heartcore Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Hej! Jag har bytte ut min sega D-Link D-615 till en Time Capsuel v. 4 med hopp om att den skulle kunna ge mig längre räckvidd på nätverket. Så vart ju inte fallet. Hastigheten är det inget fel på men som sagt räckvidden är jag väldigt besviken på. Kan jag ha gjort något fel? Sitter med en macbook ca 1,5 meter från TC:n och får bara 53-58% i signal. Datorn står i en bokhylla (1 meter från golvet), TC:n står ovanför bokhyllan (ca 2,5 meter från golvet) Bruset är bra, inga andra (synbara) nätverk på min kanal (har testat olika kanaler), en trådlös telefon är avstängd utan resultat Tycker det hela är vääääldigt märkligt. Kan det vara att jag har blandat N & G? (kör med både 2,4 och 5 GHz) En annan underlig företeelse som jag har märkt är att på iPhonen pendlar Wi-fi symbolen mellan 2 och 3 i styrkan, detta hände aldrig med D-linken. Då är jag alltså ca 4 meter från TC:n Nån som har nåt förslag på åtgärder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartcore Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 Ingen som kan något? Pratade precis med Apple och även dom tyckte det var märkligt. Killen var iof inte den skarpaste kniven i lådan. Bad mig att testa TC:n någon annanstans än hemma Det blir ju strängt ifall den funkar bra då... Jag kommer ju verkligen inte upp i signalstyrkan som Robert Ilijason gör i MacWorlds guide http://macworld.idg....mat-hastigheten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Bara en fråga. Har du en Airport Express som ansluter till nätverket och förlänger det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartcore Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 Nä, Expressen är bara med i nätverket och skickar "nätverk" till en media extender via kabel. När jag förlängde med Expressen dök det totalt :/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted November 11, 2011 Share Posted November 11, 2011 Ok, den är bara en nätverksbrygga alltså, kan ses som vilken klient som helst. Och vad händer med signalstyrkan om du stänger av enheter så att du tillslut bara har 2 enheter som i Robert Ilijason's test? Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartcore Posted November 11, 2011 Author Share Posted November 11, 2011 Nu har jag testat att ha alla apparater avstängda och bara låta datorn vara ansluten. Resultatet blev även då -50 i signalen. Under morgon dagen ska jag testa att ta datorn och TC:n utanför lägenheten. Se ifall det hjälper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartcore Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 Nu har jag varit hos en kompis på andra sidan stan å testat. Resultatet blev enligt bilderna... Alltså en förbättring med ca 10% av signalen, det tolkar jag som att det är något i min lägenhet eller i närområdet som stör... Sen hittade jag den magiska ALT-knappen när det kom till "Radioläge", där fanns det ju en hel del alternativ. Kan det vara nåt sånt som spökar? Vad är då den bästa setup:n för ett nätverk med följande klienter: Macbook (802.11a/b/g/n), iPhone 3Gs (802.11b/g), iPhone 4 (802.11b/g/n) (802.11n 2.4GHz only), iPad 2 (802.11 a/b/g/n) AirPort Express (802.11a/b/g and draft 802.11n), Xbox 360 S (802.11b/g/n) Ska fortsätta min forskning genom att ta mig in till grannen för att utesluta närområdet och sen koncentrerar mig på lägenheten Edit: Med ovannämda radioläge menar jag alltså: Link to comment Share on other sites More sharing options...
anasazi Posted November 14, 2011 Share Posted November 14, 2011 Intressant läsning! Har själv likande bekymmer med att min Airport Extreme och Express ger lite kass signal. Har provat att justera kanaler och radioläge men tycker inte att det hjälpt något. Men som i ditt fall så verkar det ju vara något hemma som stör nätet. Hoppas du kommer fram till störningsorsaken... Själv kör jag mitt nät nu i 801.11n 2,4GHz och det skulle kanske passa för dig med. Jag hade också en iPhone 3GS men fick strunta i att ansluta den till nätet då jag inte ville blanda in 801.11g enheter. Alternativt skulle du kanske köra med en Airport i bryggläge som skapar ett 801.11g nätverk för just din iPhone 3GS... Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartcore Posted November 14, 2011 Author Share Posted November 14, 2011 Lite uppdatering: gjorde ett test idag mellan den gamla d-linken dir-615 och TC:n. Ställde routerna bredvid varandra och dator ca 50 cm ifrån dom. Resultatet blev att d-linken hade 10% mer styrka (80) medan TC:n låg på 70 i istumble. Samma mönster följde när jag gick 5 meter från routerna. (d-linken hade 10% mer i styrka) Detta tycker jag är väldigt märkligt. Man tycker ju att en Appleprodukt för 2500:- ska prestera bättre än en router för 350:- Ska lämna in den imorgon för att få bekräftat att antingen A; TC:n är trasig. B; Apple är världlösa på nätprodukter Link to comment Share on other sites More sharing options...
alpros Posted November 15, 2011 Share Posted November 15, 2011 Har följt heartcores fråga med intresse då jag har exakt samma problem. Har även jag bytt från D-link 615 till TC. Har ägnat fm åt att prata med Applesupporten och kommit fram till: ingenting. Jag har bytt kanaler och kopplat ur allt som kan störa, flyttat TC och iMac till ett hörn av huset där det inte borde finnas några ledningsstråk eller annat. Bor f ö i hus, och inte i lgh, men har kollat vilka kanaler grannarna har och håller mig ifrån dessa. Men inget förbättrar situationen. Jag hade som bäst 85% i iStumble på 5 GHz, precis då jag hade gjort reset på både TC och APX (då jag sitter med min iMac 0,5m ifrån TC), senare har det pendlat mellan 65-70% och likadant på 2,4 GHz. Ingen skillnad i signal när jag sedan slår på wifi på iPhone, iPad och MBA. Eller kopplar i stereon med ATV och förstärkare och slutsteg och gudvetallt... Så, heartcore, jag är benägen att hålla på alt B. Men jag vill tillägga att jag fick fantastiskt mycket bättre hastighet när jag bytte från d-Link till TC, framför allt upp (av nån anledning). Och jag har fått bra hjälp av supporten och ska fundera på att använda en såndäringa elnätsgrejja för att göra två nätverk, ett för nedervåningen med TC och ett för övervåningen med APX och däremellan en sån elnätssak. Som jag får surfa på för att lära mig nåt om. Nån som kan ge lite ledning där? Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartcore Posted November 18, 2011 Author Share Posted November 18, 2011 Då var min Time Capsule klar hos servicen med följande motivering: "Kan ej hitta något galet med din time capsule. Gissningsvis är det eventuellt material i väggarna som kan störa ut signalen något" Konstigt material som bara angriper Time Capsules radiovågor och inte D-Linkens Jaja, Apple har, som alltid, valt design före funktion och signalerna blir lidande för det. Som disk är det supertrevlig och tyst så det blir till att behålla den ändå. Har även flash:at om min d-link 615 med dd-wrt så det blir till att sätta den som nätverksförlängare, kanske vinner nån meter på det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.