Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Batteriet börjat svälla till macbook


Bamseyoung

Rekommendera Poster

Jag lämnade in min dator MacBook aluminium, första generation när den kom 2008, för service. Utöver mitt problem så påpeka de att batteriet börjat svälla och rekommenderas att köpa nytt. Någon som vet vad det betyder att batteriet svällt och hur kritiskt är det att man köper ett nytt, vad kostar ett nytt batteri bara det? Är det normal livslängd på 3 år som det har gått sedan köpet för ett batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en precis likadan macbook och i somras hade mitt batteri svällt så pass att det inte gick att använda trackpaden. Med applecare (gick ut i oktober) och telefonsamtal till apple fick jag ett nytt. Summa sumarium; ditt batteri lär fortsätta svälla och det finns risk för följdskador, lika bra att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle gå på nästan 7000kr att fixa fick jag reda på idag, inkl jag var tvungen att skaffa nytt batteri. Känns inte riktigt värt att laga, nästan bättre att köpa en ny dator istället. Samtidigt hade jag ju tänk att köpa en stationär pc för spel etc för uppleva bf3 på riktigt som det ska samt att det inte är så långt till D3 heller. Är inte så mycket i behov av en bärbar har jag märkt längre mer än att det är extremt smidigt när man far hem under jullov och sommar.

Ingen med något vettigt råd eller så? Känns ju förjävligt när man bara haft datorn sedan oktober 2008.

Sitter just nu och gör allt surfande på min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterier är förbrukningsvara på bärbara datorer.

Hur länge de håller beror på hur batterier sköts.

Det finns med skötselinstruktioner i handboken till datorn, batteriet ska bl a köras tomt och sedan återställas löpande på särskilt sätt. Om man följer instruktionerna så kommer batteriet att hålla längre än om man inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var några komponenter som vara paj i skärmen och nya skulle vara tvungna byta och att beställas från Asien. Plus ett nytt batteri rekommenderades. Allt som allt skulle de gå mellan 6500-7000 kr kom inte ihåg den exakta summan han sa i telefon. En idé skulle vara att bara köpa nytt batteri och fortsätta med tvn som skärm så länge. Och lägga pengarna som tänk på en stationär dator.

Är de här orginaldelar http://www.batterikungen.se/batteri/laptop-batterier/apple/batteri-till-macbook-pro-13-mfl.html annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har märkt att mitt batteri är buktat sedan ett tag tillbaka, men förstod idag att det svällt. Detta pga symptomen med konstig trackpad. Musknappen klickar inte som den gjorde en gång, vänster sida av musen funkar ibland som en trackpad (konstigt!) osv. Så nu ska jag också byta batteri, det känns ändå som att det är värt det. Dels har jag verkligen inte + 10 000 kr att lägga på en ny MBP, dels funkar min över 3 år gamla vita Macbook okej.

 

Tycker det hela är skumt, batteritiden har visserligen minskat lite under senaste tiden, men, det funkar fortfarande.

 

 

Pochahontas, tack för länkarna till batterierna. Är de original? De verkar lite för billiga för att vara original. Ska jag satsa på ett av de billigare batterierna eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa ett från Apple? Vill gärna använda min MB en tid framöver, men jag vill ju inte lägga ner onödigt mycket pengar på en dator från 2008.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att mitt batteri är buktat sedan ett tag tillbaka, men förstod idag att det svällt. Detta pga symptomen med konstig trackpad. Musknappen klickar inte som den gjorde en gång, vänster sida av musen funkar ibland som en trackpad (konstigt!) osv. Så nu ska jag också byta batteri, det känns ändå som att det är värt det. Dels har jag verkligen inte + 10 000 kr att lägga på en ny MBP, dels funkar min över 3 år gamla vita Macbook okej.

 

Tycker det hela är skumt, batteritiden har visserligen minskat lite under senaste tiden, men, det funkar fortfarande.

 

 

Pochahontas, tack för länkarna till batterierna. Är de original? De verkar lite för billiga för att vara original. Ska jag satsa på ett av de billigare batterierna eller ska jag bita i det sura äpplet och köpa ett från Apple? Vill gärna använda min MB en tid framöver, men jag vill ju inte lägga ner onödigt mycket pengar på en dator från 2008.

 

 

Det är ett vågspel att köpa dessa billiga piratbatterier, flera här har haft besvär med billiga batterier på senaste tiden.

 

Själv har jag för några år sedan köpt OEM-batterier härifrån

http://www.welovemacs.com/apbaad.html

och fått bra vara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Så batterierna för 13 tums vita Macbooks borde vara det som gäller för mig (jag har vit Macbook från okt 2008)? Vit Macbook unibody hade ju inbyggt batteri.

 

Jag vill ju inte köpa ett batteri för 650 spänn + tull och moms och få ett dåligt. Så den stora frågan: Ska man snåla och importera/köpa billigare i Sverige eller punga ut drygt 1300 spänn och köpa Apples?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Macbook unibody late 2008. Mitt orginalbatteri gick ca 400 cykler medan mitt nuvarande 350kronors Ebaybatteri nu har gått 1395cykler med 98% health kvar.

 

Det klart att man kan ha otur med piratversioner, men prisskillnaden är så stor att det för mig är ett enkelt val. (Om du köper på Ebay, kolla säljarens omdömmen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...