Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skumma uppdateringar appstore


Tjelvar65

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en fråga som jaha har ställt till Apple support men de ville att jag skulle teckna en extra avgift för att få tillgång till deras support. Sen några veckor tillbaka en röd prick på appstore ikon i dockan. Det var en uppdatering. När jag skulle titta om vilket program handlade om visade sig att det var ett program som jag har aldrig ladda ner (bild1). Gratis dessutom. Jag försökte ladda ner och uppdatera för att senare ta bort men det kom uppgifterna om en helt annan konto än vad jag har (bild 2). Igår kom nästa uppmaning till uppdatering. Det här gången om twitter, som jag inte använder (bild 2).

Jag kan intyga att datorn har aldrig varit lånad till någon annan. Har aldrig ladda ner något piratversion av något program.

Hur gör jag för att ta bort den rädda pricken på appstore eller hur får man en förklaring över det som har hänt. Helt främmande människors konto kommer på min konto

post-46903-036264100 1320760905_thumb.jpg

post-46903-097700900 1320760914_thumb.jpg

post-46903-085918400 1320760922_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig för att främmande människors konto kommer på ditt konto för det är inte det som händer, eftersom du måste logga in på dessa människors konton för att få ner programmen. Det är inte så att de hamnar på ditt konto.

Ditt konto är opåverkat.

 

Men, det ligger filer på din dator som säger att program si och så har hämtats hem från konto si och så, och det är detta som programmet App Store läser.

 

Så kan det bli om någon annan än en själv har använt datorn vid något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig för att främmande människors konto kommer på ditt konto för det är inte det som händer, eftersom du måste logga in på dessa människors konton för att få ner programmen. Det är inte så att de hamnar på ditt konto.

Ditt konto är opåverkat.

 

Men, det ligger filer på din dator som säger att program si och så har hämtats hem från konto si och så, och det är detta som programmet App Store läser.

 

Så kan det bli om någon annan än en själv har använt datorn vid något tillfälle.

 

Men datorn har aldrig varit i någon annans händer. Datorn är inte heller begagnad. Hur kan komma in filer som tillhör ett program som aldrig har installerats? Hur kan jag radera dessa filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns dessa program installerade på din dator till att börja med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn köpt från Apple Store eller hämtad i butik?

Om den är köpt från en butik skulle jag lämna tillbaks den till butiken, för det kan vara så att datorn är uppackad och någon på butiken har använt den, innan den packades ner och såldes. Om det har varit så här sedan datorn var ny.

 

Men du skriver det har varit så i "några veckor" och det kan vara mindre lätt att övertyga butiken om att du har låtit det vara så i några veckor utan att kontakta dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns dessa program installerade på din dator till att börja med?

 

NO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om datorn till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn köpt från Apple Store eller hämtad i butik?

Om den är köpt från en butik skulle jag lämna tillbaks den till butiken, för det kan vara så att datorn är uppackad och någon på butiken har använt den, innan den packades ner och såldes. Om det har varit så här sedan datorn var ny.

 

Men du skriver det har varit så i "några veckor" och det kan vara mindre lätt att övertyga butiken om att du har låtit det vara så i några veckor utan att kontakta dem...

 

Datorn är köpt via DustinHome. I början fanns inga uppdateringar utan de kom några veckor senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är köpt via DustinHome. I början fanns inga uppdateringar utan de kom några veckor senare

 

Beror säkert på att det inte fanns några uppdateringar att ladda hem tidigare.

 

Säkert är det som Raphael skriver, den är en returnerad eller demokörd produkt och därmed "besudlad" med saker som du inte har laddat ner. Slarvigt av dem att inte formatera och installera ett nytt system på den innan den levererades dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om datorn till att börja med.

 

 

Ursäkta, men hur gör man det. Förlorar jag all information som jag har i datorn?

Jag är inte så bevandrad i mac datorer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men hur gör man det. Förlorar jag all information som jag har i datorn?

Jag är inte så bevandrad i mac datorer

 

Beror på hur man väljer att göra.

Backup har väl du förmodar jag.

 

Väljer du att installera om enbart Mac OS X så förlorar du inga filer, men vill du ha datorn "som ny" så försvinner allt annat.

Det är upp till dig..

 

 

Väljer du att installera om datorn så den blir ny kan du ju återföra det du vill ha från din backup.

Men det får ju göras med omsorg, ifall det ligger "oönskade" filer på din dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur man väljer att göra.

Backup har väl du förmodar jag.

 

Väljer du att installera om enbart Mac OS X så förlorar du inga filer, men vill du ha datorn "som ny" så försvinner allt annat.

Det är upp till dig..

 

 

Väljer du att installera om datorn så den blir ny kan du ju återföra det du vill ha från din backup.

Men det får ju göras med omsorg, ifall det ligger "oönskade" filer på din dator..

 

Jag kör Time Machine en gång i veckan, så förmodligen filerna finnns i alla backup. Hur hittar man de och tar bort de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft datorn, har du hunnit och fylla datorn med så mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du haft datorn, har du hunnit och fylla datorn med så mycket?

 

Inte länge, hurså? Datorn är min arbetsredskap och kan inte riskera att förlora mina filer om någonting skulle hända, därför kör jag time machine varje söndag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man manuellt leta upp det som spökar, men då du inte är så hemma i Mac, så är det en bökig väg att gå.

 

Så vill du bli kvitt eländet så är mitt förslag att ominstallera ..andra kanske har andra förslag.

 

Att jag frågade hur länge du haft den var du installerat förutom det som medföljer datorn.

Andra program du köpt går ju att ominstallera. Dokument/film och bilder har du ju på backupen, ev kan du bränna ner det på DVD så du har dubbelt upp.

Då jag inte vet hur det ser ut på din dator kan jag inte hjälpa dig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är alltså beredd att förlora en hel veckas arbete? Låt TM vara igång och köra backup på ändrade filer varje timme som det är ämnat att göra.

 

Finns inte programmen installerade på din dator, dubbelkolla så att det inte finns fler konto än ditt under konton i systeminställningar så i app store gå in under purchased och radera de program som du vet att du inte har. Då ska dessa "uppdateringar" försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte programmen installerade på din dator, dubbelkolla så att det inte finns fler konto än ditt under konton i systeminställningar så i app store gå in under purchased och radera de program som du vet att du inte har. Då ska dessa "uppdateringar" försvinna.

 

Hjälper nog inte i detta fall då programmen är köpta på andras konton, så om han går in på sitt eget konto under "purchased" så kommer ju bara program upp för hans konto - inte på det som ligger på andras konton..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är alltså beredd att förlora en hel veckas arbete? Låt TM vara igång och köra backup på ändrade filer varje timme som det är ämnat att göra.

 

Finns inte programmen installerade på din dator, dubbelkolla så att det inte finns fler konto än ditt under konton i systeminställningar så i app store gå in under purchased och radera de program som du vet att du inte har. Då ska dessa "uppdateringar" försvinna.

 

De finns inte i listan under "purchased"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå... nej då kvarstår det bara att radera disken och återställa det du vill ha manuellt. Väljer du att t ex återställa program vi flyttassistenten så antar jag att även dessa kommer med.

 

Hade skickat ett rätt så surt mail till återförsäljaren av datorn och begärt kompensation för det inträffade om det nu inte är så att de tydligt deklarerat att det är en öppnad och använd vara de sålt till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man kan använda Flyttassistenten för att hämta upp en Time Machine... och man kan också göra urval av vad man vill ha med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...