Tsloe Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Jag har en mac mini (late 2006) som jag nyss har bytt RAM minne på. Med ett nytt RAM minne får jag plats med snowleopard så jag tänkte att jag kunde uppdatera min dator med det. Dock när jag ska installera det så avbryts det halvvägs eller så står det att datorn måste startas om och att man måste börja om från början. Vad kan det bero på? Jag stoppade bara i ett RAM minne i datorn, kan det vara problemet? Måste man ha 2 stycken RAM minnen och i så fall, min dator som max tar 2 GB ska jag köpa två stycken 1 GB minnen då? Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Kan vara fel på RAM-minnet--Det du drabbas av kallas för Kernel Panic http://support.apple.com/kb/TS3742?viewlocale=sv_SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tsloe Posted November 6, 2011 Author Share Posted November 6, 2011 jag läste på ett annat ämne att snowleopard är låst till den dator den användes med först. Jag har en skiva med snowleopard som har använts till en annan dator förut, innebär det att den är låst till den datorn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Nej inte låst till den datorn, utan låst till den modellen.. Du får köpa en fristående version av SnowLeopard för 318 kr eller nåt sånt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tsloe Posted November 6, 2011 Author Share Posted November 6, 2011 RAM-minnet jag köpte var 2gb ddr2 667 (någonting) så det borde inte vara något fel med det eftersom det gamla minnena var lika dan förutom själva minnet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tsloe Posted November 6, 2011 Author Share Posted November 6, 2011 så jag kan alltså inte använda den skivan till min mac mini när den redan har använts till en mac pro? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Ett av de vanligaste orsakerna till Kernel Panic, defekta RAM-minnen..De hanterade det väl rätt när du satte inte det. Känsliga för statisk elektricitet... Kan vara så också att det inte är tillräckligt hårt intryckt, det ska klicka till när det sitter rätt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tsloe Posted November 6, 2011 Author Share Posted November 6, 2011 okej, så sammanfattning av det hela. jag måste köpa ett nytt RAM minne, eller 2 stycken på 1 GB. Kan inte uppgradera till snowleopard med den gamla skivan, måste köpa en ny. Är det allt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Du bör kunna köra med ett minne, men varför inte bara köra med två minnen? Det nya och ett av de gamla så får du ju mer minne, de måste inte vara av samma storlek, men bör vara av samma hastighet. Har du en vit skiva med OS X 10.6 så kan den användas på alla datorer som uppfyller systemkraven förutom datorer som leveraras med en nyare systemversion än som finns på skivan. T ex en dator som levereras med OS X 10.6.6 inte kan installeras med en skiva som innehåller OS X 10.6.3 Är skivan du försöker installera ifrån grå, dvs en låst systemskiva så fungerar den bara på just den datormodellen och går inte installera på andra modeller utan är låst till exakt den hårdvaran som sitter i just den datorn den levererades med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.