Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förlänga trådlöst nätverk


mrEmilK

Rekommendera Poster

Jag har en hyfsat stor lägenhet med två rätt tjocka stenväggar som jag tror bidrar till att sänka min internethastighet avsevärt i vissa delar. Problemet är att routern (D-link dir 635, som för övrigt tappar signal då och då) måste vara kopplad till ett bredbandsjack i ena hörnet av lägenheten. I andra hörnet är vardagsrummet med en Mac mini och PS3 som just nu har extremt dålig hastighet. Minin har jag flyttat så långt det går så den får lite bättre hastighet men PS3 som står dåligt till kommer knappt upp i 1mb/s.

 

Därför skulle jag nog behöva skaffa mig någon sorts repeater som jag kan placera i mitten av lägenheten (eller var man nu ska placera den) så den kan förbättra signalen. Jag har också tänkt flytta min "trådlösa" skrivare kopplad till bredbandsuttaget till mitten av lägenheten och ha denna kopplad till repeatern.

 

Frågan är vilken slags repeater man ska skaffa sig som både har bra styrka, räckvidd och kan koppla till en skrivare. Jag har tittat lite på Airport express som skulle kunna fungera som förstärkare av signalen men den verkar fungera bäst med en annan router från Apple och fungera bara med vissa routrar från andra tillverkare?

 

Någon som har lite koll på detta och kan bidra med tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... D-link dir 635 är en router som visserligen säljs ny fortfarande, men som lanserades redan 2006!! När jag fick en ny trådlös router från min isp så förbättrades räckvidden markant, och då bytte jag bara upp mig till en Thomson TG585 med bara g-nätverk, inte n. Jag kan t o m få en hygglig signal till min iPhone när jag är i snickarboden i källaren tre trappor ned. :rolleyes:

 

Troligen skulle det alltså räcka med att skaffa en nyare och bättre router att ha vid bredbandsuttaget. Byte verkar ju vara rimligt ändå när den tappar signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att skippa de däringa idéerna och satsa på internet genom elnätet istället, s k "homeplug"-nätverk.

Själv kör jag dosor från TPLink. Ena dosan är inkopplad i eluttaget vid mitt ADSL-modem, och så en vanlig ethernetkabel mellan dosan och modemet. Den andra dosan är inkopplad i övervåningen (jag bor i hus) där jag har mitt kontor och från den dosan har jag återigen en vanlig ethernetkabel in i datorn. Fungerar utmärkt, inga som helst störningar och fort går det. Mellan dosorna kan det gå i 100 Mb / sekund, men modemet jag har är långsammare. :) (finns ännu snabbare homeplugs än de jag har, jag kör en billigare variant).

 

Då slipper man problemet med tjocka betongvägar som släcker trådlöst nätverk och man har större frihet att laborera med var man vill ha sin utrustning. Räcker ju med närhet till ett eluttag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att skippa de däringa idéerna och satsa på internet genom elnätet istället, s k "homeplug"-nätverk.

Själv kör jag dosor från TPLink. Ena dosan är inkopplad i eluttaget vid mitt ADSL-modem, och så en vanlig ethernetkabel mellan dosan och modemet. Den andra dosan är inkopplad i övervåningen (jag bor i hus) där jag har mitt kontor och från den dosan har jag återigen en vanlig ethernetkabel in i datorn. Fungerar utmärkt, inga som helst störningar och fort går det. Mellan dosorna kan det gå i 100 Mb / sekund, men modemet jag har är långsammare. :) (finns ännu snabbare homeplugs än de jag har, jag kör en billigare variant).

 

Då slipper man problemet med tjocka betongvägar som släcker trådlöst nätverk och man har större frihet att laborera med var man vill ha sin utrustning. Räcker ju med närhet till ett eluttag!

 

hmm intressant Raphael!

vad har du för något?

var har du köpt dem ?

ngn link????? crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig hört om Homeplug-nätverk tidigare men det verkar ju riktigt smart. Tanken är alltså att man från en LAN-port i routern kan dela till en homeplug-dosa som sedan delar till en annan dosa i andra änden av lägenheten?

 

Den andra dosan kopplar man isf med kabel då? Jag behöver nog minst två sladdar i så fall, brukar det finnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde http://www.webhallen.com/hardvara/113306-d-link_powerline_homeplug_av_natverks_start_kit_dhp-307av funka bra? Har 100mb i jacket. Switchen i andra ändan skulle isf vara för att koppla in flera enheter eller? Skulle http://www.webhallen.com/hardvara/11962-d-link_5-portar_switch_des-1005d_10-100 gå bra t.ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...