poker Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Hej. jag fotar och kör allt på dubbla ställen och nu har jag för många portabla diskar dessa är dessutom sparade som NTFS och mac som bekant klarar bara FAT32. VAd för NAS anser ni är den bästa för backup? och för Time Machine? Jag vill kunna köra rättigheter med flera användare som bara kan läsa filerna så NASen måste har den funktionen. Att även kunna läsa och se bilderna från Iphone är ju också önskvärt. Jag har kikat på Netgear ReadyNas m.fl NASen bör också klara filer från PC och då blandat bilder och filer större än 4GB. Nasen bör vara så att man kan köra Time Machine via den trådlösa routern - är det möjligt eller måste NASen vara WiFi? Kom med tips på olika NAS Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Du kan komma åt och både läsa och skriva mot en NAS, det är en nätverksdisk och åtkomst bestäms av de rättigheter du ger användarna. Så dator samt OS är irrelevant när man pratar nätverksvolymer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poker Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Du kan komma åt och både läsa och skriva mot en NAS, det är en nätverksdisk och åtkomst bestäms av de rättigheter du ger användarna. Så dator samt OS är irrelevant när man pratar nätverksvolymer. Fast den Iomega 1TB jag har med RJ45 klarar inte att koppla upp sig mot bl.a. time machine. Den är ju en väldigt simpel enhet med få funktioner. Jag har kikat under tiden jag skrev detta inlägg på en Qnap, den verkar helt ok och lite vassare än netgear. Qnap har en app som gör att man kan se bilder/videos via iphone - bra helt enkelt. Men det jag vill är: Vid arbete på macbook pro och vid bildredigering vill jag ju att filer jag bearbetat och sparat att den trådlöst från macen gör en spegelkopia mot t.ex. QNAP TS-219P som har dubbla 2TB-diskar. Jag vill alltså inte manuellt köra backup mot QNAP TS-219P. Mappen är ju specifikt som heter /bilder/privata samt /bilder/kunder och bara från denna mapp. Jag vill komma ifrån alla dessa portabla diskar som är ett orosmoln då den kan tappas och gå sönder. Tror ni att det går att göra på det viset via macbook och time machine? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Fast den Iomega 1TB jag har med RJ45 klarar inte att koppla upp sig mot bl.a. time machine. Den är ju en väldigt simpel enhet med få funktioner. Snarare TimeMachine som inte gillar att koppla upp sig mot den. (Tvärt om) Gissar att man endast kan komma åt den via SMB (Samba, windows-protokoll). Detta gillar inte TimeMachine, men man kan komma runt det. Tror ni att det går att göra på det viset via macbook och time machine? TimeMachine sköter hela din hårddisk, inklusive system. Så det kommer fungera perfekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poker Posted November 15, 2011 Author Share Posted November 15, 2011 Snarare TimeMachine som inte gillar att koppla upp sig mot den. (Tvärt om) Gissar att man endast kan komma åt den via SMB (Samba, windows-protokoll). Detta gillar inte TimeMachine, men man kan komma runt det. TimeMachine sköter hela din hårddisk, inklusive system. Så det kommer fungera perfekt. Kan vara så, dock är det ju en singel disk men det hade varit kul att spara 100 % av macen iofs. Nu skiter jag fullständigt i om macen sparar filer som är 4 månader gamla och vill inte att den skall spara allt. Jag vill enkom spara och göra backup på .jpg .raw .mov .tif Dessa fyra filmformat ligger på en specifik plats på macen. Jag trodde ju i min enfald att man kunde bestämma vilka filer som skulle sparas vars. Trodde också att i min enfald att säljaren på premium-butiken i sthlm visste vad han pratade om men han ville nog bara kränga en mac. Nu hade jag köpt en i alla fall men dravelprat betackar jag mig för. Det betyder att jag måste skaffa mig ett särskilt program för detta ändamål att från det inköpta programmet tala om vilka filer till vilken plats. Också då att om bilden är förändrad på macen att den förändringen även sker till NAS när tillfälle ges. En Qnap blir det men vilken mjukvara? Har ni bra koll i denna djungel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigaxel Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Jag använder Ready NAS Duo med två 2TB diskar där har jag backup både från PC trådlös och mac genom time machine fungerar klockrent. I timeMachine kan du exludera sånt du inte vill spara. Den spara så mycket som utrymmet klarar, det får du bestämma själv, sen när det är fullt tar den bort den äldsta backupen. Att du kan spara hela systemet och dina program det är nog den största fördelen med TimeMachine. Jag har redan använt det när jag blev tvungen att återställa disken, det var bara att återställa senaste backupen så var allt tillbaka, system, program och filer. Prova det på en PC.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gundj Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Kan vara så, dock är det ju en singel disk men det hade varit kul att spara 100 % av macen iofs. Nu skiter jag fullständigt i om macen sparar filer som är 4 månader gamla och vill inte att den skall spara allt. Jag vill enkom spara och göra backup på .jpg .raw .mov .tif Dessa fyra filmformat ligger på en specifik plats på macen. Jag trodde ju i min enfald att man kunde bestämma vilka filer som skulle sparas vars. Trodde också att i min enfald att säljaren på premium-butiken i sthlm visste vad han pratade om men han ville nog bara kränga en mac. Nu hade jag köpt en i alla fall men dravelprat betackar jag mig för. Det betyder att jag måste skaffa mig ett särskilt program för detta ändamål att från det inköpta programmet tala om vilka filer till vilken plats. Också då att om bilden är förändrad på macen att den förändringen även sker till NAS när tillfälle ges. En Qnap blir det men vilken mjukvara? Har ni bra koll i denna djungel? i Time machine ställer du in vilka mappar som skall undantas från backuppen. Det är ju bara att undanta alla som inte innehåller dina bilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Vet inte vad säljaren i butiken sagt dig och naturligtvis är det beklagligt om han gett dig felaktig information och förhoppningar. Men oavsett vilket så går det använda TM på det viset du vill, men då får du exkludera allt som du inte vill ta med vilket är lite omständigt. Annars finns det andra program, både gratis alternativ och betalversioner som löser det du vill. Själv använder jag SilverKeeper från LaCie och är helt gratis. Sen finns det SuperDuper samt Carbon Copy Cloner En snabb sökning på App Store ger mängder av alternativ. Detta verkar vara ett exempel på program som gör det du vill, MirrorMe Annars så kan du lätt göra ett eget script med terminalen och rsync eller grafiskt via RsyncX eller använda program som ChronoSync Link to comment Share on other sites More sharing options...
poker Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 Vet inte vad säljaren i butiken sagt dig och naturligtvis är det beklagligt om han gett dig felaktig information och förhoppningar. Men oavsett vilket så går det använda TM på det viset du vill, men då får du exkludera allt som du inte vill ta med vilket är lite omständigt. Annars finns det andra program, både gratis alternativ och betalversioner som löser det du vill. Själv använder jag SilverKeeper från LaCie och är helt gratis. Sen finns det SuperDuper samt Carbon Copy Cloner En snabb sökning på App Store ger mängder av alternativ. Detta verkar vara ett exempel på program som gör det du vill, MirrorMe Annars så kan du lätt göra ett eget script med terminalen och rsync eller grafiskt via RsyncX eller använda program som ChronoSync Härligt, fullt med ideér och tips på program En annan fråga: Drobo med sitt system som möjliggör att enkelt ta ut diskar. Har du två 2TB är det lätt att trycka in tre 2TB om du vill. QNAP ett annat som också verkar ok, det finns appar och man kan lätt komma åt sin QNAP från en annan dator för att lägga upp sina filer, antingen via FTP eller övriga sätt. De system jag tittat på är Drobo F, FS och QNAP TS410, TS-412 Vad rekommenderar ni? och varför? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.