Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mission Control för Komplicerad

kj.sellberg

Recommended Posts

Hej!

Jag skaffade min första mac när leopard gällde och älskar mac men jag har intuitiva problem med det nya gränssnittet i Lion. Det vill säga Mission Control och de nya gesterna som man ska byta mellan program med. Apple har gjort något komplicerat av något enkelt och användbart. I leopard kom ju som bekant alla aktiva fönster upp i en enda röra, i snow leopard som prydligt uppradade fönster (+inaktiva fönster) , i Lion har fönstren börjat klumpas ihop, plus att bakgrunden animeras. Jag sitter här och fattar det inte. Jag vet inte varför, men jag kunde hitta de fönster jag letade efter så mycket lättare när de kom upp i en enda röra, som i Le. Finns det något sätt att köra Lion men att ha det gränssnittet som fanns i Le?

Jag tycker att lion är en storm av nya funktioner och förändringar av gränssnittet, men utan ett kritiskt öga eller en lämplig hierarki bland dessa. Det är ett av skälen till att jag lämnade PC-världen från början. Ledsen att säga det, men nu har jag inte lust att köpa någon ny mac längre. (Jag tycker att den nya styrplattan är svårare att använda den gamla (med knapp), och då hjälper det inte hur elegant det än ser ut)

Karl-Johan

jag tycker om styrplattan utan knapp, man gör ju samma sak. Knacka på en platta eller knacka på en knapp, så jag förstår nog inte riktigt ditt problem med den...

Nå till Mission Control...

Jag tycker det är superbra. :)

Programmen sorteras in under de skrivbord som de är lagda på. När du drar tre fingrar upp på styrplattan så kommer de skrivbord du definierat upp längst upp på skärmen i rutor. (Skrivbord 1, Skrivbord 2, Skrivbord 3 och så vidare).

De programfönster som finns under tillhör det aktiva skrivbordet, alltså det skrivbord som är markerat (grå ram omkring) i listan över skrivbord.

Om du har flera program utspridda över flera Skrivbord, så syns inte alla på en gång utan det är bara de som finns på det aktiva Skrivbordet som syns.

Så om du har problem med att hitta fönster kan det vara en idé att minska på antal Skrivbord som du använder. Själv har jag valt att ha olika programkategorier på olika Skrivbord. Dvs ett Skrivbord för internet, mejl och surf, ett annat för skrivande och kreativitet med text, ett tredje för bildbehandling och layout och ett fjärde för musik och media med iTunes och liknande.

Raphael, om man som du har flera olika skrivbord, har du olika Dock då också? Eller är det samma?

Raphael, om man som du har flera olika skrivbord, har du olika Dock då också? Eller är det samma?

Jag är inte Raphael, men jag har 6 skrivbord och det är samma dock i alla.

Till Raphael:

Det är bra att du gillar funktionen. Jag hänger upp mig på småsaker och fascineras samtidigt av att jag hade lättare att navigera i en rörigare layout (som i leopard).

Men jag fattar det inte: om jag har några fönster öppna i samma program och vill byta mellan dessa så går jag till mission control. Där får jag i princip samma layout som på orginalskärmen, fast mindre, det vill säga fönster i prydliga högar. Jag kan ju omöjligt se vilket fönster jag ska byta till, eftersom de skymmer varandra. Det kanske bara är jag, jag jobbar med mycket grafik och är nog väldigt visuell i mitt navigerande. Jag är säker på att din hjärna fungerar lite annorlunda och du har andra preferenser, men för mig så har apple sabbat en av de funktioner jag använder oftast. I mina ögon har de bitit sig själva i foten genom att bryta mot en mycket viktig regel:

"If it ain´t broken then don´t try to fix it"

Jag kan också tycka att det enkla faktum att du känt dig manad att förklara hur mission control fungerar för mig är ett bevis på att apple inte har prickat rätt denna gång. Det är snällt att du tog dig den tiden, men en riktigt bra funktion är självförklarande och självklar att använda. Jag vet inte vad föregångaren hette i leopard, jag visste ingenting om mac os x vid den tiden, ingen förklarade den för mig, men jag började använda den och älskade den. Det kan vara så att jag är lite korkad eller en bakåtsrävare men jag känner bara inte samma tycke för mission control så det var därför jag ställde frågan om det går att ner/uppgradera till tilltidigare versioner.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...