Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laddning av iPhone


plexmar

Rekommendera Poster

Min gamla iPhone brukade jag ladda över natten oftast, men nu när jag fått min 4S kom jag att tänka på ifall det var så bra.

 

Låt säga att iPhonen blir laddat till 100% på 4 timmar. Är det då dåligt för batteriet om den får stå kvar på laddning 4 timmar till efter full laddning, alltså totalt 8 timmars laddning?

 

Man vill ju att batteriet ska hålla hög kapacitet så länge som möjligt borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte skadligt då iPhonen har en intelligent laddare som känner av när det är fulladdat, stänger av laddningen och sen laddar först igen när spänningen sjunkit under en viss nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i så fall viktigare att du låter batteriet dra ur helt nån gång då och då, typ en gång per månad.

Med dra menar att vänta med laddning tills dess att batteriet är nere runt 5%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i så fall viktigare att du låter batteriet dra ur helt nån gång då och då, typ en gång per månad.

Med dra menar att vänta med laddning tills dess att batteriet är nere runt 5%

 

Det jag hört och förstått från Apple är att man ska total dränera batteriet en gång i månaden. Alltså använd mobilen tills den självdör och därefter ladda den. Iaf så jag gjort/gör och tycker batteriet fungerar prima.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag hört och förstått från Apple är att man ska total dränera batteriet en gång i månaden. Alltså använd mobilen tills den självdör och därefter ladda den. Iaf så jag gjort/gör och tycker batteriet fungerar prima.

 

Jag satte mig in i det där för ett tag sen angående min macbook pro och kom fram till att det enda skälet att dränage rekommenderas är att procentsatsen över hur mycket batteri som är kvar ska visas korrekt. Inte för att batteriet behöver "masseras" alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara använda sin iPhone/dator utan att gå och tänka på saker som inte har någon betydelse i det stora hela?Den vinst ni gör i form av livslängd på batteriet kommer ni inte märka av för innan det blir aktuellt har ni antingen sålt och bytt eller tappat telefonen.Laddaren i telefonen är mycket smartare än vad ni är så använd den bara och ladda vid tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara använda sin iPhone/dator utan att gå och tänka på saker som inte har någon betydelse i det stora hela?Den vinst ni gör i form av livslängd på batteriet kommer ni inte märka av för innan det blir aktuellt har ni antingen sålt och bytt eller tappat telefonen.Laddaren i telefonen är mycket smartare än vad ni är så använd den bara och ladda vid tillfälle.

 

Haha ja nu blir det snart möte i sandlådan ;)

Iaf så ville jag bara förmedla det jag fått höra direkt från Apple ang laddning och batteri underhåll och förlänga/hålla det i liv så länge som möjligt.

Ingen som tvingar någon att läsa här och kommentera andra heller men det är väl ytterligare en annan diskussion :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja nu blir det snart möte i sandlådan ;)

Iaf så ville jag bara förmedla det jag fått höra direkt från Apple ang laddning och batteri underhåll och förlänga/hålla det i liv så länge som möjligt.

Ingen som tvingar någon att läsa här och kommentera andra heller men det är väl ytterligare en annan diskussion :)

 

 

Det är en rekommendation som Apple har för att säkerställa den maximala livslängden på batteriet.

Men faktum är att än hur vi bär oss åt så kommer livslängden på batteriet att försämrats och innan det händer har man bytt ut den mot en ny.

Jag har en iPod Touch av första generation och jag har aldrig brytt mig om dessa rekommendationer utan bara använt den.

Laddat när batteriet varit tomt,laddat när jag varit i närheten av en laddare fast den varit 90% kvar kapaciteten.

Den är inköpt 2008 och jag har än idag inte märkt av någon försämring av batterikapaciteten som stör mig i det dagliga användandet.

 

Ursprungsfrågan är i mina ögon väldigt korkad egentligen.

Att tro att tillverkaren inte tänkt på att använda kanske har laddaren i längre än nödvändigt och därmed förstöra batteriet?

Med andra ord så går batteriet sönder i en bil om vi kör för långt whistling.gif

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sitta och tro en massa när det är så väldans lätt att ta reda på fakta...?

 

Jag slog in Apple batterier på Google och första träffen blev....

 

http://www.apple.com/se/batteries/

 

Klicka er runt på sidan och läs o lär...

 

 

Dr Tinnitus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför sitta och tro en massa när det är så väldans lätt att ta reda på fakta...?

 

Jag slog in Apple batterier på Google och första träffen blev....

 

http://www.apple.com/se/batteries/

 

Klicka er runt på sidan och läs o lär...

 

 

Dr Tinnitus

 

 

Inget nytt under solen men det är så fascinerande att dessa frågor återkommer så ofta till just Apples prylar.

Är det så i praktiken att dom som frågar egentligen inte har rådd med iPhones/Macbooks och är rädda att batteriet ska ta slut innan dom har råd att köpa en ny?

 

Jag säger....använd och se glad ut och oroa inte så mycket över livslängden.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget nytt under solen men det är så fascinerande att dessa frågor återkommer så ofta till just Apples prylar.

Är det så i praktiken att dom som frågar egentligen inte har rådd med iPhones/Macbooks och är rädda att batteriet ska ta slut innan dom har råd att köpa en ny?

 

Jag säger....använd och se glad ut och oroa inte så mycket över livslängden.

 

 

 

 

 

Tror nog mer att det som spökar är tanken på de första "nallarna" som hade batterier som gav minnesluckor om man inte skötte laddningen av batterierna på ett korrekt sätt... Dagens batterier är ju klart bättre än för.. Dessa frågor är garanterat inte bara för Apples prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud vilket gnäll det var på min fråga då!

 

Ursäkta att jag vill få ut det mesta från batteriet. I framtiden kanske jag är lika kunnig som er eller har ett sånt härligt liv så att jag inte behöver bry mig om sådana skitsaker. Då ska jag ägna min tid att gnälla på okända människor på ett forum!

 

Tack ni som svarade, då fortsätter jag ladda den över natten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsfrågan är i mina ögon väldigt korkad egentligen.

 

I mina ögon är nedanstående bland det mest korkade jag har hört.

 

Att tro att tillverkaren inte tänkt på att använda kanske har laddaren i längre än nödvändigt och därmed förstöra batteriet?

Med andra ord så går batteriet sönder i en bil om vi kör för långt whistling.gif

 

Ja, tillverkare tänker på allt och alla produkter är perfekta. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget nytt under solen men det är så fascinerande att dessa frågor återkommer så ofta till just Apples prylar.

Är det så i praktiken att dom som frågar egentligen inte har rådd med iPhones/Macbooks och är rädda att batteriet ska ta slut innan dom har råd att köpa en ny?

 

Jag säger....använd och se glad ut och oroa inte så mycket över livslängden.

 

 

Du verkar ha dina åsikter och erfarenheter, vilket är bra. Jag har mina.

 

Kan bara nämna som ett exempel bärbara datorer, som faktiskt använder samma typ av batteri som telefonerna.

Om du kör en bärbar dator och alltid ha laddaren ansluten så kommer troligen batteriet vara ganska dåligt efter ett tag. Jag hade en bäbar (ej Mac) som jag haft ca 1½-2 år, den gick inte att köra mer än 5 min utan att ha laddaren ansluten, detta pga att batteriet var slut då jag alltid haft den ansluten till laddaren.

 

Så jag säger, varför kan man inte få vara rädd om sina saker om man nu vill det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska man vara rädd om sina saker men när du inte kan påverka i större grad varför oroa sig?

Ditt påstående att om man har laddaren i hela tiden skulle batteriets livslängd försämras vill jag se fakta på och inte ett påstående från dig.

Faktum är att Lithium-ion slits mer av tid än av att laddas om och om och att överladda ett Lithium-ion är direkt farligt så det säger sig självt att det finns kretsar som övervakar laddningen för att det inte ska hända.

Att rekommendera att man ska dra ur batteriet ofta är direkt felaktigt och man ska göra det max 1 gång per månad.

Batteriet har en intern mikroprocessor för beräkning av ungefärlig batteriladdning medan batteriet laddas eller laddas ur. Batteriet måste kalibreras om ibland, så att visade värden för batteritid och laddningsprocent stämmer och så att batteriet fungerar så effektivt som möjligt

 

Anledningen är att mikroprocessorn kan inte veta försämringen av batterikapaciteten som ändrats av yttre omständigheter som förhöjd arbetstemperatur tex.

 

En till anledning att ladda ur batteriet.

Med tiden byggs kristaller upp i nickelbaserade batterier, vilket hindrar dem från att laddas upp fullständigt och kräver en fullständig urladdning

 

Att din dators batteri hade en sådan försämrad kapacitet berodde med största sannolikhet på dålig kvalitet.

För du vet väl om att bara för att du har i strömsladden så laddas inte batteriet hela tiden?

Apple t.o.m säger det räcker att genomgå en laddningscykel per månad för att maximera kapaciteten.

Polymera litiumjonbatterier måste användas för att bibehålla maximala prestanda. Om du använder datorn eller enheten sällan bör du låta den gå igenom åtminstone en laddningscykel i månaden.

Min MBP som nu är ett år gammal har 7% av kapaciteten försvunnit och jag har inte ens följt råden utan bara använt datorn.

Följer man råden från Apple så behöver man inte oroa sig.

Apples råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsfrågan är i mina ögon väldigt korkad egentligen.

Att tro att tillverkaren inte tänkt på att använda kanske har laddaren i längre än nödvändigt och därmed förstöra batteriet?

Med andra ord så går batteriet sönder i en bil om vi kör för långt whistling.gif

Nu dummar du dig bara. Ett bilbatteri har en helt annan uppbyggnad, men det finns en massa produkter på marknaden som inte skall stå i sina laddare längre än att de bedöms vara fulladdade.

Exempelsvis, vissa laddbara: Borrmaskiner och dylika verktyg, tandborste, handdammsugare, bilbatteriladdare etc etc.

 

Så frågan var helt befogad, intelligent laddning kostar extra pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu dummar du dig bara. Ett bilbatteri har en helt annan uppbyggnad, men det finns en massa produkter på marknaden som inte skall stå i sina laddare längre än att de bedöms vara fulladdade.

Exempelsvis, vissa laddbara: Borrmaskiner och dylika verktyg, tandborste, handdammsugare, bilbatteriladdare etc etc.

 

Så frågan var helt befogad, intelligent laddning kostar extra pengar.

 

 

Visst har ett bilbatteri en annan uppbyggnad men faktum är att du kan inte ladda ett bilbatteri hela tiden heller utan att ladda ur/förstöra det.

Utan du måste styra laddningen och det görs med ett laddnings relä,inte lika sofistikerat som i batterier i datorer men likväl ett skydd.

 

Så frågan var helt befogad, intelligent laddning kostar extra pengar.

 

Så du menar att det inte är intelligent laddning i datorer?

 

Edit: Du behöver inte svara för att jag ser att du redan gjort det :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...