Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Line Out utgången reagerar inte ?


MFK

Rekommendera Poster

Hejsan ! Som rubriken lyder så har min Line Out utgång slutat fungera.

Ska kanske berätta att jag har en iMac 7,1 intel core2duo.

 

Tillbaks till problemet..

När jag kopplar in hörlurar, förstärkare etc till Line Out så händer ingenting, den har slutat reagera.

Det som händer är att ljudet fortfarande kommer genom skärmens högtalare och ingenting genom hörlurarna.

 

Vad kan problemet vara ?

 

 

Jag har haft min iMac i högst en vecka och jag har aldrig kört mac förut, så jag hoppas att ni har lite överseende om jag inte förstår alltid.

 

 

MVH

 

MFK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där hände mig också förut. Visade sig att jag använde fel hål, hade sladden i micingången iställlet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där hände mig också förut. Visade sig att jag använde fel hål, hade sladden i micingången iställlet.

 

 

 

 

Haha, de råkade jag också ha en gång, men denna gången så har jag den i rätt uttag utan några resultat...

 

 

Ingen annan som har några funderingar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningarna för ljud - står den på "Line Out" som utgång, eller är den kvar på intern högtalare kanske? Borde ju ske automatiskt, men det kanske har hoppat ur.

 

post-64246-085424100 1320828865_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningarna för ljud - står den på "Line Out" som utgång, eller är den kvar på intern högtalare kanske? Borde ju ske automatiskt, men det kanske har hoppat ur.

 

post-64246-085424100 1320828865_thumb.png

 

Hejsan Eric!

 

Den står kvar på intern även om jag kopplar in Aux kabel där.. Förut ändrade den sig automatiskt, men jag vet inte vad som har hänt . :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp till höger på skärmen så att du inte har ljudet av. Det har hänt mig fast jag inte rört några kranar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Eric!

 

Den står kvar på intern även om jag kopplar in Aux kabel där.. Förut ändrade den sig automatiskt, men jag vet inte vad som har hänt . :/

Och som du då ställer om den till Line Out då? Kommer ljudet i uttaget då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp till höger på skärmen så att du inte har ljudet av. Det har hänt mig fast jag inte rört några kranar.

 

Tjena Jan !

 

Ljudet är igång, jag får ljud genom mina interna högtalare, men får inte ut nått ljud i hörlurar etc när ja kopplar in dem ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som du då ställer om den till Line Out då? Kommer ljudet i uttaget då?

 

Jag har letat och letat, men jag kan inte ändra någonting i "Ljud" inställningarna..

Det går varken att högerklicka eller vänsterklicka..

 

Vart kan jag ändra det då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och letat, men jag kan inte ändra någonting i "Ljud" inställningarna..

Det går varken att högerklicka eller vänsterklicka..

 

Vart kan jag ändra det då ?

Så den står inte med i listan som på iEricF's bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och letat, men jag kan inte ändra någonting i "Ljud" inställningarna..

Det går varken att högerklicka eller vänsterklicka..

 

Vart kan jag ändra det då ?

 

 

Om du i Systeminställningar --> Ljud kryssar för 'Visa volym i menyraden' så kan du sen hålla ned alt-knappen och klicka på högtalarsymbolen (i menyraden), så kommer du direkt åt alternativen för ljudutgångar och ingångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ljud.gif

 

Så ser min ut.. Och den har alltid sett ut så, den brukade ändra sig automatiskt när jag pluggade in AUX sladden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite och fann 2 trådar med liknande problem.

 

# I have lost the internal speaker option in the sound output menu?

https://discussions.apple.com/message/10721770#10721770

Beskriver hur det kan se ut med en röd lampa som lyser. Då är jacket trasigt och måste bytas.

 

# Missing Audio Output Choices

Svar1: https://discussions.apple.com/message/11522065#11522065 föreslår en PRAMreset

Svar2: https://discussions.apple.com/message/11525598#11525598 tipsar om att om man stoppar in nånting i "Line in" så triggas Line Out" igång... :fundersam:

 

Jaja, det var i a f de svaren som var listade som hjälpsamma svar.

 

Hoppas det löser sig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite och fann 2 trådar med liknande problem.

 

# I have lost the internal speaker option in the sound output menu?

https://discussions....721770#10721770

Beskriver hur det kan se ut med en röd lampa som lyser. Då är jacket trasigt och måste bytas.

 

# Missing Audio Output Choices

Svar1: https://discussions....522065#11522065 föreslår en PRAMreset

Svar2: https://discussions....525598#11525598 tipsar om att om man stoppar in nånting i "Line in" så triggas Line Out" igång... :fundersam:

 

Jaja, det var i a f de svaren som var listade som hjälpsamma svar.

 

Hoppas det löser sig för dig.

 

 

 

 

Tackar Eric ! Ska läsa/prova ! :) om jag lyckas så skriver jag det här ! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå...

 

Prova ta bort plistfilerna då?

 

Öppna ett Finderfönster. Tryck: ⇧+⌘+g

Skriv in: /Library/Preferences/Audio

(Samma som /System/Library/Preferences/Audio)

 

Det finns 2 filer där. Kolla lite i dem och se om du kan hitta nåt där, eller lägg dem i en mapp på skripbordet så länge och starta om datorn sen så det skapas nya fräscha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå...

 

Prova ta bort plistfilerna då?

 

Öppna ett Finderfönster. Tryck: ⇧+⌘+g

Skriv in: /Library/Preferences/Audio

(Samma som /System/Library/Preferences/Audio)

 

Det finns 2 filer där. Kolla lite i dem och se om du kan hitta nåt där, eller lägg dem i en mapp på skripbordet så länge och starta om datorn sen så det skapas nya fräscha.

 

 

 

Jag går in i Library/Preferences/ men sen finns där ingen audio mapp ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Skrev fel innan, inte i System)

 

post-64246-061922600 1320925438_thumb.png

 

 

Vilket OS har du förresten? Lion? Snow Leopard?

När man läser lite runt om verkar det vara rätt många med SL som har problem med ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Skrev fel innan, inte i System)

 

post-64246-061922600 1320925438_thumb.png

 

 

Vilket OS har du förresten? Lion? Snow Leopard?

När man läser lite runt om verkar det vara rätt många med SL som har problem med ljud.

 

Haha, jag har Leopard, ska uppdatera till Snow Leopard och Lion idag .. Det kanske löser mitt problem ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jag har Leopard, ska uppdatera till Snow Leopard och Lion idag .. Det kanske löser mitt problem ?

Möjligen. Du installerar ju om systemet då, så eventuella fel med systemet kan åtgärdas.crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen. Du installerar ju om systemet då, så eventuella fel med systemet kan åtgärdas.crossfingers.gif

 

Men jag ska prova det, jag körde precis Onyx i datorn, o det visade sig att "Startskivan behöver repareras" ..

Men jag kan skriva här ikväll hur allting har löst sig (om det har löst sig). :)

 

Jag uppskattar all hjälp! Skönt att det finns folk som vill ta sig tid för ens problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... ja det kan nog hjälpa. :yeahbaby:

 

https://discussions....332295#15332295

Där var i a f en tråd om var plist-filen finns på Leopard.

 

Kolla oxå om det finns fler som börjar med "com.apple.audio...."

 

Hittade inte den plist-filen på min dator, den finns inte.. riktigt skumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...