Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apple fabriksgaranti vid begagnatköp?

Se73n

Recommended Posts

Jag är på jakt efter en nyare Mac Mini och såg att en säljare här på forumet säljer en USA-importerad Mac Mini med "nästan 1 års garanti kvar". Så då undrar jag följande:

1) Övergår Apples fabriksgaranti vid försäljning till köparen för en svensksåld Mac Mini? Såklart förutsatt att köpet görs inom första året då.

2) Gäller detsamma även för en Mac Mini köpt utomlands?

Nej, ingen garanti i Sverige på utlandsköpta stationära datorer, bara på bärbara.

Däremot kan du teckna AppleCare som då gäller i Sverige i tre år från ursprungligt inköpsdatum.

EDIT: Glömde svara på fråga 1. Formellt sett gäller en garanti bara ursprungsköparen. Apple har dock varit välvilliga hittills och garantilagat även andrahandsköpta datorer.

Ja! garantin är inte bunden till personen som köpt datorn.

Ja! Du kan nyttja garantin i Sverige, i Apples garantiavtal skriver de att de "kan begränsa garantin på stationära datorer till ursprungslandet" men i Sverige så har det aldrig varit något problem och skulle inte tror att det kommer ändras inom snar framtid heller.

formellt sett är garanti ett avtal mellan säljaren och köparen. ingenting som automagiskt följer med produkten till någon som köper begagnat.

hur det funkar i praktiken för appleprodukter vet jag inte.

formellt sett är garanti ett avtal mellan säljaren och köparen. ingenting som automagiskt följer med produkten till någon som köper begagnat.

Det följer med om det står så i garantivillkoren. Jämför när man köper en bil och den har tre års garanti från fabrik som följer bilen och inte ägaren.

Apple tillämpar ett år som följer produkten inte ägaren, bara man har garantikvitto för produkten så gäller garantin.

Denna garanti kan man utöka två år med AppleCare som är en sorts försäkring som motsvarar garanti plus innebär support som ingår. (annars får man betala för support).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...