Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ersätts trasig 3GS mot IPhone4-4S hos 3?

Guest anonymacy

Recommended Posts

Guest anonymacy

Igår på tunnelbanan hände det som bara händer alla andra. Glaset sprack när jag spelade Tiny Wings. Måste berott på att jag tappade den i golvet i söndags. Har en 3GS 32GB.

De få AASP som finns tar inte telefoner låsta till 3. Killen i Tre-butiken säger att de bara skickar den till sin sercvicepartner. Sedan får man en ersättningstelefon, att bara laga glaset gör det inte enligt killen i affären. Utbytesenheten blir "sannolikt" en iPhone4? För detta vill de ha 2738:-. Men vilket modell man får förutom att det blir en 32GB kan han inte säga i förväg. Märkligt.

Det är inte värt 2738:- för en 3GS 32GB, däremot är det värt för en iPhone4 32GB. Någon som nyligen haft kontakt med 3 nyligen och hur gick det för er? Finns det en strimma hopp om att få en 4S?

Igår på tunnelbanan hände det som bara händer alla andra. Glaset sprack när jag spelade Tiny Wings. Måste berott på att jag tappade den i golvet i söndags. Har en 3GS 32GB.

De få AASP som finns tar inte telefoner låsta till 3. Killen i Tre-butiken säger att de bara skickar den till sin sercvicepartner. Sedan får man en ersättningstelefon, att bara laga glaset gör det inte enligt killen i affären. Utbytesenheten blir "sannolikt" en iPhone4? För detta vill de ha 2738:-. Men vilket modell man får förutom att det blir en 32GB kan han inte säga i förväg. Märkligt.

Det är inte värt 2738:- för en 3GS 32GB, däremot är det värt för en iPhone4 32GB. Någon som nyligen haft kontakt med 3 nyligen och hur gick det för er? Finns det en strimma hopp om att få en 4S?

Varför skulle du få en 4:a när 3GS fortfarande säljs av Apple. Undrar om inte killen i affären snackar i nattmössan?

Säljs verkligen 3GS i 32gb version fortfarande? Jag trodde de bara finns en 8gb version kvar.

Guest anonymacy

Varför skulle du få en 4:a när 3GS fortfarande säljs av Apple. Undrar om inte killen i affären snackar i nattmössan?

Säljs verkligen 3GS i 32gb version fortfarande? Jag trodde de bara finns en 8gb version kvar.

3GS har inte sålts på länge i 32GB-versionen såvitt jag vet. Har kollat lite efter 4:an men den verkar också ha försvunnit som 32GB, däremot är det sannolikt att det ett bra tag till kommer finnas 4:or som utbytesenhet. Men överlag är det lite konstigt, att Apple väljer att konsekvent neka sina kunder att reparera sina produkter. Min telefon i övrigt fungerar helt ua men enligt de avtal finns är detta det enda lagliga alternativet att "laga" den, dvs. får en "utbytesenhet" = ny telefon (dock utan garanti). Ett makalöst slit och släng tänk, icke ekologiskt. Och jag fattar inte att försäkringsbolagen i övrigt går med på såna villkor.

//...//

Sedan får man en ersättningstelefon, att bara laga glaset gör det inte enligt killen i affären.

Det kostar ≈ 500,- att byta glas om du lämnar in den själv. Oftast är det gjort samma dag, el om man skickar - med vändande post.

http://elektronikgruvan.se/product.php?id_product=1346

(Finns säkert fler serviceställen med samma el liknande priser).

Guest anonymacy

Det kostar ≈ 500,- att byta glas om du lämnar in den själv. Oftast är det gjort samma dag, el om man skickar - med vändande post.

http://elektronikgruvan.se/product.php?id_product=1346

(Finns säkert fler serviceställen med samma el liknande priser).

Funderat på sån lösning. Såvitt jag vet använder de dock inte orginaldelar och det är jag lite skeptisk inför. Har hört att det är sämre "känsla" i det glaset men det är säkert bara rykten. Frågan är dock om de lämnar servicegaranti om det skulle uppstå ytterligare något fel på telefonen, troligen inte till det priset. Dessutom har även mute-knappen slutat fungera vilket gör att kostnaden drar iväg ytterligare och då blir "ersättningstelefon" ett rimligt alternativ. Men för att vara ett i grunden så enkelt problem är det rätt snårigt övervägande.

/klipp/

en "utbytesenhet" = ny telefon (dock utan garanti).

/klipp/

För det första fick jag garanti på min utbytes-iPhone, minns inte om det var 3 eller 6 månader, för det andra är det inte säkert att det är en *ny* iPhone du får i utbyte, Ericsson/Sony Ericsson körde mycket med 'refurbished' d.v.s. de fixade telefonen till nyskickoch skickade sedan ut den som replacement unit.

Vet att man kan köpa 'refurbs'/Macar i USA, enheter som varit ute hos kund, visat sig ha defekter och sedan blivit återställda till nyskick och sedan sålts igen. Sunt tänk! Borde genomföras på bred front, så hade de "oförklarliga" olyckorna i samband med nya coola modeller minskat drastiskt :)

(inte riktat mot dig personligen, men generellt)

Ja, även Apple använder refurb-enheter, ofta är det begagnad och reparerad elektronik i ett nytt skal. Och någonting säger mig att du får tillbaka precis samma modell som du lämnar in för reparation, annars skulle ju tusentals mindre nogräknade användare tappa sina telefoner precis efter varje lansering (vilket många redan gör, men då är det försäkringsbolagen som får ta smällen istället).

Jag fick en refurbad 3G som garantiutbytesenhet förra sommaren, efter att den hade slutat säljas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...