Lionardo Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Jag har några olika projekt som "kräver" någon form av databasprogram. För länge sedan använde jag Filemaker och det ser fortfarande "bäst" ut men det är lite dyrt för min budget just nu. Finns det några bra billigare alternativ där ute. Jag är inte intresserad av "fasta" mallar då de båda projekten jag tänkte ge mig på kräver både ut- och indata att vara lite speciellt. Projekten handlar om så olika saker som en receptsamling (med fotografier, ingredienser, kategorier, ingredienser, och näringsinnehåll etc.) och en databas över spelkort till ett spel jag håller på med... Skulle kunna tänka mig att kanske lägga 1000kr men inte mycket mer... Om det går att dela databasen till iOS så är det bonus... :-) /Tommy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lionardo Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Svarar mig själv... :-) Bento verkar kunna vara ett alternativ. Trodde inte det var så flexibelt som det ändå tycks vara. Ska titta på demon och se om det passar. Andra tips? /Tommy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Med Bento så har du inte separata databasdokument, utan allt ligger i en stor "klump" i din hemmamapp. Dock kan man exportera en databas i taget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Bento fungerar för iOS också... Från Tyskland finns Papyrus som är ett office-paket med ordbehandlare, kalkyl och relationsdatabas. Men den har inte uppdaterats på ett tag och någon version för iOS finns inte. http://www.rom-logicware.com/papyrus.htm Annars finns iData men det är mer informationshanterare än databas men kanske kan vara något ändå... http://www.idata3.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lionardo Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Har testat runt lite i Bento nu och det uppfyller kanske inte riktigt vad jag var ute efter. Eller också har jag bara inte riktigt hittat alla finesser... En sak som är viktig för mig är möjligheten att på en ganska hög detaljnivå göra formulär och rapporter. Receptdatabas verkar kunna funka i Bento men att skapa spelkort och andra väldigt speciella utskrifter verkar inte funka så jättebra. Ska kanske ladda hem File Maker demon i alla fall... Frågan är bara hur jag ska motivera ett inköp till hobbyprojekt. Det kostar ju trots allt 299 dollar... Men som jag brukar säga, "En billig hobby är ingen riktig hobby..." /Tommy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spunk Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Jag har några olika projekt som "kräver" någon form av databasprogram. För länge sedan använde jag Filemaker och det ser fortfarande "bäst" ut men det är lite dyrt för min budget just nu. Finns det några bra billigare alternativ där ute. Jag är inte intresserad av "fasta" mallar då de båda projekten jag tänkte ge mig på kräver både ut- och indata att vara lite speciellt. Projekten handlar om så olika saker som en receptsamling (med fotografier, ingredienser, kategorier, ingredienser, och näringsinnehåll etc.) och en databas över spelkort till ett spel jag håller på med... Skulle kunna tänka mig att kanske lägga 1000kr men inte mycket mer... Om det går att dela databasen till iOS så är det bonus... :-) /Tommy Om du känner någon annan som skulle vara intresserad av en Filemaker-licens så har Filemaker just nu ett "köp två, betala för en"-erbjudande för nedladdningslicenser. Fortfarande för dyrt för din smak kanske, men ändå halva priset om man känner nån annan som behöver en licens. http://www.filemaker.com/se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hetlund Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Om du inte tvunget måste ha den senaste versionen av FileMaker Pro kan du kolla på t.ex. Blocket och Tradera också. Det dyker upp program där då och då. Själv hittade jag FMP 9 på Tradera för några månader sedan. Jag minns inte riktigt, men jag tror att jag betalade 500 eller 600 kronor för den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.