Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur starta från installationsskiva utan optisk läsare?

Billy Boy

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har ett problem som har flera "steg" och skulle behöva lite hjälp med några av dem.

1 Efter att windows-installationen plus några drivrutiner har blivigt "korrupta" kunde jag inte längre använda windows under bootcamp. Så jag tog bort den med bootcamp verktyget och tänkte göra en ny partition.

2 Men det gick inte eftersom bootcamp verktyget säger att den inte kan flytta några filer. Så jag körde skivverktyg först med kontrollera och reparera skivbehörigheter och det gick bra. Men när jag hade kontrollerat skivan fick jag ett medelande där det stod typ "Macintosh HD är skadad, starta från en installationlsiva och reparera den". (jag försökte även att partitionera hårddisken i skivverktyg men det gick inte heller eftersom "skivan kunde inte verifieras".

3 Men nu är problemet att det optiska läsaren är helt kaputt och jag frågar därför er hur jag ska göra för att kunna reparera skivan. (alternativet är utgråat i skivverktyg).

Så är det någon som vet hur man ska gå till väga är jag tacksam för all hjälp.

(För er som undrar ska jag sedan installera windows genom ett usb-minne)

Har du Lion så är det enkelt, starta om datorn med CMD + R nertryckt vid start så kan du köra skivverktyg från återställningspartitionen.

Har tyvärr Snow Leopard. Men har redan köpt och installerat Lion på en annan dator så om det inte finns något annat sätt kan jag installera det även på den här. Men det är en sista utväg då 3gb interminne enligt mig är lite för lite för Lion

Låna en extern CD/DVD från en av dina vänner...

Eller låna en Mac från en av dina vänner som har fungerande optisk läsare och kör trådlöst via läsaren i den Macen över till din Mac.

(tror det ska finnas en guide här på Macworld om hur man gör detta... jag har iaf läst det någonstans... )

Man delar ut CD/DVD-läsaren som resurs i nätverket...

Har båda dina macar FireWire så rekommenderar jag dig att skaffa en sådan kabel, koppla ihop, starta om din dator med T nertryckt så dyker den upp som en extern hårddisk på din andra dator som du då kör skivverktyg ifrån och reparerar disken ifrån.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...