Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vågar man skaffa Lion nu?


decibel

Rekommendera Poster

Sitter och funderar på om man vågar testa OSX Lion nu, eftersom jag antar att det kommit en del uppdateringar.

Är det någon som har testat och märkt om det verkar funka bättre nu sen det kom?

 

För har läst mycket om det, t.ex att det fanns stora videobuggar och att vissa program inte fungerade efter uppdatering.

När vi ändå är inne på program, vet någon om Final Cut Pro 7.0.3 funkar i Lion?

Har även funderat på Final Cut Pro X - går det att importera "gamla" Final Cut Pro (från version 7.0.3) projekt i den nu eller?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 10.7.2 och det fungerar utmärkt. Har inte haft några som helst problem med det.

Jag vet inte om det fungerar bättre eller sämre eller ingen skillnad mot tidigare versioner då jag inte körde dem.

 

Program som kräver Power PC emulatorn Rosetta fungerar inte, eftersom Lion inte har stöd för Rosetta. Bara du vet om du har så gamla program, inget av de program jag kör kräver Rosetta och jag har kört Mac sedan 2006 och redan då var de flesta program jag körde för Intel-processor och därmed Universal Binary.

 

Mängder med program har uppdaterats för Lion, handlar främst om fullskärmsläget och mindre småfix.

Jag påstår att de allra flesta program fungerar utmärkt med Lion.

De program jag kör gör det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill vara säker på vad som fungerar så klona över allt från din hårddisk till en extern hårddisk, och installera Lion på den så får du bilda dig en uppfattning om den.

 

Alla PPC-program kan räkna bort de går inte längre..

Själv gjorde jag så, och fick "ställa om mig" . Fick skaffa ersättare för äldre program, köpa ny skrivare då scannerfunktionen på multiskrivaren inte fungera ..

 

Samt rensa bort varje tillstymmelse till PPC-skriven kod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

 

Jag uppdaterade för några veckor sedan min dator till OS X Lion, men har sedan dess fått problem med att den hänger sig vid uppstarten. Datorn kommer in i operativsystemet, men hänger sig när den automatiskt öppnar programmen som jag angett ska startas eller som var igång när jag stängde av den. Det enda som funkar är att stänga av den via powen-knappen. Ofta funkar det vid andra försöket, men i dag fick jag starta om datorn fyra gånger innan den gick igång som den skulle vilket ju så klart är väldigt irriterande.

 

Jag kör en MacBook från 2007 med 2.2 GHz processor, 4 GB RAM och 10-15 GB ledigt utrymme på hårddisken.

 

Någon som känner igen sig i problemet och vet vad man kan göra åt det?

 

/ Isak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frigör mer utrymme på hårddisken., minst 10 gb till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver Lion så mycket mer ledigt utrymme än Snow Leopard? Har använt SL problemfritt med betydligt mindre utrymme än så ledigt på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att datorn ätr sedan 2007, har du haft samma hårddisk sen dess, så finns det en risk för att det är den som är på väg attl lägga av.

Backup hoppas jag att du tar.

 

När det gäller ledigt utrymme på hårddisken så, vill jag rekommendera minst 20%'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och funderar på om man vågar testa OSX Lion nu, eftersom jag antar att det kommit en del uppdateringar.

Är det någon som har testat och märkt om det verkar funka bättre nu sen det kom?

 

För har läst mycket om det, t.ex att det fanns stora videobuggar och att vissa program inte fungerade efter uppdatering.

När vi ändå är inne på program, vet någon om Final Cut Pro 7.0.3 funkar i Lion?

Har även funderat på Final Cut Pro X - går det att importera "gamla" Final Cut Pro (från version 7.0.3) projekt i den nu eller?

 

Tack på förhand!

 

Har inte upplevt något av dina problem på någon version av Lion.

FCP X kan inte läsa "gamla" projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är en stor skillnad att få ett 'rent' Lionsystem vid nyköp av dator mot att uppgradera. Kör Lion på min Macbook (uppdaterad) men misslyckade skändligen på min mini, hade inte rensat från ppcprogram. Kommer inte att försöka uppgradera min mini, tycker inte att det är så stor skillnad mot SL så det motiverar felsökning vid ev problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tvärsäkert hävda att det har med uppgraderingen att göra, men det tar numera något längre tid för min MBP 2009 att vakna när jag lyfter på locket. Men när den väl är igång har allt fungerat problemfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lion behöver mer utrymme ledigt på hårddisken eftersom den sparar mer information än tidigare versioner av Mac OS X.

Ett exempel är automatisk versionshantering, som introducerats med Lion men som inte finns i tidigare versioner. Detta innebär att Lion automatiskt sparar flera versioner av ens dokument, så när du gör ett nytt dokument och arbetar på det så sparar Lion förändringarna under arbetets gång - och det tar ju mycket mer utrymme än att spara bara det senaste. Det är som en "time machine" för dokumenten. :)

 

En annan sak är ju att Lion sparar program och dokument som var öppna när datorn stängs, de sparas i ett särskilt läge för att de ska öppnas smidigt automatiskt när Lion startas nästa gång, och det behövs utrymme på hårddisken för detta.

 

Jag uppgraderade från Snow Leopard till Lion och det gick hur smidigt som helst.

Jag har inga Power PC program, de tog jag bort från min dator för flera år sedan, och det underlättar för Lion om man tar bort dem innan. Apple gick över till Intel-processorer 2006, men har kunnat köra Power PC program i emulatorn Rosetta - som inte längre stöds i Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recoverypartitionen tar ju sin plats också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste listan om program som startar med Lion som Mac World tidningen hänvisade till, väntar tills samtliga fungerar.Vad är viktigast att tänka på innan uppdatering till Lion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att datorn ätr sedan 2007, har du haft samma hårddisk sen dess, så finns det en risk för att det är den som är på väg attl lägga av.

Backup hoppas jag att du tar.

 

När det gäller ledigt utrymme på hårddisken så, vill jag rekommendera minst 20%'

 

Har rensat så att jag nu har 38 GB ledigt av 120 och har ställt in så att Lion inte ska öppna några program alls när datorn startas, men den hänger sig ändå...

 

Har det mesta i backup, men borde nog göra en nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...