joanlinkan Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Hej! Jag sitter idag på en MacBook från 2008 med en 2.1 ghz dual core och 2 gb minne med leopard som OS. Tänkte höra vad jag gått miste om i lion? Inte satt mig in i den biten. Kommer jag märka någon prestandaförbättring eller försämring? Hört att det kostar ca 600 kr att uppgradera vilket inte är hela världen men onödigt om datorn kommer säcka ihop. Tack på förhand Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Minst 4 GB RAM, gärna mer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joanlinkan Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Okej jag får inte i mer minne i datorn så då får den vara som den är, tack så mycket för era råd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joanlinkan Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Oj förlåt, core 2 duo är det såklart. Står att den max kan ha 2Gb ram i alla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joanlinkan Posted November 12, 2011 Author Share Posted November 12, 2011 Okej va skumt. Sitter på min iPhone nu, får kolla på det när jag kommer hem igen. Men då ryker någon tusenlapp, kan jag lika bra spara till en ny MB nästan. Var mer intresserad med den prestandan jag har idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Apple Mail har fått en fräsch uppgradering och jag tycker nya versionen är mycket bättre än tidigare versioner. Jag uppskattar även nya Adressboken och iCal. Finder har fått välbehövliga uppdateringar och jag tycker "Alla mina filer" är riktigt användbar med "cover flow" i varje rubrikpost (svårt att förklara hur det funkar, men använd det och du förstår vad jag menar). Suveränt, nog det jag använder mest i Finder nu. Fullskärmsläget är inget speciellt, jag hade redan program innan med fullskärmsläge och de som inte har det från början ger inget mervärde när man slår på det... i Safari blir det bara massa tomma ytor på sidorna som känns helt meningslöst. LaunchPad använder jag hellre än mappen Program. Det har gjort det smidigare för mig att hitta de program jag vill ha lätt åtkomliga och som inte får plats i dockan. Mission control tycker jag också om. FileVault som säkrar hela hårddisken istället för enskilda mappar eller skivavbilder, ja det är också välkommet. Finns mängder av små förbättringar här och där som jag uppskattar... hittar nya grejjer hela tiden. ICloud använder jag och jag använde tidigare Mobile Me. Ja, same same än så länge tycker jag. Har man en iPad har man mer nytta av dokument-synken, men jag har ingen iPad... Sen finns ju massa nytt under skalet som allt fler program kommer använda sig av... Och detta är från perspektivet av att jag uppgraderade från Snow Leopard till Lion. Från Leopard är det ett ännu större steg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Det sitter 2 x 1 GB i platserna, så du får köpa 2 x 2GB så drygt 500 går det på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrEmilK Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Hitta din modell i listan, köp 4gb eller 6gb av det minne som står specifierat och följ sedan guiden för att installera det själv. Inte så svårt som många tror. http://support.apple.com/kb/HT1651?viewlocale=sv_SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Tänk på att det måste vara 200-pins Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cissie Posted June 11, 2012 Share Posted June 11, 2012 Jag sitter i ungefär samma sits som Johan. Har precis tagit över min systers gamla MacBook med intel core 2duo 2,1 GHz, 2gb minne och Mac os x 10.5.8. Bör jag uppgradera den och i så fall vad behöver jag uppgradera? Har iPad2 och iPhone4S så jag funderar på vilket os som är bäst. Kommer mest att använda datorn till surf och bildbearbetning och kan tänka mig att lägga lite för att kunna använda den lite längre. Är ganska ovan Mac så det här är mest en övningsdator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrEmilK Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Jag sitter i ungefär samma sits som Johan. Har precis tagit över min systers gamla MacBook med intel core 2duo 2,1 GHz, 2gb minne och Mac os x 10.5.8. Bör jag uppgradera den och i så fall vad behöver jag uppgradera? Har iPad2 och iPhone4S så jag funderar på vilket os som är bäst. Kommer mest att använda datorn till surf och bildbearbetning och kan tänka mig att lägga lite för att kunna använda den lite längre. Är ganska ovan Mac så det här är mest en övningsdator. Om du vill uppgradera till Lion måste du först skaffa Snow Leopard (339kr) och sedan Lion (229kr) via Mac Appstore. För att få reda på exakt vilket minne du ska använda måste du veta modellen. Välj Appleloggan uppe till vänster och sedan Om den här datorn så kan du se om det är t.ex. 13-inch late 2008. Antingen laddar du ner Mactracker och tar reda på hur mycket minne du maximalt kan stoppa in och av vilken typ. Eller så kan någon i hjälpa till i tråden om du skickar årsmodell. Du skriver att du bland annat kommer använda datorn till bildarbetning och därför tycker jag du ska stoppa in maximalt med minne. Idag är allting under 16gb relativt billigt ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.