Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Får inte igång iCloud synken

sungam16

Recommended Posts

Blir knäpp på det här. Det händer ingenting med iCloud. Köpte iPaden igår och har en iPhone 4 sedan innan. Vad jag förstår är jag inloggad med samma uppgifter i båda apparaterna men inget händer, varken kalender eller kontakter som jag försökt. Vad kan jag göra för fel? Hittar ingen guide här hur man basis får det att funka.

Jag har en kalender inställd från jobbets IT där vi kör Lotus Notes. Denna synken måste funka mellan jobbdatorn IPhonen, spelar detta in något med synken av iCloud, dvs att kalendern synar på flera håll?

Förklara som om jag vore dum för jag är helt färsk iCloud (MobileMe)

Kom på en sista fråga, min dröm vore att synca kalender i min iPhone, paddan, frugans iPhone och min privata laptop ( ej Mac) är detta möjligt?

Din jobbkalender är ingen icloud kalender så den synkas såklar inte genom icloud

För att kalendern ska synka måste du använda iCloud-kalendern, för det är bara kalendrar i iCloud som synkas.

Öppna kalender och gå in på Kalendrar. Du ska här ha flera rubriker.

Det kan se ut så här...

På min iPhone - som inte synkas.

... Hem

... Arbete

Ditt Apple ID (iCloud) - som synkas.

... Hem

... Arbete

Det som du lägger in i iCloud-kalendrarna är det som synkas. Det som läggs in under Allt på min iPhone synkas inte med iCloud.

När du lägger till en uppgift eller event, se till så att du markerar en iCloud kalender vid posten Kalendrar. Klicka på Kalendrar och bläddra ner i listan till iCloud-kalendrar.

Under Inställningar - Kalendrar - Förvald kalender rekommenderar jag att det står en iCloud-kalender!

För kontakter gäller samma grej, men istället för kalendrar kallas det för grupper.

Om du öppnar Kontakter och går in på Grupper så ska du ha...

På min iPhone - som inte synkas

... Alla på min iPhone

Ditt Apple ID (iCloud) - som synkas.

... Alla <Apple ID / iCloud>..

Inställningar iCloud ska ha kontakter och kalendrar påslagna för att synka dessa.

Du kan synka kalendern på alla enheter, även PC. För PC behöver du iClouds kontrollpanel som kan laddas ner från Apple.

På iClouds webbsida får du markera en kalender och välja dela ut den / share (tryck på runda knappen till höger om kalendern).

Då kan du dela ut en kalender som din fru kan läsa i sin laptop och på sin iPhone sitt iCloud. Frugan behöver då ett eget iCloud inställt.

På Mac ställer man in kontakter och kalender-synk under respektive program.

Dvs i iCal - Inställningar - Konto

Och i Adressbok - Inställningar - Konto

Under Kalendrar i iCal ser du...

På min Mac

... Hem

... Arbete

Ditt Apple ID / iCloud

... Hem

... Arbete

Bara det som är under iCloud är det som synkas.

Du kan välja att bocka ur de lokala (icke synkade) kalendrarna.

Adressbooken fungerar på liknande sätt och du kan välja att inte visa lokal grupp för Mac (som inte synkas).

Så att du bara kör iCloud och då ska det synkas.

Du kan även ställa in hur uppdateringar fungerar. Automatiskt, med tidsintervall eller manuellt.

Detta får du ställa in för alla dina enheter. På iPhone och iPad gör du det under Inställningar - E-post, kontakter, kalendrar - Konton - Hämta nya data.

Din jobbkalender synkar du via Lotus Notes, inte iCloud.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...