csy Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Efter några år med min frus MBP har jag nu tagit steget till att konvertera från PC till Mac. Har idag en relativt ny stationär PC med Win 7 samt SSD + 2TB disk. Har köpt en Macbook Air 13.3" som en första flört med Mac. Till min MBA har jag funderat på att införskaffa en 27" Thunderbolt Display samt en extern 2 TB disk av bra kvalitet för att på sikt ersätta min PC. Dock ligger denna lösning ganska högt prismässigt (ca 11500:- med FW800 disk alt 13500:- med Thunderbolt disk). För ca 17000:- får jag en iMac 27" med 2 TB disk, dvs en skillnad på ca 3500-5500:- beroende på diskval. Denna går att använda som extern skärm eller som vanlig dator med synkning mot min MBA. Behöver ha mycket disk pga fotografering. Har idag ca 1 TB foton vilket innebär att min MBA är lite klen på disk, men underbar att bära med sig. Vad skulle Ni ha valt? 1) 27" Thunderbolt display med extern 2 TB disk samt möjlighet att komplettera med en mac mini vid behov 2) 27" iMac Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThreeX Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 1. 27" DELL U2711 ULTRASHARP (Oändligt mera prisvärd än Apples d.o, och f.n. till kampanjpris på Dustin) 2. 27" iMac, hade jag valt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aero2000 Posted November 7, 2011 Share Posted November 7, 2011 Hade ABSOLUT valt 27" iMac o gärna med uppgraderad i7'a & struntat i 2TB hdd. Lagring kan man köra externt om behovet skulle dyka upp. Med tanke på kvalitén på skärmen så blir datorn löjligt billig i förhållande till prestanda. DELL 27" är en rabiat bra monitor med knappast en design jag vill ha på mitt Apple skrivbord (Nej, skrivbordet kommer inte från Apple) ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
csy Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 Tack för Era svar. Kollade på Dustin och jag får ju till och med en Dell 30" för samma pris som en Apple 27". Dock mister jag Thunderbolt utgången på Dell, men eftersom MBA endast stödjer en skärm så spelar ju detta ingen roll. Dock kan det ju ändra sig om något år om jag uppdaterar annan hårdvara. Sen är ju klart designen en annan fråga :-) Någon som vet om MBA 13.3" mid 2011 klarar av att ge ut 2560*1600 till en 30" skärm? Får kolla på vad en i7 iMac skulle kosta. Min fru har gått med på en ny skärm för 10', men skulle jag släpa hem en dator till misstänker jag att det blir soffan året ut ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
csy Posted November 7, 2011 Author Share Posted November 7, 2011 Den som söker skall finna svar. "Utökat skrivbord och skärmdubblering: hanterar samtidigt full upplösning på den inbyggda skärmen och upp till 2560 x 1600 bildpunkter på en extern bildskärm, båda med miljoner färger" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunter_78 Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Jag använder mig själv av kombinationen MacBook Pro plus Apples 27 tums skärm och det fungerar absolut perfekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piratkapten Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Får kolla på vad en i7 iMac skulle kosta. Min fru har gått med på en ny skärm för 10', men skulle jag släpa hem en dator till misstänker jag att det blir soffan året ut ;-) Tur att det inte är så mycket kvar av året då! ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
csy Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Tur att det inte är så mycket kvar av året då! ;-) +1 :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jimmybring Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Eftersom du har 1tb foton, misstänker jag att photoshop är inblandad och det är rätt grov skillnad på en mba och imac i det sammanhanget. Har jag fel så borde du endå köpa en imac, varför inte liksom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.