Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan ej montera Time machinedisk och radera den på min NAS

bobbo

Recommended Posts

Jag har köpt en ny MBPro och vill fortsätta använda min NAS duo för time machine. Problemet är att time machine talar om att disken är full, vilket inte kan vara riktigt sant då mer än 1,5 TB återstår. Att utöka minnestilldelning via Raid air fungerar inte.

Jag lyckades få time machinedisken att montera på skrivbordet och slängde då tidigare backuper till papperskorgen. Vad som nu händer vid backupförsök, är att disken monteras för ett kort ögonblick och då dyker de slängda filerna upp i papperskorgen, men försvinner efter tio sekunder igen när time machinedisken anses full av time machine och avmonteras.

Det verkar som om jag därmed inte kan radera NAS-backupen i papperskorgen. Backupfilerna är inte heller synliga vid inloggning som användare till AFP-servern. Server och dator är uppdaterade.

Hur gör jag? Hjälp!!!! Går det att ansluta till NASen på annat sätt och se alla filer, och på så sätt också radera time machines äldre backuper som jag antar är det som spökar och blockerar systemet?

NAS och Time Machine har problem. Time Machine fungerar inte mot alla NAS:ar. Du nämner inte vilken NAS du kör, men här här en lösning för QNAP NAS:

http://wiki.qnap.com/wiki/How_to_setup_your_QNAP_NAS_with_Apple_Time_Machine

Olika NAS:ar kan kräva olika lösningar.

Det enklaste kan vara att när man har NAS köra ett annat program för säkerhetskopiering än Time Machine. Det finns mängder med sådana i olika prisklasser.

Vad jag har förstått det så uppstod problem när OS X 10.7 Lion lanserades så Apple slopade stöd för äldre protokoll vilket stängde ute många NAS från att fungera. Kolla om det finns någon uppdatering av mjukvaran till din NAS.

Precis. Kunde inte logga in min server med OS 10.7. Hittade lite info om att äldre AFP-servrar inte stöddes. Efter lite order via terminalen så kunde jag åter använda servern och komma åt mina bilder, men time machine fungerar icke. Server och OS 10 är uppdaterade men lik förbaskat. Hur kan jag läsa filerna på disken och radera dem?

Kolla om det finns någon uppdatering av mjukvaran till din NAS.

Hur kan jag läsa filerna på disken och radera dem?

Svaret gavs ovan.

Hej,

Kör själv med en Netgear ReadyNas DUO som TM och den funkar kanon till detta. Men till ditt problem så måste du logga in via findern med samma användarenamn och lösen som du använder till ditt TM backup.

\Måns

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...