Per Gulbrandsen Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Kan någon vänlig själ som skaffat senaste Minin kolla om grafikkortet stöder 120Hz-skärmar (typ 3D)? Efter en hjärnhinneinflammation tål jag inte vanligt 60Hz-flimret (blir illamående typ åksjuk) och kör sedan länge 120Hz-skärm på jobbet (förut CRT, nu en Viewsonic 3D). Men där är det PC, hemma gäller Mac. Men min Mini från dec-09 klarar inte 120Hz så nu undrar jag om det går bättre med senaste Minin. Inte ens Applesupporten lyckas svara på min fråga så jag blir väldigt glad för hjälp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 En LCD-skärm flimmar inte. Möjligen om det är något fel. Jag är också känlig för flimmer och de enda LCD-skärmar jag sett som flimmrar är de som är kopplade med oskärmade (=billiga) VGA-kablar och står (väldigt) nära en annan skärm. Med DVI-kabel har jag aldrig sett något flimmer, även om skärmarna står tätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Jag har hört samma påstående från rader av experter jag kontaktat under min 10-åriga sjukdomshistoria. Likt förbaskat blir jag illamående hemma vid samma sorts skärm, ViewSonics VX2268WM driven (självklart via DVI) i 60 Hz som jag kan jobba med dygnet runt driven i 120 Hz på jobbet. Så min bön kvarstår, kan nån vänlig själ kolla nya Minins grafikkortet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Vad händer om du tar DIN skärm och DIN kabel och kör på jobbet, följer problemet med då? Eller om du lånar hem jobbets dator och kopplar in hemma? Blir det bra då? Det kan ju vara något annat i miljön än bara skärmen. Hur har du det med belysning hemma kontra jobbet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Vilket grafikkort har din mini? Det finns två att välja på, Intel HD 3000 med 288 MB DDR3 SDRAM-minne och AMD Radeon HD 6630M med 256 MB GDDR5-minne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Vilket grafikkort har din mini? Det finns två att välja på, Intel HD 3000 med 288 MB DDR3 SDRAM-minne och AMD Radeon HD 6630M med 256 MB GDDR5-minne. Han har inte köpt den än, så frågan är väl snarare vilken han tänker köpa i så fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Han har inte köpt den än, så frågan är väl snarare vilken han tänker köpa i så fall. Jasåjahaja. Nåväl, enligt AMD:s hemsida ska deras grafikkort klara: AMD HD3D technology1 Stereoscopic 3D display/glasses support Blu-ray 3D support10 Stereoscopic 3D gaming support 3rd party Stereoscopic 3D middleware software support och här: With pioneering AMD HD3D technology, you'll enjoy videos, movies and games in stereoscopic 3D on your notebook or on your 3D-capable HDTV.1Unlock striking imagery, true-to-life visual effects, outstanding tessellation performance and fast frame rates with DirectX® 11 Evolved technology. And with AMD App Acceleration, you can run multiple power-hungry applications simultaneously with great speed and little effort.2 Get 3D. Get Radeon™ in your system. Och 3D var väl = 120 Hz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Det där ser ju fantastiskt ut! Klarar kortet 3D är det 120Hz, inget snack om saken (eller 240Hz, går fint det med). Jag har just registrerat mig på det här forumet för att få hjälp med detta - och jädrarns vad snabbt det gick! Nu är det jag som går till en Macbutik och tjackar ny Mini i helgen - med rätt grafikkort! :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Det där ser ju fantastiskt ut! Klarar kortet 3D är det 120Hz, inget snack om saken (eller 240Hz, går fint det med). Jag har just registrerat mig på det här forumet för att få hjälp med detta - och jädrarns vad snabbt det gick! Nu är det jag som går till en Macbutik och tjackar ny Mini i helgen - med rätt grafikkort! :-) Kul att höra, och lycka till, hoppas att det funkar som det ska. Återkom gärna med hur det gick, det kan hjälpa andra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Såg Tellys tidigare inlägg först nu: Belysningen är densamma, gammeldags lugn glödlampa i 60-tals skrivbordsarmatur snett bakom skärmen. Kabeln är densamma (måste vara en särskild DVI-kabel för driva 3D-skärmen) och allt övrigt är detsamma - utom uppdateringsfrekvensen där Minin vägrar. Grejen är att jag tidigare körde med jättelika CRT i typ 200 Hz här hemma via min förra Mini. Och då mådde kag toppen, kunde sitta dygnet runt. Men när det gäller LCD är det mycket svårare, har nog hittat en av de få LCD på marknaden som kan drivas i mer än 60-75 Hz. Det gäller bara att få Macen att förstå det när det gäller LCD. Nu tror jag lösningen har dykt upp här i tråden, härligt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Hade du tänkt köra windows? Vad jag vet så stöds inte 120Hz i drivrutiner för Mac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Åh nej... Men hur kan man då stödja 120hz? 3D skapas ju genom att dela skärmen i två som vardera drivs med 60hz = 120Hz tillsammans. Hur kan Apple klara 3D utan stöd för 120Hz? Dela 60Hz i två till vardera 30Hz? Den 3Dn vill vi nog inte se.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Åh nej... Men hur kan man då stödja 120hz? 3D skapas ju genom att dela skärmen i två som vardera drivs med 60hz = 120Hz tillsammans. Hur kan Apple klara 3D utan stöd för 120Hz? Dela 60Hz i två till vardera 30Hz? Den 3Dn vill vi nog inte se.... Ingen har skrivit att Apple stödjer 3D i denna tråd vad jag vet. Bara att grafikkortet från ATI stödjer 3D. Finns inte ens programvara att spela upp 3D-film på Mac. (Fast det är väl ett ärvt problem iom saknat stöd för Bluray osv.) Också, du använder inte 3D. Du säger ju själv att du mår dåligt av 60Hz, vilket det blir(60Hz per öga). Det du använder är 120Hz utan 3D. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 9, 2011 Author Share Posted November 9, 2011 Då är jag alltså körd? Åh, detta Apple... Denna hatkärlek!Det betyder att om min arbetsgivare hade valt Appledatorer så hade jag aldrig lyckats med min rehabilitering.12Hz var ju grunden för den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radiozo Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Enda sättet är att köpa en och prova. Köp på elgiganten så har du 30 dagar returrätt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 Bra ide', så gör jag. Tack för tipset! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Tycker det verkar konstigt med flimmer på en LCD-skärm då den är statisk och endast uppdateras när någon information ändras. Kan förstå att en CRT orsakar problem för dig men inte en LCD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Tycker det verkar konstigt med flimmer på en LCD-skärm då den är statisk och endast uppdateras när någon information ändras. Kan förstå att en CRT orsakar problem för dig men inte en LCD. Håller med. Så därför tror jag att det något annat än bildskärmen som orsakar Pers problem hemma. Det var därför jag ville att Per skulle göra några tester enligt mitt inlägg tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Gammeldags glödlampor är väl den värsta flimmerkälla vi har i hemmen - de blinkar ju med nätfrekvensen. Sitter en sådan illa placerad hemma borde den kunna ge problem. Det är att rekommendera att byta till lysrörslampor eller kanske ännu hellre ledlampor. "Gammeldags lugna glödlampor" existerar inte i verkligheten. Nej, gammeldags glödlampor har en termisk tröghet så glödtråden kyls inte av särskilt mycket mellan spänningstopparna, utan de lyser hela tiden med något varierande styrka. Lysrörslampor och lysrör blinkar med nätfrekvensen och mycket mer än vanliga glödlampor. Det finns visserligen högfrekvensvarianter, men de är dyra och därför sällsynta. Hur det är med LED vet jag inte. Har de någon inbyggd pryl som gör att de lyser även mellan spänningstopparna? Om inte slocknar de helt då och blinkar alltså mer än glödlampor. EDIT: Stavfel. EDIT igen: Lampor och lysrör blinkar med dubbla nätfrekvensen. Det kommer både en positiv och en negativ spänningstopp 50 gånger per sekund. Eftersom det lyser för båda topparna blir det 100 "blinkningar" per sekund. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 Tack för all vänlig omtanke! Jag känner igen era invändningar efter 10 år med dessa problem och mängder av kontakter med tekniker, forskare och ögonläkare Jag kan bara konstatera att jag blir mer eller mindre illamående (åksjuk) av följande: 1. Lysrörsbelysming 2. CRT och LCD-skärmar som drivs men mindre är 100Hz 3. iPad (jag vet, det är för sorgligt, jag älskar ju maskinen) 4. Projektorer, både LCD och DLP Däremot kan jag obegränsat utan problem utsätta mig för: 1. Glödlampor 2. CRT och LCD i minst 100Hz 3. Plasma-TV (åtminstone minst 100Hz) 4. iPhone 5. Overheadpresentationer :-) Jag har fått stöd för att hjärnan kan reagera så av en ögonläkare och en allmänläkare medan de flesta övriga experter betvivlar mina upplevelser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 En sak slog mig: LCD-skärmar har ju lysrörsbakgrundsbelysning (eller har haft). Det är kanske den som flimrar och orsakar problemen? Hur är det med skärmar med LED-bakgrundsbelysning, flimrar de också? EDIT: Stavfel. (Får väl läsa igenom INNAN jag postar i fortsättningen. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 Naturligtvis ska du utgå från dina egna erfarenheter och inte efter hur det borde vara. Om det sistnämnda finns det dessutom en mängd uppfattningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted November 10, 2011 Share Posted November 10, 2011 LCD-kristallerna flimrar inte tack vare "sample and hold" (saknar svensk ord) som gör att kristallerna håller sin position tills de instrueras att ändras. Det är LCD-panelens synpunkt sak samma om den drivs med 1 Hz, 60 Hz eller 120 Hz så länge bilden är statisk, exempelvis datorns skrivbord. Sample-and-hold-effekten hos LCD gör däremot att det är vanligt förekommande med "black frame insertion" när en LCD-panels drivs i mer 100 Hz eftersom kristallernas tröghet får bilden att smeta i rörelser. Så genom att släcka ned panelen mellan varje cykel minskar responstiden, den tiden det tar för kristallerna att ändra position. Med andra ord kan en LCD som drivs i 100+ Hz bildfrekvens i själva verket "flimra" helt enligt konstruktion medan den som drivs i 60 Hz kan hålla en statiskt flöde inom någon procents variation i ljusuttaget. Lysrör/CCFL i skärmarna och bärbara drivs med växelström som alstras av invertern. Kan vara något så simpelt som att skärmen behöver anslutas till jordat uttag för att inte elnätets 50 Hz ska krypa in och skapa en fluktation i ljusflödet som sedan samverkar med armaturen på arbetsplatsen. Lysdiods-belysning är ofta konstant och ljusflödet regleras med pulsviddmodulering. Jämför med att tända och släcka en lampa X antal ggr i sekunden för att styra hur mycket ljus som släpps igenom. Nackdelen med detta är att när man sänker ljusflödet för att det ska fungera rent ergonomiskt kan man få problem med just flimmer, liksom störande pipljud från skärmen eller liknande. Detta är egentligen oberoende av vilken signal och bildfrekvens du skickar ut från grafikkortet. Det kan också vara så att en skärm som matas med 120 Hz ändrar sitt beteende. Fast detta varierar från skärm till skärm så det kan vara mer en fråga om skillnad hos enskilda produkter än hos olika typer av teknik. Plasma-TV och CRT är per konstruktion också flimrande när fosforn hela tiden befinner sig i ett tillstånd av nedsläckning. Särskilt tydligt blir det på plasma då tekniken använder pulsviddmodulering för att skapa nyanser. De blinkar bokstavligen fram intensiteten i färgerna och när det bubblas om 480 Hz eller 600 Hz är det den totala modulationsfrekvensen. Nu är pulsviddmoduleringen på plasma betydligt mer komplex än vad liknelsen med lampan anger, så nedsläckninsperioderna kan vara betydligt längre än 1/600-dels sekund. Beroende på fosfortypen som används är det mer eller mindre synbart flimmer. Typexemplet är Panasonics nya TV-modeller som har en fosfor med kortare efterglöd där det är många som upplever dem som just flimrande. Att DLP-projektorer upplevs störande är rimligt eftersom det är vippande speglar som pulsviddmodulerar fram nyanser och färgerna dessutom kommer i sekvens från en färghjul. Säger naturligtvis inte att du har fel Per - vi är komplexa biologiska varelser. Det är inte nödvändigtvis 120 Hz som är lösningen ifall man tittar på hur det fungerar tekniskt, utan det du upplever är sannolikt en kombination av flera saker. Därför är det heller inte säkert att en "120 Hz"-skärm och grafikkort automatiskt fungerar bättre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gulbrandsen Posted November 10, 2011 Author Share Posted November 10, 2011 Oj, nu blir jag nästan blyg - inte var dag man får svar av Tomas Ytterberg, landets främste TV- och hemmabio-bildexpert i mina ögon. Tomas, även om detta är fel forum för saken så passar jag ändå kort på att tacka för allt du lärt mig som prenumerant av HemmaBio genom alla år! Nå, tillbaka till ämnet: Flera experter jag träffat misstänker att det kan vara lysrören bakom LCD och LED-skärmarna som gör mig dålig. Satt t ex en hel eftermiddag ute hos Samsung för något år sedan och testade (med mig själv som försöksdjur) deras senaste dyraste TV-linje, därtill inbjuden av marknadschefen som blivit mycket intresserad av min skada. Och när jag blev blek och illamående efter någon timmes session så var detta hans enda möjliga förklaring, det är inte skärmarna utan ljuset bakom skärmarna. Kanske samma orsak som att jag blir illamående av lysrör. Min invändning är: - Men då borde jag ju bli sjuk även av den här Viewsonic-skärmen? Även om den går i 120 Hz så har den väl samma typ av lysrör bakom, 3D-tekniken kräver väl ingen särlösning där? Själva illamåendet påminner iaf starkt om hur jag mådde den vidriga hösten -01 efter att jag överlevt den virusorsakade hjärnhinneinflammationen (endast tack vare fullt syresatt blod, sa läkarna). Men det är en svagare variant numera, välsignat nog. Varmt tack för all input - ska kolla med El-Giganten i helgen om de har Minin med AMD-grafikkortet. I så fall blir det testköp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted November 13, 2011 Share Posted November 13, 2011 Vad gäller Samsungs LCD-apparater vet jag att varierar en del i ljusflödet. Det finns en cyklisk variation (flux) som påverkar mätinstrument som man måste se upp med. Vad gäller deras datorskärmar kommer de ofta inställda med "dynamisk bild" där ljusflödet hela tiden ändras efter innehållet och detta kan i sig skapa mer flimmer. Sådana finesser ska man helst stänga av. Att Viewsonicen fungerar så bra kan bero på att dess konstruktion helt enkelt är annorlunda. Det flimmer som finns ligger i en högre frekvens eller är mindre i sin styrka. Jag sitter på mätutrustning som till viss del kan avgöra sådana här skillnader. Det finns så många aspekter av datorskärmar som aldrig tas upp, till exempel just flimmer. Sänker man ljusflödet på en skärm till vettiga nivåer avsedda för skärmarbete, exempelvis 120 candela, så kan en del skärmar ge betydligt mer flimmer jämfört med om de kör i full sprutt och 400 candela. 400 candela är ofta för mycket så man får huvudvärk bara därför. Då kan skärmen verkligen bli oanvändbar för en del personer. Tyvärr finns det inte längre några tidningar som är intresserade av den här typen av tester. Det ska vara snabba lattjolajbanstester där ingen vill betala för tiden det tar att verkligen testa skärmarna. Som kräsen köpare får man då vända sig till fyligare tester på nätet. Även om en del av dessa använder mätinstrument så är det sällan sådan här saker tas upp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.