Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Från två partitioner till en, HJÄLP!

tronicman

Recommended Posts

Hej

Jag har två partitioner på min SSD en 40 och en 200. Jag vill nu bara ha en partition men när jag försöker radera denna för att skapa en ny så står det "Kunde inte ta bort skivan från skrivbordet"

Hur ska jag gå tillväga? Är det en dold recovery partition som spökar?

Enklast är det om du startar från ex.vis en extern disk, eller din Systemskivas Skivverktyg och utför operationen därifrån.

Som bekant är det svårt att lyfta sig själv i håret...

Om du via Skivverktyg på din Systemskiva, väljer fliken Partitionera, och markerar partitionen du vill ta bort, och sedan klickar på minustecknet så raderas din partition.

Du får ju givetvis starta upp från Systemskivan...

Läs Hjälp i Skivverktyg, där finns alla tips

Jag har ingen systemskiva. Jag köpte datorn för några dagar sedan och det följer inte med några längre

Måste jag skapa en själv då? Är det verkligen ända sättet, att bränna en systemskiva för att kunna partitionera om min SSD från två partitioner till en?

Eller att du gör en klonad backup till extern disk och sedan startar upp från den.

Använd programmet SuperDuper eller Carbon Copy cloner till detta

Okej, men jag fårstår inte varför det är problem över huvudtaget. Varför kan jag inte ta bort dem nu? Verktyget ligger ju inte på själva hårddisken.

Recoverypartitionen ligger på hårddisken

Jo det förstår jag men själva verktyget som finns i datorn som jag använder, det som jag använde för att installera datorn efter att jag bytt HD. Men hur som helst så är det denna recovery HD som gör att jag inte kan partitionera om datorn?

Nu har jag ingen erfarenhet av MacBook Air...men om du bytt hårddisk så finns ju ingen Recoverypartition på den..Hur bar du dig åt för att installera på den?

Sen ser jag att jag missade en väsentlig detalj...du har SSD-disk...sorry för att jag läste slarvigt

Det är en macbook pro late 2011

Systemverktyget ligger inte på hårddisken eftersom jag bytte hårddisken. Fattar inte varför man inte kan ta bort partitionerna och bara göra en.

Är den en partition gjord med BootCamp?

Nej jag gjorde den i och med systemverktyget. Aja verkar kört. får ha min hårddisk partitionerad eller ringa apple support.

Vet inte riktig vad du menar med Systemverktyg...

Skivverktyg är det man använder för att partititionera och radera hårddiskar.

Du har en ny MacBook Pro, som du valde att plocka ur hårddisken på och sätta in en SSD-disk..

Har jag fattat rätt?

Hur gjorde du sedan för att installera Mac OS X?

Systemverktyget ligger inte på hårddisken eftersom jag bytte hårddisken. Fattar inte varför man inte kan ta bort partitionerna och bara göra en.

Och var ligger då Systemverktyget?

Du har ingen CD eller DVD med det, och det ligger inte på hårddisken... Så då är frågan, hur får du igång Systemverktyget, via ett USB-minne eller vad?

När jag ändå har er på tråden, bör jag tänka på några speciella inställningar i lion för att optimera min ssd? Är en vertex 3 max iops 240. Testade nyss ett program, den skriver bara i 250 men läser i 500. sen ska väl klara 500/500.

Jag höll bara ner cmd och R. Det ligger väl på något chip, precis som t.ex. bios. :) Som sagt jag helt ny SSD. Ingen skiva.

Då kör du från en partition på hårddisken.

den laddar ner lion från internet.

Japp, och installerar återställnings-partitionen. Sedan installerar man från den.

När jag ändå har er på tråden, bör jag tänka på några speciella inställningar i lion för att optimera min ssd? Är en vertex 3 max iops 240. Testade nyss ett program, den skriver bara i 250 men läser i 500. sen ska väl klara 500/500.

"Ska väl?" ? Du borde göra dig säker.

Läs-hastigeheter brukar vara högre än skrivhastigheter. Och skulle bli överraskad om disken klarar exakt samma hastigheter för skrivning och läsning.

Den ska klara det. Men frågan är fortfarande, finns det några speciella inställningar att tänka på TRIM osv?

Med andra ord måste jag boota från en extern HD för att ta bort dessa partitioner?

Den ska klara det. Men frågan är fortfarande, finns det några speciella inställningar att tänka på TRIM osv?

Med andra ord måste jag boota från en extern HD för att ta bort dessa partitioner?

Du borde försöka ha igång TRIM.

Och ja du måste troligen starta från en annan fysisk disk för att ändra på din ssd-disk.

• 2 weeks later...

Hej!

Kanske lite sent svar, men om du inte har fixat det så kan jag inte förstå varför du inte kan använda skivverktyget för att ta bort den partitionen. Det gjorde jag på min MacBook som jag installerade via USB med filen från App Store. Visserligen så har jag ingen SSD, men det bör nog just kvitta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...