Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka Macar kan skicka både bild och ljud via HDMI?


JanneL

Rekommendera Poster

Har en iMac, modell sent 2009 (10,1) som från MiniDisplay-porten inte skall kunna skicka både bild och ljud via HDMI-kabel till platt-TV´n utan ljud skall man få ta från USB eller hörlursutgången. Provade först med en HDMI-adapter (ljud från USB) från Kjell & Co. Fungerade inte alls. Auktoriserade Mac-återförsäljare säger att det enda som fungerar är dyra HDMI-adaptrar som tar ljudet optiskt från hörlursutgången. Just nu säljer Clas Ohlson en HDMI-adapter (som tar bild och ljud från MiniDisplay-porten) till nedsatt pris 199 kr. Inte för att jag trodde på det men jag chansade och köpte en sådan. Fungerade perfekt ! Inte nog med att det inte skulle gå annat än med senare iMac-modeller från 2010, det var billigt också. Vill minnas att Herr Ytterberg pratade om iMac från 2010 (11, något). Det fungerar och jag klagar inte men hur kan det komma sig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Lanserad under 2010 och nyare gäller för alla Macar. iMacen som lanserades i slutet av 2009 (10.1 och 11.1) klarar också ljud via MDP-anslutningen med rätt adapter. De var de sista Macarna som lanserade det året och de första med nyare kretsar som också klarar ljud över hdmi.

 

Saxat från: http://support.apple.com/kb/HT4241

 

These computers supply multichannel audio (up to 8 channels) and video signals over Mini DisplayPort:

 

MacBook (Mid 2010) and later

MacBook Air (Late 2010) and later

MacBook Pro (Mid 2010) and later

Mac mini (Mid 2010) and later

iMac (Late 2009) and later

Mac Pro (Mid 2010)

 

Som vanligt krävs det att hdmi-adaptern också kan hantera ljud. Alla adaptrar gör inte det.

 

Jag förtydligade rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. vad kör ni för system på era macar? är det Lion eller snow leopard? för när jag uppdaterade min imac till Lion så fickjag problem med att sända bild och ljud till min reciver. jag har nu fått igång bilden men ljudet lyser med sin från varo. imacen hittar inte ens min reciver i ljud inställningarna.

 

Någon mer som har det här problemet eller en lösning??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...