Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Frågor kring 1password

gant

Recommended Posts

Har laddat ned 1password efter att ha läst många bra artiklar om programmet. Jag stötte på problem när jag skulle ändra lösenord till mitt Hotmail-konto. Jag skapade ett nytt lösenord med 1password, klistrade in det nya lösenordet i Hotmailkonto-inställningen, sparade ändringarna i Hotmail. Skapade "Logins" i 1password och sparade det. När jag sedan försökte logga in på Hotmail med 1password gick det inte. Men samma procedur med Yahoo-mail fungerar bra. Någon med samma problem med Hotmail och 1password ihop?

En annan fråga, kan man använda 1password till att logga in Skype, Yahoo messenger och MSN? Om man kan, hur går man till väga?

Tack på förhand.

Jag hade samma problem med Hotmail, skapade ett lösen och kunde sen inte logga in. Felet för mig var att det lösenord 1Password skapade och fyllde i var längre än 16 tecken. Hotmail accepterar inte lösenord längre än 16 tecken, Gud vet varför. T.ex. så har jag ett Gmail-lösenord på 40 tecken utan problem.

Hursomhelst, testa att bara fylla i de första 16 tecknen som finns i det lösenord 1Password sparat.

Angående Skype mfl: 1Password fyller bara i lösenord i webbläsaren. För att fylla i programlösenord måste du kopiera och klistra in. Frågan är då hur du gör detta på enklaste sätt.

Jag gör som så att jag har alt + mellanslag för att öppna 1Password-tillägget i Safari. Sen för Spotify räcker det med att skriva "spo" så hamnar Spotify i tillägget. Sen trycker jag på högerpil. Sen är det bara att kopiera lösenordet och till sist klistra in det i Spotifys eller Messengers osv inloggningsruta med cmd + v. Det låter omständligt när jag beskriver det i text så här, men i verkligheten kommer det fungerar väldigt smidigt när du lärt dig hur man gör.

Ravenholm: Tack för ditt utförliga svar. Bra att du förklarade varför inte Hotmail fungerade för mig. Jag som trodde att jag inte visste hur man gjorde med 1password.

Att 1password blir omständig om man inte använder webläsare får mig att fundera om jag ska använda 1password fullt ut. Blir ju jobbigt när man ska logga in Skype i iPhonen och iPaden.

Jo, visst är det synd att 1Password inte hanterar andra program än webbläsare. Men å andra sidan tycker jag att det trots allt är bättre än alternativet, nämligen att behöva skriva in t.ex. Skype-lösenordet varje gång eller spara det i nyckelringen. Jag kan iofs inte uttala mig i hur det fungerar på en iPhone eller iPad då jag bara äger en Mac.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...