Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Trots ledigt utrymme på USB-sticka kan jag inte föra över film på 4,6

vote

Recommended Posts

Minns inte exakt vad det stod, försökte lägga över en film, 4,6-4,7 GB stor på en usb-sticka med 5,5 GB ledigt. Det gick inte?

Tror den är formaterad i FAT32, vad nu det betyder.

Vad kan det vara?

Du kan inte lägga in så stora filer på en FAT-formaterad disk tror jag..

FAT32 kan bara spara ner 4 GB som max. Bästa alternativet (om det gäller Windows) är NTFS.

Är den skrivbar?

Kan du lägga in andra (mindre) filer på den?

Ja då, la över någon fil som var 1,6 GB, gick finfint.

Kanske är nåt storleksproblem.

Egentligen används usb-stickan bara mellan en iMac och MBP, så jag kanske kan "macformatera den" så allt funkar felfritt? I och för sig vore det bra att ha möjligheten att kunna använda stickan med windows också, men inget krav direkt.

, så jag kanske kan "macformatera den" så allt funkar felfritt?

Stämmer

Ja då, la över någon fil som var 1,6 GB, gick finfint.

Kanske är nåt storleksproblem.

Egentligen används usb-stickan bara mellan en iMac och MBP, så jag kanske kan "macformatera den" så allt funkar felfritt? I och för sig vore det bra att ha möjligheten att kunna använda stickan med windows också, men inget krav direkt.

Formatera den med två partitioner, en MacOS Extended för Mac och en liten i FAT32 för Windows. För att hålla alla vägar öppna.

Formatera den med två partitioner, en MacOS Extended för Mac och en liten i FAT32 för Windows. För att hålla alla vägar öppna.

Smart.

Jag behöver typ bara 100-200 MB för Windows FAT32, skoldokument och sånt. Och resten 6-7 GB till Mac OS.

Hur skapar man en partition på USB-stickan i skivverktyg? Inte så hemma på det.

Vad väljer man i "MAC OS Extended"? Skriftlägeskänslig, skriftlägeskänslig med journalförd eller bara Journalförd?

Smart.

Jag behöver typ bara 100-200 MB för Windows FAT32, skoldokument och sånt. Och resten 6-7 GB till Mac OS.

Hur skapar man en partition på USB-stickan i skivverktyg? Inte så hemma på det.

Vad väljer man i "MAC OS Extended"? Skriftlägeskänslig, skriftlägeskänslig med journalförd eller bara Journalförd?

Öppna Skivverktyg, markera hårdvaran för stickan i vänstra fältet (ovanför namnet på volymen). Gå in under fliken 'Partitionera'. Välj 'Två partitioner' under fliken 'Volymsystem'. Välj MacOS Extended Journalförd" för mac-partitionen och FAT eller ExFAT (om du bara ska använda den på Windows Vista el 7). Dra lite för att anpassa storlekar och klicka 'Använd'.

Annars kan du använda ExFAT för hela stickan om du vet att du bara ska använda den på moderna operativsystem (MacOS 10.6.5, W7, Vista SP1). Trist med en sådan begränsning, men om du säkert vet att du aldrig kommer att använda den på äldre burkar så fungerar ju ExFAT bra.

Under förutsättning att du kör Skivverktyg under minst 10.0.5 förstås...

Du kan ju även installera NTFS-3G på din Mac så får du stöd för NTFS-filsystemet i OS X. Det har ju stöd för större filer än 4GB och de flesta Windows OS stödjer det också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...