MartinKv Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Hej kära macanvändare. Jag har försökt, under lång tid, att lära mig hur det här fungerar. Utan att komma någon vart. Därför vänder jag mig till er. Jag är totalt novis på att göra hemsidor, men tyckte det verkade enkelt i iWeb och erbjöd mig därför ta hand om hemsidan åt ett företag som en bekant har. Han hade gjort grunden, som jag har på usb-sticka, så orginalet finns kvar. Jag skulle gå in och göra några små ändringar i kontaktuppgifterna och gjorde det och försökte sedan uppdatera det hela via iWeb. Men då upptäckte jag att det inte hände någonting. Jag gjorde samma sak om och om och om igen..förgäves. Efter ett tag så fick jag höra att det kunde vara problem att uppdatera via iWeb varför jag provade Cyberduck. Men det hjälpte inte heller. Uppdateringen syntes aldrig på hemsidan. Till slut tog jag bort alla filer som låpg på hemsidan via Cyberduck och gjorde en kopia på skrivbordet av den "nya" hemsidan via iWeb. Jag klistrade in den nya sidan, som innehöll till synes alla de filer som tidigare låg där..då till min förskräckelse försvann ALLT på hemsidan, Nu står endast "404 Not Found". Nu behöver jag hjälp..jag skäms som en hund och måste få nån slags Crash-Course for super-dummies för att komma upp på banan igen. Hoppas någon kan hjälpa mig. MVH//Martin ***Ja jag är kass, på många sätt..se bara trådens namn...suck!*** Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Du tog bort allt från servern. Lägg tillbaka din första backup. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johan_ii Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 - testa med att “tömma cachen“ i webbläsaren, om denna inte vill visa de uppdateringar du lagt upp; kan ofta vara att denna visar en “lagrad sida“ - dvs, i stället för att ladda in sidan igen så visar webbläsaren en redan tidigare inladdad version.. - i Safari gör du det under menyn som heter Safari och väljer Empty Cache (på svenska ??) Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Till slut tog jag bort alla filer som låpg på hemsidan via Cyberduck och gjorde en kopia på skrivbordet av den "nya" hemsidan via iWeb. Jag klistrade in den nya sidan, som innehöll till synes alla de filer som tidigare låg där.. då till min förskräckelse försvann ALLT på hemsidan, Nu står endast "404 Not Found". Vad klistrade du in? Var det (hela) mappen med nya sidan som du la upp på servern? I sånt fall är det risk för att du har fått en adress som blir: www.exempel.se/nya_sidan/index.html istället för www.exempel.se/index.html ... dvs "404 Not found" Eftersom du skrev "totalt novis" så tar vi det från början. På webservern (www.exempel.se) har du en root-folder. Den heter oftast "public_html". Din mapp på datorn - var den nu än heter och ligger - är din lokala root-folder. Innehållet i den motsvarar det som ligger på servern sen. Om du då lagt in mappen med "nya sidan" upp på servern, har du lagt den lokala root-foldern i serverns root-folder. Och adresserna blr som ovan. Tips: Änvänd inte klipp och klistra... bättre med "dra och släpp" in/ut i olika fönster, eller använd programmens knappar och funktioner för att ladda ner/upp. --- Nån "snäll moderator" kanske kan flytta tråden till (förslagsvis) "utveckling" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Om det är problem att uppdatera via iWeb så är uppgifterna för FTP-servern fel inskrivna. Jag har använt iWeb i många år för flera olika domäner och servrar och det har aldrig varit något problem med att uppdatera. Så kontrollera uppgifterna i iWeb och stäm av med webbhotellet att det stämmer. Kolla även att katalogen på domänen är den rätta, dvs att hemsidan hamnar på rätt ställe på webbhotellet. Använder man externa FTP-program, som exempelvis Cyberduck, så bör man vara medveten om att iWeb publicerar en index.html som pekar på en mapp som innehåller hemsidan. Låt oss säga att vi har en hemsida som heter MinHemsida.se Då är det så här... index.html -> MinHemsida -> index.html och övriga filer. Ja, iWeb gör alltså en index.html som pekar på en index.html i mappen med samma namn som hemsidan. Du behöver alltså ladda upp både mappen för hemsidan och den index.html som ligger utanför hemsidan som pekar på den mappen och tillhörande filer i den mappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WBA Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Hur går det för dig Martin? Testa den här boken: http://www.amazon.com/iLife-11-Dummies-Tony-Bove/dp/0470581727/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1321263064&sr=8-7#_ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.