Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook unibody 2009 startar ej - AKUT! -


venacava

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skriver detta inlägg åt en kompis, vars dator inte mår så bra!

Hon startade om sin Macbook (unibody årgång Maj 2009) under kvällen, och under uppstart vill den inte fortsätta. Äpplet lyser upp, och laddar (virveln snurrar runt) utan att komma vidare...

Jag bad henne att återställa PRAM, utan resultat, nu kommer inte ens virveln upp, utan bakgrunden är vit...

 

Något annat man kan göra för att tvångsomstarta??

 

Jag vet inte vad det är för systemversion, men skulle tippa på 10.6 eller 10.5 rentav..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försök med Säker start, håll ner skift vid uppstart..

 

Kan vara hårddisken som lämnat in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start fungerar inte? Starta med shift nertryckt.

 

Kommer hårddisken upp om man startar med ALT nertryckt?

 

Om hon startar med sin systemskiva som följde med datorn igenom att hålla ner C, vad säger skivverktyg? Prova reparera skivan. Skivverktyg finns i menyn verktygsprogram efter att man valt språk i installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken har gett upp brukar det ändå komma upp någonting på skärmen - som ett blinkande frågetecken som tecken på att datorn inte hittar en systemskiva att starta upp med. Helvit bakgrund är oroväckande och kan tyda på ett större fel än en kraschad hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken funkar, kommer upp vid alt-läget. vi provar att starta datorn med hardware-dvdn som följde med för att felsöka hårddisken, o eventuellt reparera skivbehörigheter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reparera Skiva ska ni köra, helst inte behörigheter från skivan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är vi inne i skivverktyg, reparerar skivan för fullt, hoppas det går ur vägen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. skivan är felfri enligt skivkontroll...... ändå så vill han inte fortsätta start-up-proceduren..

vad är felet?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Säker Start hjälpte inte... :fundersam:

 

Har ni nån klonad backup, typ SuperDuper eller Carbon Copy Cloner, så vore ett startförsök från den värt att testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca ;

säker start, är det med shift intryckt?? isåfall ja.. men vi höll den inne typ 2-3 minuter.. ska det vara 10 minuter som jag läst nyss på en del sidor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

följdfråga ; om det nu skulle fungera med säker start, vad gör vi sen? vi har ju reparerat hårddisken med skivkontroll utan anmärkningar..

vad ska vi göra för att förhindra flera tröga / sega omstarter??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca ;

säker start, är det med shift intryckt?? isåfall ja.. men vi höll den inne typ 2-3 minuter.. ska det vara 10 minuter som jag läst nyss på en del sidor...

 

 

Ni ska hålla nere shift tills dess förloppsindikatorn dyker upp på skärmen, då släpper ni shifttangenten..Logga in

Kör sedan Skivverktyg, Reparera Skivbehörigheter. Starta sedan om som vanligt, kan ta lite längre tid än vanligt första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca ; återkommer senare hur det har gått..

 

F.M. ; När du väl kommit vidare efter att ha startat i "säker start"-läge, och du kommer in på ditt skrivbord, tryck på cmd+shift+u för att få upp verktygsprogrammen, o där leta reda på skivverktyg, o reparera skivbehörigheter... när det är klart, starta om så ska han må bra förhoppningsvis. som poca skriver ovan, det kan ta en stund att starta om efter denna process..

 

jag ringer dej imorrn kväll.. natti!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

 

uppdatering ; vi har försökt att starta i shift-läge, men det går tydligen inte.

poca, har du någon aning om vad som kan ha hänt? Fröken F har hållt in shift knappen i uppemot 15minuter utan resultat..

hårddisken verkar inte ha blivit paj, då den dyker upp vid alt-läget..

 

någon som har nån idé???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett långskott, men jag hade samma problem med min Mbp 13" 2009 och det visade sig vara den trådlösa musen (från Apple, förra modellen) när jag tog bort den, både rent fysiskt och via Bluetouthinställningarna så har problemet inte uppkommit igen.Som sagt, det kanske inte gäller dig men om du har en mus till datorn så kan det vara värt att pröva.

Fast det är ju förstås svårt om du inte kan komma in i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det blir svårt när vi inte kommer vidare i startprocessen.. hmm..

vi avvaktar till imorgon fm, får jag inte in något konkret här på forumet, så är väl det enda att lämna in den till macbutiken i uppsala :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en ominstallation av Mac OS , ska fungera som Arkiv/install

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca ; Ok, det lutar åt att vi kör en arkiv installation.

Visst är arkiv installationen riskfri, all info kring konto, hemapp och diverse användarfiler finns kvar. Det är bara OS X som rensas o läggs in på nytt??

Hur lång tid beräknas en arkivinstallation ta? 30minuter??

 

Tack för all support!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att en systemuppdatering har blivit avbruten, typ att strömmen tagit slut under installation lr något då bör det hjälpa med en ominstallation. om datorn har snowleopard är det bara att köra en ominstallation som vanligt den ersätter bara systemfilerna och inte användardata. valet arikveraochinstallera finns inte längre utan det sker automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, för att uppdatera er allesammans, så är slutet gott, allting gott!

 

Fröken F gick in till macbutiken i sin stad, och de sade först att hon skulle installera ubuntu i sin dator via usbminne. Detta är givetvis krångligt, och inte helt lätt om man inte är en inbiten dataanvändare. De rekommenderade inte "arkivera och installera" alternativet, då filer kan trots allt försvinna. Hon återvände nästkommande dag, utan resultat för ubuntu. Så vänliga som de var i macbutiken, lade de in hennes viktigaste filer på ett usbminne, och så kunde hon gå hem o installera om systemet via arkivera och installera..

 

Summa av kardemumman, allt blev bra! Användarkontot och allt runtikring blev oförändrat, inget försvann och nu har hon en dator som fungerar! Slutet gott allting gott som jag skrev ovan :)

 

Stort tack o cred till er, och stort cred till den macperson som var bussig med usbminnet i butiken!

 

 

Péter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att höra att det löste sig :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...