Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte från PC till Mac, och byte från iPhone 3Gs till 4S


mariayogini

Rekommendera Poster

Hjälp, allt trasslar och jag känner mig som en idiot!

 

Har alltid haft PC, och de senaste åren en iPhone 3Gs. Nu har jag skaffat en iMac, och också bytt upp mig till en iPhone 4S. Men jag får inte till nånting. Jag är ny i Macmiljön, men jag tror inte det är problemet.

 

1. För det första ligger all musik i iTunes i min gamla PC, och trots iCloud, så verkar inte Macen att vilja hämta den musiken. Ska den inte göra det? För övrigt har jag alltid undrat varför det inte går att synkronisera från telefonen till datorn, utan bara tvärt om.

 

2. Trodde också att iCal skulle känna av min WeekCalendar i iPhonen och synka, men det gör den tydligen inte. Hur får jag in mina kalenderuppgifter i iCal?

 

3. Det finns en uppdatering av iPhoto i Appstore, men när jag försöker uppdatera får jag en varningsruta: "Det finns uppdateringar tillgängliga för andra konton. Om du vill uppdatera det här programmet loggar du in på det konto du använde till att köpa det". Jag vet att jag var tvungen av någon anledning som jag inte kommer ihåg att byta användarnamn i början när jag hade Macen, för jag då inte hade min mejladress som användarnamn. Kan det ha hänt något i samband med det, att jag har två konton på något sätt? Hur går i så fall det att lösa?

 

4. Slutligen är det ju så att jag inte kan ta min nya iPhone i bruk förrän jag har löst problemet med synkningen/säkerhetskopieringen. Jag kan givetvis använda min gamla PC till det, men det löser ändå inte problemen på sikt.

 

Det är min fromma förhoppning att det finns någon där ute som förstår vad jag menar, har lösningen på mina problem och är villig att dela med sig!

 

/Mariayogini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej iCloud synkar inte musik mellan olika datorer. Det finns en tjänst som heter iTunes Music och det är kanske den du tänker på, men den är inte färdig än utan finns ännu så länge bara i betaversion och då för den amerikanska marknaden.

 

Du får över ditt iTunes-bibliotek från PC:n genom att flytta över iTunes-mappen från PC:n till Macen. Eller så kan du använda Apples program för PC som flyttar över till Mac, finns på Apples hemsida att ladda ner.

 

Det går inte att synka hur som helst från telefonen till datorn för det är ett kopieringsskydd.

 

2. Om du ska använde iCloud på iCal måste iCal ställas in för iCal. Dessutom måste de kalendrarna du använder vara i iClouds kalender.

 

Med iCloud får du flera kalendrar...

 

iPhone:

På min iPhone

... Hem

... Arbete

 

iCloud

... Hem

... Arbete

 

På Mac:

På min Mac

... Hem

... Arbete

 

iCloud

... Hem

... Arbete

 

Kalendrarna På min iPhone respektive På min Mac är *lokala* och de synkas inte.

Bara kalendrarna under iCloud synkas.

 

Om du lägger in uppgifter i kalendern PÅ min iPhone i WeekCal så kommer det inte att komma upp något under iClouds kalendrar På min Mac.

 

Jag har inte WeekCal och kan inte guida dig hur du lägger till uppgifter i rätt kalender med det. I Kalendern på iPhone så trycker du på Kalendrar så ser du kalendrarna och där kan du bocka ur de lokala ("På min iPhone") och bara ha i iCloud-kalendern. Du kan också ställa in utgångskalendern att vara en iCloud-kalender under Inställningar - Epost, kontakter och kalendrar.

 

När du Lägger till en uppgift i Kalendern på iPhone så får du välja vilken kalender den ska läggas i, i uppgiften Kalendrar: ... Här trycker du och väljer en iCLoud-kalender så hamnar uppgiften / händelsen / mötet under iCloud.

 

I iCal på Mac så klickar du på Kalendrar uppe till vänster så får du upp kalendrarna och där kan du avbocka de lokala under Mac och bara ha iCloud påslaget.

 

För att iCal i Mac ska fungera måste du ställa in iCloud i iCal - Inställningar - Konton.

 

De applikationer som ska använda iCloud måste ställas in för det, och man gör det på samma sätt för de applikationer som är kompatibla med iCloud. För Adressboken går du in på Adressbok - Inställningar - Konton. Etc etc.

 

Man ställer in varje program separat, för man kanske inte vill använda alla på iCloud eller man kanske vill använda andra synktjänster än iCloud. Därför har man inte EN kontrollpanel att ställa in iCloud på för alla program, utan det ligger i programmen. Just för att du ska kunna välja. Icloud är ju bara en av flera synktjänster som finns. Du kan ställa in Google eller Yahoo-synk istället för iCloud om du vill. Och du kan ha Yahoo-calendar på iCal och Google på kontakter och så kan du ha Icloud för mejl. Ok, det är rörigt om man kör så men det GÅR för den som vill och det visar flexibiliteten i systemet.

 

 

4. Programmen är kopplade till Apple ID. För att kunna uppgradera iPhoto måste du ange det Apple ID som programmet är kopplat till. Det är mycket möjligt att du har flera Apple ID. Man kan inte slå ihop flera Apple ID till ett, men du kan ändra uppgifterna i ett existerande Apple ID - fast inte till ett annat Apple ID. Alltså du kan inte ange uppgifter i ett Apple ID som finns i ett annat Apple ID utan varje Apple ID måste vara unikt.

 

Det är egentligen inget problem att ha flera Apple ID, man måste bara komma ihåg vilket som används på vilket ställe...

Vanligt är att man har ett Apple ID för iCloud och ett annat för iTunes Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp, allt trasslar och jag känner mig som en idiot!

 

Har alltid haft PC, och de senaste åren en iPhone 3Gs. Nu har jag skaffat en iMac, och också bytt upp mig till en iPhone 4S. Men jag får inte till nånting. Jag är ny i Macmiljön, men jag tror inte det är problemet.

 

1. För det första ligger all musik i iTunes i min gamla PC, och trots iCloud, så verkar inte Macen att vilja hämta den musiken. Ska den inte göra det? För övrigt har jag alltid undrat varför det inte går att synkronisera från telefonen till datorn, utan bara tvärt om.

 

2. Trodde också att iCal skulle känna av min WeekCalendar i iPhonen och synka, men det gör den tydligen inte. Hur får jag in mina kalenderuppgifter i iCal?

 

3. Det finns en uppdatering av iPhoto i Appstore, men när jag försöker uppdatera får jag en varningsruta: "Det finns uppdateringar tillgängliga för andra konton. Om du vill uppdatera det här programmet loggar du in på det konto du använde till att köpa det". Jag vet att jag var tvungen av någon anledning som jag inte kommer ihåg att byta användarnamn i början när jag hade Macen, för jag då inte hade min mejladress som användarnamn. Kan det ha hänt något i samband med det, att jag har två konton på något sätt? Hur går i så fall det att lösa?

 

4. Slutligen är det ju så att jag inte kan ta min nya iPhone i bruk förrän jag har löst problemet med synkningen/säkerhetskopieringen. Jag kan givetvis använda min gamla PC till det, men det löser ändå inte problemen på sikt.

 

Det är min fromma förhoppning att det finns någon där ute som förstår vad jag menar, har lösningen på mina problem och är villig att dela med sig!

 

/Mariayogini

 

Kolla först att du har aktiverat iCloud i iPhonen (Inställningar > iCloud) och Macen (Systeminställningar > iCloud) och slå på det du vill ska finnas i ditt iCloudmoln.

 

 

1. All musik du har köpt i iTunes ska gå att synka med iCloud till din nya Mac. Om du däremot har rippat cd-skivor eller fått tag i musiken på annan sätt krävs iTunes Match som inte finns i Sverige än.

 

2. Då WeekCalendar innehåller samma info som Kalender på mobilen är det bara att aktivera iCloud på mobilen och Macen så synkar dem de kalendergrupper du skapat själv.

 

3. Om du har en ny dator köpte du väl aldrig iPhoto? Då är det bara att logga in på ditt Apple-ID (samma som iPhonen borde det vara) och uppdatera programmet.

 

4. Är det något mer än kalendersynkningen som inte fungerar? Är du säker på att du använt samma Apple-ID till de enheter du aktiverat iCloud på?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni som har tagit er tid att hjälpa mig, jag har kommit en bra bit på väg tack vare era tips och råd. Tusen tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp, allt trasslar och jag känner mig som en idiot!

 

Har alltid haft PC, och de senaste åren en iPhone 3Gs. Nu har jag skaffat en iMac, och också bytt upp mig till en iPhone 4S. Men jag får inte till nånting. Jag är ny i Macmiljön, men jag tror inte det är problemet.

Grattis till nya datorn! :ThumbsUp:

 

1. För det första ligger all musik i iTunes i min gamla PC, och trots iCloud, så verkar inte Macen att vilja hämta den musiken. Ska den inte göra det? För övrigt har jag alltid undrat varför det inte går att synkronisera från telefonen till datorn, utan bara tvärt om.

Har inte använt iCloud själv än, men enklaste för att få i ordning på allt när du nu kör från scratch är att ta alla musikfiler från PC - starta upp iTunes på Macen och dra in alla låtar filer i stora fönstret, så skapas ett nytt bibliotek. Jag gjorde så själv ny när jag gick upp från Leopard till Lion - bl a för att jag så att strukturen på mappar/filer i Lion var lite annorlunda än tidigare. Alltid bra att ha ett nytt bra fräsch bibliotek. :)

 

För att hämta bilder från telefonen finns en mänd olikaprogram. Bildhämtaren/iPhoto, eller som Bo_H skrev: Senuti. Jag brukar köra med ett som heter iExplorer. Häromdagen bekantade jag mig även med ett annat program: iBackupBot. Inte riktigt samma sak, men man kommer åt bilderna.

 

4. Slutligen är det ju så att jag inte kan ta min nya iPhone i bruk förrän jag har löst problemet med synkningen/säkerhetskopieringen. Jag kan givetvis använda min gamla PC till det, men det löser ändå inte problemen på sikt.

Får du väl igång iTunes kan du ju alltid uppdatera/backa upp/sync'a telefonen på vanligt sätt med sladd (löser förmodligen kalendersync'en osv), så kan du komma igång med det andra senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...