Pretorian Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Jag har installerat iCloud på min iPhone och iPad för det verkar smidigt med synkning av kalenderuppgifter och kontakter. Men jag har sen tidigare endast haft min iPhone som master så det är i den kontakterna är rätt. Men nu verkar det ha kopierats över lite dubbletter från min iPad och jag undrar hur jag gör för att rensa? Ska jag ta bort det som är fel i min iPhone, försvinner det då även på min iPad? Orkar inte rensa och sen så kopieras det in igen efter nästa synk. Förstår inte riktigt hur detta fungerar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Du behöver titta på i vilka grupper dina kontakter ligger. Kontakter grupperas in i lokala kontakter och molnbaserade synktjänster. De lokala heter På min iPhone, På min iPad och På min Mac. De molnbaserade har ditt ID för molntjänsten, som din e-postadress. Det är de kontakterna som ligger i de molnbaserade synktjänsterna som hamnar på alla enheter. Troligtvis så har du flera kontakter som ligger både i en lokal grupp och i en molnbaserad grupp. Du ser dem som dubletter om du har valt att visa både dina lokala och molnbaserade grupper samtidigt. Första steget är då att bocka ur visning av dina lokala grupper, så att du endast ser dina molnbaserade grupper. De molnbaserade fungerar så att om du ändrar i en enhet så kommer detta att påverka alla enheter som synkar med den gruppen. Om du ändrar i en lokal kontakt så synkas inte den ändringen med de molnbaserade. Du kan alltså ta bort kontakterna som ligger i de lokala grupperna utan att det påverkar kontaktlistan för de molnbaserade grupperna. Du hittar grupperna i Kontakter - Grupper på din iPhone eller på din iPad. Kalendrarna fungerar enligt samma idé och system - uppdelning i lokala kalendrar och molnbaserade. Obs: Om du har synk påslagen av kontakter och kalender via iTunes så blir det mer komplicerad. Itunes synkar nämligen de lokala grupperna, alltså inte de molnbaserade (för de har sin egen tjänst). Slå av synken i iTunes av kontakter och kalendrar och använd enbart iCloud istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pretorian Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Jag hittar inte det där med "Grupper" under "Kontakter". I kontakter på min iPhone kan jag bara lägga till nya. I inställningar så hittar jag inget om grupper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 De ligger inte under Inställningar i iPhone. Öppna Kontakter i iPhone. Uppe till vänster ska det finnas en knapp märkt "Grupper". Klickar man på "Grupper" får man upp.. Alla kontakter... På min iPhone - Alla på min iPhone Apple ID / iCloud-adress - Alla <Apple ID / iCloud-adress> - och de grupper man har.... i mitt fall Business, personligt m fl. Högst upp i kontaktlistan står namnet på den sortering man har valt. Det kan vara Alla kontakter (man visar från alla grupper samtidigt) Alla på min iPhone (endast kontakterna under Alla på min iPhone) Alla <Apple ID / iCloud-adress> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pretorian Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Vad konstigt. Det står högst upp som rubrik: Alla kontakter. Till höger om den är plus-tecken och till vänster är en rund pil för uppdatering, antagligen? Grupper finns inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Ok, återställ din iPhone eftersom Kontakter inte har full funktionalitet. Hur ser det ut i din iPad? Och om du går in på Adressboken i Mac Lion, har du en rubrik som heter iCloud i fältet för grupper i listan till vänster? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pretorian Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Jag har ännu inte uppgraderat till Lion, har endast Snow L. Kan det skapa problem även i iOS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radiozo Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 10.7.2 är ett krav för icloud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Jag vet inte hur iOS och iCloud hanterar det när Macen inte kör Lion, som är ett krav för iCloud på Mac. Men jag vet att Adressboken på Mac styr sorteringen av kontakterna på iOS-enheter, då det är i Adressboken som man skapar grupper. Går ej att göra på iOS. Om du har använt iTunes för att synka kontakter blir det dubletter när man kör iCloud så man får bocka ur kontaktsynk från iTunes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.