTID en bättre modell runt hörnet. Gränsen måste dras någonstans. Det har du helt rätt i.

 

Har också hus, bil, familj och även barn och andra saker som man ska lägga pengar på. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Det har hänt en hel del på högtalarfronten och det är ju kul. Gjorde precis av med mitt 5.1 system från Klipsch som kostar strax över 50k nytt idag och köpte mig ett mindre, men ack så välljudande 5.1 system från just KEF. (E305 vita). Stor skillnad i pris (typ 40.000kr), ganska stor skillnad i ljud, men bra nog. Dessutom betydligt snyggare och bättre i ett hem rent estetiskt. ;)

 

Har själv också gjort av med alldeles för mycket pengar på högtalare och elektronik senare åren (projektorer, datorer, mobiltelefoner osv osv) men har kommit till insikt precis som du skriver. ;) Risken är annars stor att det aldrig tar slut. Uppgraderingar hit och dit hela hela tiden. Och alltid förlorar man pengar. Det kostar en del att hålla på så. Och det finns ALLTID något mycket bättre för i sammanhanget inte så mycket mer pengar, och det finns ALLTID en bättre modell runt hörnet. Gränsen måste dras någonstans. Det har du helt rätt i.

 

Har också hus, bil, familj och även barn och andra saker som man ska lägga pengar på. ;)

Jag har ändå köpt begagnat, köpt på reor och fiddlat och ändå blir det för dyrt.

...

HÄr i stan finns en Highendbutik som jag besökte på en demo för ett antal år sedan. Vi var några som satt i demosoffan medan en representant för ett Dyrt märke skulle visa vad han kunde. En makalös konsert rullade ut genom CD-spelaren i 70 k-klassen. Alla i soffan var lyriska och nära att krama varandra trots att vi inte kände varandra. Sen valde demokillen att köra den andra näst dyraste CD-spelaren som "bara kostade" 35 k. Plötsligt låg en våt filt över tillställningen och vi vuxna mogna män höll på att börja gråta. Det slog mig så hårt att jag tyckte att en CD-spelare för 35 k lät skit. Jag kände behov av att gå hem och operera bort huvudet. Efter den dagen vaknade jag till och var supernöjd med mina billiga prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar på detta med 3.5" -> optisk adapter -> optisk kabel.
​En iMac har en optisk 3.5" i hörlursutgången. Standarden heter TRRS. Det är samma som iPhone använder, och andra Macar som Macbook (som jag själv har).

​Jag uppfattar det som skrivs som att det körs med en elektrisk 3.5" till en optisk adapter. Det går ju inte... För den digitala signalen i 3.5" uttaget är optiskt, inte elektriskt.

​Det ska fungera med en vanlig TOS-Link optisk med 3.5" kontakt (lång pinne) i ena änden. Ingen speciell optisk adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller kommentarerna om dåligt hörlursljud - iMac/Macbook (samma grejjer) har en svag förstärkare för det analoga ljudet. Krävs lättdrivna hörlurar. Mina Grado SR60 fungerar utmärkt. Ett tips: Fungerar det med iPhone så fungerar det med iMac/Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...