Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dåligt ljud från iMac


Grayling

Rekommendera Poster

Mitt 2.1 THX system låter riktigt dåligt när det är kopplat till iMac 27 2011. Min 10 år gamla PC levererar ett klockrent ljud....

Vad är problemet? Ska jag behöva köpa ett externt ljudkort också??

Trodde Mac var bra på ljud.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Hur har du ställt in det?

Hur har du koppla det? Kör du linjeutgång eller hörlursutgång eller vad?

Använder ditt 2.1 system separat förstärkare eller är allt inbyggt?

Kör du analogt eller digitalt?

 

Mac är bra på ljud, men det gäller ju att koppla rätt också...

Något som kan tolkas förvirrande med Mac är att Mac använder kombinationskontakter medan PC ofta kör separata för olika funktioner. Mac kör gärna linjeutgång, hörlursutgång och digital utgång i samma. Då gäller det att ha rätt kontakter så man kopplas in på rätt funktion. Väljer man fel där så kan man få dåligt ljud. Det beror på hur man kör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat från hörlursuttaget (3,5mm) på iMacen till analoga ingången (3,5mm) på creative soundworks thx 250. Detta är ett 2.1 system med inbyggd förstärkare.

Har även provat att köra till digital in på creativen, får dock inget ljud alls då...

När vi pratar kontakter, kan 3,5mm hörlurskontakt se olika ut??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså en digital 3.5 för mini TOSlink (som är den kontakt som används av Apple) ser annorlunda ut än en analog, för den digitala har en längre och smalare pinne för att komma in i hålet och därmed aktivera den digitala signalen.

Om du har kört med samma kabel till det analoga och det digitala så är det inte så konstigt att du inte får något ljud, för även om hålet är 3.5 så behövs en specialkabel för det digitala ljudet. Det är ju optisk utgång för det digitala och den analoga är en elektrisk (icke-optisk) kontakt.

 

Hur är ljudet inställt i iTunes, som jag antar är det du försöker spela upp, ?

Bäst är att slå av "ljudförbättraren" för den brukar försämra ljudet genom att den laborerar med parametrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med "dåligt ljud" vore också bra om du definierade tydligare.

Talar vi om låg volym?

Ingen bas eller bumlig bas?

Neutral, eller skarp eller ingen diskant?

Mellanregister som låter insjunket, inga detaljer, eller är det för markerat och för mycket mellanregister i förhållande till de andra ljudregistren, låg volym eller hög volym i mellanregistret?

Är det ett oklart ljud eller övertydligt?

Exakt vad är "dåligt ljud" här, dvs hur låter det?

Det vore enklare med felsökningen om du kunde vara mer specifik. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har ingen koll på 3,5mm kontakter... Jag kör med samma kablar som satt i mitt gamla Soundblasterkort Analog in 1 och Digital in.

Jag får ljud med analogkabeln, ej med digitalkabeln.

Vad jag förstår så är det kanske nya kablar jag behöver?

 

Ljudet är platt och tråkigt, inget tryck i basen, burkigt och oklart. Diskant går att få fram, men tar då överhanden.

Lite mycket mellanregister kanske....

 

Kopplade in högtalarna på gamla PC:n igen! Bara för att kolla. Nu gungar huset....

 

Hoppas på kablarna, känns som en enkel lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får ljud med digitalkabeln så tyder det på att du har fel kabel.

Det finns många olika typer av digitala kontakter, och två olika typer av digital överföring i kablar - elektrisk och optisk.

Elektrisk överföring innebär att signalen passerar som elektricitet i kabeln, och den kabeln ser ut som en vanlig analog kabel men är särskilt anpassat för digitalkontaktens elektriska motstånd om 75 ohm.

 

En optisk överföring innebär att det skickas en ljusstråle inuti kabeln med den digitala informationen (digitalt är ju ettor och nollor så detta ljus tänds och släcks i vissa mönster för att ge digital information). Det är digital överföring via fiberoptik helt enkelt... och kabeln måste då vara en som är öppen för att ljus kommer in och åker igenom kabeln ända ut till utgången. Mac använder en mini-TOSlink på 3.5mm. Den liknar den elektriska kontakten men har en smal pinne i mitten som är extra lång och den når den optiska enheten i botten av kontakten i Mac.

 

Det kan vara så att du behöver testa olika ljudinställningar för att få ljudet som du vill ha det.

 

På skrivbordet har jag billiga Creative högtalare med inbyggd förstärkare och deras inbyggda kabel direkt i uttaget på datorn och det är full koll på alla register, låter iaf inte tunt och tråkigt. Kopplar jag in datorn i min fin-stereo så låter det hur bra som helst, inga problem.

 

Burkigt och oklart ska det inte låta. Kan vara någon inställning som är fel.

Eller vad kör du på för upplösning av musiken? Kolla i iTunes - Inställningar - Importinställningar.

Det ska åtminstone vara 256 kps AAC tycker jag.

128 kan låta burkigt och oklart...

 

En annan tanke är - har du loudness i PC:n? Det finns inte inbyggt i Macen.

Loudness innebär en ljudjustering där svaga ljud förstärks så det blir mer tryck i ljudet, med mindre högtalare kan detta vara något som många gillar även fast det inte precis är hi-fi. Man kan laborera med inställningarna i Mac för att få en liknande effekt, men det finns inte inbyggt egentligen.

 

Kan vara så att du har EQ:n i iTunes inställd helt vajsing också...

Du kan prova att ställa in den på "Mindre högtalare"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annan grej att kolla är inställningarna i Ljud- / MIDI-inställningar.

Det är ett inställningsprogram som ligger i mappen Verktygsprogram.

Kolla utdata, högtalare etc. Se till så det är inställt på stereo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kör du analogt från hörlursuttaget så tänk på att du har dubbla volymkontroller. Du måste dra iMacens volym till topp eller nästan topp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu står AAC på 320 kps och EQ:n är inställd efter bästa möjliga ljud. Analoga 3,5mm kontakterna (lika i bägge ändar) inpluggade i iMacen och i den kombinerade förstärkaren/baslådan 250W. Problemet kvarstår.... Låter som dåligt Mono ljud. Digital in på baslådan ser ut som en RCA-hona och sedan sitter det en övergång till 3,5mm kontakt som ska in i iMacen, kopplar in.... inget ljud....

 

Har provat på två bärbara hp-burkar ca 3 år gamla och mina mobiler, en iphone och en Nokia E7. Alla låter lika risigt som iMacen.

Min 10 år gamla stationära hp pavillion med Soundblasterkort är helt överlägsen!

 

Antingen så har jag inte hängt med i den tekniska utvecklingen eller så har inte Apple satsat på ljudet?

Frustrerande att inte veta om det är brist på kunskaper som ställer till det för mig.....

 

Tackar för all hjälp, ska försöka reda ut vad som gäller med kontakter osv

Kan nog söka jobb som ljudtekniker om en månad......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ljusnar det betydligt!

Mappen verktygsprogram... nu tror jag det löser sig.

Här fanns lite inställningar som inte ser helt ok ut.

Synd att jag inte kan prova nu, det är lite svårt att prova basen ordentligt när sambon just somnat....

Full volym på iMacken och sedan justera med itunes eller vlc?? Kanske också fungerar....

Det kliar i fingrarna att prova....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Digital in på baslådan ser ut som en RCA-hona och sedan sitter det en övergång till 3,5mm kontakt som ska in i iMacen, kopplar in.... inget ljud....

 

Inte så konstigt då Macens digitalutgång arbetar optiskt och inte elektriskt. :)

 

Problemet med typiska pc-högtalare är att de håller något av sin egen lilla kvasi-standard med kontakter och anslutningar som skiljer sig en del från resten av ljudvärldens anslutningar och normer. Brukar bli liknande bekymmer när någon får för sig att flytta pc:ns högtalare till hemmabio och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så där ja...

Nu har jag lite bättre koll. Dock inte bättre ljud.

Är rätt säker på att jag måste ha bättre ljudkort. Jag hittar tex inga möjligheter att styra ljudet så det passar ett 2.1 system.

Frågan är om det finns program som kan fixa ljudet eller om det går att fixa med ett annat ljudkort? Någon som provat någon sådan lösning?

Är iaf duktigt besviken på hur en ny iMac för över 20000:- kan levereras med så dåliga komponenter att man direkt får börja fundera på uppgraderingar med externa komponenter osv. Hade nog fått en ruggigt bra pc för samma pris....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok

Om jag har högtalare som inte kompar med iMac:en...

Fel ingångar osv.

Någon som har tips på vad för högtalare som låter riktigt bra ihop med en iMac?

De ska ju helst inte kosta en förmögenhet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara återkoppla till volym-inställningar osv.

Detta gäller analoga signaler:

Du bör ha max i programmet t.ex. itunes. Vlc bör du ha 100%. Inte mer, den "förstärker" själv och förstör ljudet.

På system-volym bör du ha max/nästan max också.

Sedan använder du volymen på dina högtalare till att höja/sänka.

 

Angående digitalt ljud:

Digital Coax (som din förstärkare har) kan inte kopplas till en analog 3.5" port.

Du får skaffa en Digital optisk till Digital Coax omvandlare.

T.ex. en sådan här från kjell.com

Koppla sedan optisk kabel in i iMacen och en coax till förstärkaren så har du ditt digitala ljud. Krävs inget nytt ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laborerat med volyminställningarna och kommit fram till exakt det du beskriver. Visst blir ljudet lite bättre när volymkontrollerna står optimalt, men trycket i subben uteblir och de två små högtalarna väsnas lite för mycket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laborerat med volyminställningarna och kommit fram till exakt det du beskriver. Visst blir ljudet lite bättre när volymkontrollerna står optimalt, men trycket i subben uteblir och de två små högtalarna väsnas lite för mycket....

Det är så det är med stereo. Finns ingen separat kanal för basen. Bara höger/vänster.

Vill du ha mer bas så får du vrida upp basen på din förstärkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny 27" maskin också, och oftast lyssnar jag på hörlurar. Okej att ljudkortet inte når svindlande höjder, men det är ändå så bra att jag (ännu) inte övervägt någon separat D/A omvandlare. Och lurarna är ett par STAX lurar som ligger i den lite högre prisklassen och de avslöjar en hel del.

 

Först vill jag hålla med Thomas Ytterberg i detta med volymkontrollerna, ställ de som finns på Mac:en på max och reglera nivån extern. Ofta väljer man digitala volymkontroller och det betyder att man tappar upplösning när man vrider ner nivån. En analog volymkontroll är att föredra, och en sådan har jag till mina hörlurar (de har en extern förstärkare). Det kanske är så att PC:n har lägre utnivå än Mac:en. Dra upp ljudet på Mac:en och skruva ner på 2.1 anläggningen.

 

Sedan finns det problemen med jordslingor och centralantenner, är 2.1 anläggningen kopplad till något som är kopplat till en centralantenn? Om det är så testa att dra ur antennsladden. Detta förutsätter att datorn sitter i skyddsjordat uttag. Skulle det hjälpa så finns isolatorer för antennsignalen att köpa.

 

Du har ingen kompis som du kan låna ett par högtalare av och testa med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att iMac skulle ha dåliga komponenter är ett påstående som jag värjer mig emot.

Jag har hemma en exklusiv anläggning bestående av Alchemist Nexus förstärkare (nypris närmare 10 000 kr) kopplad till Infinity Reference 50 högtalare (20 år gamla men med omkantade basar), exklusivt kablage från Ixos och Audiquest.

Detta är en utrustning som visar upp fel i källan, för det plockar fram allt.

Och från hörlursutgången på vanliga Mac-datorer så låter det bra. Ok, inte jättebra - inte som en CD-spelare i 10 000 kr klassen, men det låter bra. Helt okej. Alla register finns med.

 

Om jag nu kopplar optiskt till min DAC Alchemist TS/1D 24 bitars, 96 Khz så höjs ljudet ytterligare i kvalitet för min externa DAC är bättre än Macens inbyggda - inte så konstigt då nypriset var 3 000 kr.

 

Men att CD fortfarande låter bättre (med min Marantz CD 63 KI Signature som transportenhet), är för att CD låter bättre än komprimerade MP3 / AAC enheter.

 

Vrider jag på för fullt så gungar golvet av progressive trance och jag kan spräcka rutorna om jag vill för lågbasen från Infinity-högtalarna som känns mer än den hörs för systemet går såpass lågt ner i nivå.

 

Så nej, det är inte i iMac ditt problem sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu står AAC på 320 kps och EQ:n är inställd efter bästa möjliga ljud. Analoga 3,5mm kontakterna (lika i bägge ändar) inpluggade i iMacen och i den kombinerade förstärkaren/baslådan 250W. Problemet kvarstår.... Låter som dåligt Mono ljud. Digital in på baslådan ser ut som en RCA-hona och sedan sitter det en övergång till 3,5mm kontakt som ska in i iMacen, kopplar in.... inget ljud....

 

RCA-honan är en elektrisk kontakt. IMac har en *optisk* digitalutgång, som jag redan har nämnt. Optisk signal är ljus som går genom fiberoptik. För att du ska kunna koppla iMacs 3.5 optiska ljud till din 2.1 så behöver din 2.1 anläggning ha en optisk-in kontakt av typen TOSlink. Det är en fyrkantig liten kontakt och då behövs det ett fyrkantigt litet hål att stoppa in den i.

 

Jag misstänker att din 2.1 anläggning är specialgjord för PC, kan vara så att systemet kräver en viss ljudkontroll som följde med i paketet eller som installerades i PC:n.

Imacens ljud är det inget fel på, varken det analoga eller det digitala.

 

Det kan vara så att du behöver en mjukvara som skickar ut stereo plus en extra mono-signal för basen. Normalt i 2.1 system är ju att förstärkaren delar upp signalen, alltså att den kan ta emot en vanlig 2 kanals signal och gör om den via inbyggda filter till en 2.1 - det verkar inte hända i ditt fall så jag tror dina högtalare är gjorda för en dator som själv innehåller dessa filter alltså skickar ut en 2.1 signal. Det gör inte iMac analogt.

 

Om du körde analogt ut från PC:n så skickar din PC ut 2.1 analogt, vilket är märkligt för det vanliga är ju att det skickas via separata kablar - alltså höger, vänster och basen. Inte via en kombinationskontakt.

 

Kan det vara så att du kopplade ditt 2.1 system digitalt till PC:n?

Då är problemet att ditt 2.1 system bara har elektrisk kontakt för digitalljudet och inte optiskt kontakt, som iMac har.

Du behöver en 2.1 anläggning med optisk ingång för att få ut det bästa av det.

Du får höra med en kontakt-säljare (Kjell & Co har redan tipsats om i tråden) om de har någon adapter för *optiskt* ljud (från Imacs 3.5 kontakt) till *elektrisk* koaxial (RCA-hona). Då får du det att fungera.

 

Du kan inte använda en vanlig 3.5 elektrisk kontakt till koaxial-ingången för digitalt, för Macen skickar inte digitalljudet elektriskt, Macen skickar digitalljudet optiskt.

(det skrev jag ju redan i början av tråden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in på ljudenheter finns möjligheten att välja Stereo eller Multikanal. När jag väljer multikanal är enda valbara alternativet stereo, alla andra alternativ tex 5.1 osv är ej klickbara. 2.1 finns inte ens med i listan. När kan man använda surround alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in på ljudenheter finns möjligheten att välja Stereo eller Multikanal. När jag väljer multikanal är enda valbara alternativet stereo, alla andra alternativ tex 5.1 osv är ej klickbara. 2.1 finns inte ens med i listan. När kan man använda surround alternativen?

När man har en utgång som stödjer det.

En stereoutgång klarar inte 5.1, likväl klarar inte de inbyggda högtalarna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, när jag kör ljudet via pc:n är det analogt. 2.1 systemet har ingen mjukvara. Däremot ställer jag in ljudet i soundblasters programvara, där finns tex alternativet 2.1 som verkar saknas i iMac. Jag kör ljudet i samma analoga 3,5mm kabel i båda datorerna.

Frågan är om surround alternativen blir klickbara om jag får digitalinkopplingen att fungera?

Det går säkert att få iMac att låta bra till slut. Och komponenterna är säker ok. Det är bara lite krångligt och dyrt om jag ska behöva köpa kringutrustning för 10-15000:- för att få ungefär samma ljud som med gammalt junk. Åker till Digital Inn och skäller lite... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Googlat på creative soundworks thx 250 och även laddat ner deras manual. De säger ingenting om kompatiblitet med Mac. Inget om Mac alls. Har du otur så "lirar" dom inte ihop. Kan ej svara på det.

Själv kör jag Apogee One ljudkort från USB in i min (gamla klassiska) stereo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går in på ljudenheter finns möjligheten att välja Stereo eller Multikanal. När jag väljer multikanal är enda valbara alternativet stereo, alla andra alternativ tex 5.1 osv är ej klickbara. 2.1 finns inte ens med i listan. När kan man använda surround alternativen?

 

För att skicka ut analogt ljud i 2.1 eller 5.1 så behöver du analoga utgångar för detta - för 2.1 behöver du tre utgångar, höger - vänster - subbas. För 5.1 behöver du höger fram, vänster fram, center, höger bak och vänster bak samt subbas. Du har *en* utgång på en iMac, en kombinationskontakt som är analog stereo eller digitalt optiskt.

 

*Digitalt* kan du skicka ut flera alternativ, inte 2.1 för det är ingen standard. Jag misstänker att denna 2.1 högtalare med subbas som diskuteras här, tar emot en digital stereosignal och gör om den till 2.1 genom egen inbyggd processor. Men då måste du skicka en digital ut... och iMag har, återigen, optiskt ut och denna 2.1 anläggning har elektrisk in och det gör att de inte snackar med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...