Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skärmproblem iMac

Smörgåsmannen

Recommended Posts

Smörgåsmannen

Hejsan alla glada!

Nu är det så att jag har lite problem här med min nyinköpta imac, skaffade den för ungefär en månad sedan och har redan från start upplevt att skärmen, då och då flimrar till och liksom växlar mellan en mörkare inställning, för att sedan hoppa tillbaks till samma som det var innan, inom loppet av någon sekund. Vad beror detta på? Jag har inte varit i kontakt med supporten då det är så litet problem - egentligen. Men det känns som just en sådan sak som kan eskalera.

Vad tror ni? Någon som upplevt samma?

Vänliga hälsningar,

Henrik

Det är inte ljusanpassningen? Alltså att skärmen lyser starkare när det är ljust i rummet. Är det något som lyser på sensorn kortvarigt?

Smörgåsmannen

Jo det skulle ju kunna vara något sådant, det känns ju precis som den växlar i ljusstyrka och jag har grottat i om det kan vara något sådant. Har skärmen på väldigt låg ljusstyrka (nivå 4) då jag har lite problem med ögonen. Men sensorindikatorn, var sitter den då? Helt ärligt så visste jag inte helt säkert om det fanns en sådan, även om jag helt klart gått i de tankarna.

Stängde av "justera ljusstyrka automatiskt" nu. Får se om det råder bot på det hela. Men som sagt så har jag inte lagt märke till någon som helst indikation tidigare.

Smörgåsmannen

Jo det skulle ju kunna vara något sådant, det känns ju precis som den växlar i ljusstyrka och jag har grottat i om det kan vara något sådant. Har skärmen på väldigt låg ljusstyrka (nivå 4) då jag har lite problem med ögonen. Men sensorindikatorn, var sitter den då? Helt ärligt så visste jag inte helt säkert om det fanns en sådan, även om jag helt klart gått i de tankarna.

Stängde av "justera ljusstyrka automatiskt" nu. Får se om det råder bot på det hela. Men som sagt så har jag inte lagt märke till någon som helst indikation tidigare.

Kan själv svara på detta. Det hjälpte inte.

Då ska du nog lämna in den, för det lär inte bli bättre med tiden.  ;)

• 3 months later...
Smörgåsmannen

Väldigt gammal tråd, men jag tänker uppdatera den med en lösning ifall någon annan skulle råka ut för samma sak.

Så, det berodde på att jag hade "för" låg ljusstyrka, nämligen endast 4 staplar (har problem med ögonen, så ju svagare, ju bättre - mer eller mindre). Hur som helst så satte jag då upp nivån till "6" och vips så var problemet borta. Det känns ju som att det skulle kunna vara någon form av mjukvaru-bugg som väldigt många imacar lider utav, men att inte så många upptäcker det, då standarden är att ha betydligt högre ljusstyrka!

Det var allt för mig!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...