Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Voiceover talsyntes

TouchCAD

Recommended Posts

Har sedan många år använt Voiceover talsyntes för att få delar av en text uppläst. Jättebra, då man hör fel i texten som ibland inte syns i stavnings och grammatikkontroll. Tyvärr har den tidigare endast funnits på engelska, varför jag gladde mig att prova de svenska rösterna som finns med Lion. Det skulle jag inte gjort, eftersom Apple totalt havererat hela funktionen. Den nya talsyntesen läses nämligen inte upp det man markerat, utan börjar någon annan stans. I Mail betyder det en kvart av poänglöst pladder innan man kommer till löptexten. Dessutom är jag som dagligen skiftar språk beroende av att kunna skifta språk. Teoretiskt verkar det lite omständligt att gå in i Systemkontrollen och ändra. I verkligheten; det kan man inte göra alls. Har man valt Alva en gång så är man fast och inte ens Anticimex kan utrota skiten. Man kan inte ens byta till den andra svenska rösten. Jag säger som någon av Astrid Lindgrens figurer: Voffo gör di på detta viset?

Du behöver inte använda VoiceOver för att använda uppläsningsfunktionen. Så här har jag löst det för mig:

Öppna programmet Automator och skapa en ny tjänst som ser ut så här:

post-37841-074450200 1320502586_thumb.png

Viktigt är att du kryssar i rutan "Visa den här åtgärden när arbetsflödet körs".

Spara denna tjänst, och ge den ett namn som t.ex. Läs upp text.

Nu kommer du åt den via Tjänster-menyn i de flesta program (Den har samma namn som du gav när du sparade tjänsten). Du kan nu markera texten som du vill läsa upp. När du kör tjänsten kommer det en popup ruta där du kan välja vilken röst du vill använda för att läsa upp texten.

Tjänster-menyn:

post-37841-036686200 1320503313_thumb.png

Popup rutan:

post-37841-089361500 1320503351_thumb.png

Om du vill kan du också ge tjänsten ett kortkommando (jag har ställt in ctrl+shift+cmd+R). Detta gör du i Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon.

dylan.shewket

Hej!

Jag har letat efter en sådan här tjänst, den är ju helt perfekt!

Hur får man de svenska rösterna? Jag har inte dem?

Hej!

Jag har letat efter en sådan här tjänst, den är ju helt perfekt!

Hur får man de svenska rösterna? Jag har inte dem?

Det är en mycket bra funktion, speciellt när man vill vara noga med en text. Man hör helt enkelt om det låter rätt eller fel, vilket ger en annan ingång än bara rättstavning och gramatikkontroll. Brukar också slölyssna mig igenom artiklar på nätet. Det blir lite som att lyssna på radio.

Förutsatt att Lion finns installerat, tror inte det funkar på Snow Leopard, så går man till Systeminställningar, Tal, där man väljer röst. Här måste du troligen ladda hem en svensk röst. Dessa är ganska stora, har för mig att det är någonstans runt 700 Meg per röst. Det finns en manlig och en kvinnlig svensk röst och båda låter bra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...