Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem med att synka till iCloud-kalendern

Svampbob

Recommended Posts

Hej

När jag lägger in en aktivitet i antingen telefonen eller kalendern i datorn så synkas den inte till iCloud. Finns det någon som har en lösning, för det känns som om jag bara har missat en liten detalj.

Jag har iOS 5 och Lion installerat på datorn och telefonen och jag har aktiverat iCloud i Lion.

Tips?

När du lägger till aktiviteten. Är du säker på att du lägger till den i en kalender som finns i iCloud?

Du kan nämligen ha "off-line" kalendrar som endast finns på iPhone/Mac. Så kolla vilken kalender det är du lägger till aktivitet i vettja.:crossfingers:

Också, se till att ha push aktiverat i din iPhone.

I iPhones kalender gå in under Kalendrar. Se till att du enbart har dina iCloud-kalendrar påslagna.

De kalendrar som är under "På min iPhone" synkas inte till iCloud.

I Inställningar - Kalender, se till så du har förvalt en kalender som är på din iCloud. Utgångsvärdet är en kalender som är under "På min iPhone".

När du lägger in en uppgift, under rubriceringen Kalender - se till så att det är en iCloud-kalender som väljs. Så klicka på den rubriken och du får upp kalendrarna. Överst i listan är "På min iPhone" och de synkas inte med iCloud. Om du rullar ner i listan så hittar du dina iCloud-kalendrar.

På Macen gäller samma grej. I iCal så har du en knapp uppe till vänster som heter Kalendrar.

Här har du På min Mac - lokala kalendrar som ej synkas, och så har du iCloud i form av din e-post adress. Dessa synkas med iCloud.

Bocka ur kalendrarna På min Mac så de görs inaktiva.

Och se till så att när du lägger till en uppgift i en kalender, lägg till den i iCloud-kalendern om du vill ha synk.

Yes, där satt den, tusen tack för hjälpen! Nu funkar det super!

Saippuakauppias

Härligt att det fungerar. Nu fick jag det att fungera också.

Men sen började jag fundera.

Om min telefon blir stulen och "tjuven" raderar mina kontakter och kalenderhändelser, så då raderas de väl också på min dator? Det är ju inte vidare trevligt. Vad kan jag göra för att förhindra att detta inträffar?

Om min telefon blir stulen och "tjuven" raderar mina kontakter och kalenderhändelser, så då raderas de väl också på min dator? Det är ju inte vidare trevligt. Vad kan jag göra för att förhindra att detta inträffar?

Du byter lösenord på ditt Apple ID och ditt iCloud.

Din iPhone kommer köra på det gamla lösenordet och då kan inte tjuven ändra något på din iCloud.

Härligt att det fungerar. Nu fick jag det att fungera också.

Men sen började jag fundera.

Du byter lösenord på ditt Apple ID och ditt iCloud.

Din iPhone kommer köra på det gamla lösenordet och då kan inte tjuven ändra något på din iCloud.

Ahaa! Tack Raphael!

Det tänkte jag inte alls på. Elegant.

Skulle snarare anse att det självklara första skyddet mot detta är att ha skärmlås samt Find My iPhone aktiverat. Då kan tjuven inte komma åt din telefon utan att klura ut rätt kod av fyra siffror samt du kan radera telefonen från din dator.

Ja skärmlås är givetvis ett självklart skydd, men om man inte har skärmlås på så hjälper det ju inte... då är det ju försent. :)

Ja man kan radera telefonen från ens dator med Find my iPhone, men det kan också vara bra att ändra ens lösenord.

Jag tycker alltid man ska ändra lösenord på ens grejjer om man råkar få en enhet stulen som innehåller lösenord till ens grejjer.

För säkerhets skull.

Vill man vara riktigt säker så är det ju bra att byta lösen några gånger per år...

Håller med, men det första skyddet är att redan ligga steget före om oturen skulle vara framme. Men du har helt rätt, är aldrig fel att ändra på lösenordet också, men det ska inte vara det första steget Tummeupp.gif

Ser under inställningar allmänt i iOS5 att man dels kan ställa in svårare (avancerade) lösenord med mer än fyra siffror samt att ställa in telefonen på att automatiskt radera sig efter tio misslyckade försök.

• 2 years later...

I iPhones kalender gå in under Kalendrar. Se till att du enbart har dina iCloud-kalendrar påslagna.

De kalendrar som är under "På min iPhone" synkas inte till iCloud.

I Inställningar - Kalender, se till så du har förvalt en kalender som är på din iCloud. Utgångsvärdet är en kalender som är under "På min iPhone".

När du lägger in en uppgift, under rubriceringen Kalender - se till så att det är en iCloud-kalender som väljs. Så klicka på den rubriken och du får upp kalendrarna. Överst i listan är "På min iPhone" och de synkas inte med iCloud. Om du rullar ner i listan så hittar du dina iCloud-kalendrar.

På Macen gäller samma grej. I iCal så har du en knapp uppe till vänster som heter Kalendrar.

Här har du På min Mac - lokala kalendrar som ej synkas, och så har du iCloud i form av din e-post adress. Dessa synkas med iCloud.

Bocka ur kalendrarna På min Mac så de görs inaktiva.

Och se till så att när du lägger till en uppgift i en kalender, lägg till den i iCloud-kalendern om du vill ha synk.

Jag använder mig utav två stycken mailadresser, hotmail och gmail och sedan jag skaffade båda de två så blev min mobil helt kocko.

Nu synkar inte min Mac-kalender ihop med WeekCal bara om jag sätter de under rubriken "gmail"* men så var det inte innan. Fattar inte hur jag ska göra. Tycker jag har testat de mesta. Har att den ska synka ihop med iCloud, men ändå fungerar det inte.

Hjälp?

* alltså det finns ju rubriken gmail, outlook, iCloud - när man väljer vilken kalender den aktiviteten ska gå under. Hoppas du/ngn fattar vad jag menar.. (där man kan välja färger - även svenska heldagar, födelsedagskalender osv..)

Du har alltså Gmail, Outlook och iCloud synk påslagen samtidigt för kalendern. Jag tycker att du ska bestämma dig för att använda en synktjänst istället för att köra tre synktjänster samtidigt... Bara för att du använder flera mejltjänster så innebär inte det att du måste synka kalendern via alla dem samtidigt. Det borde räcka för dig att synka kalendern genom en synktjänst istället för tre stycken på samma gång.

Oavsett vilken synktjänst du använder så kan du ha flera kalendrar som synkar via den tjänsten, för Privat, Arbete eller vad man nu har...

Och när du har bestämt dig för synktjänst, se till så att den synktjänsten finns tillgänglig på alla dina enheter. Dvs för att WeekCal på en iPhone eller iPad ska synka med kalendern i Mac måste de alla vara inställda på samma synktjänst.

• 3 weeks later...
Tuttosinistro

Lånar denna lite.

Mina kalendrar har funkat kanon fram tills nu.

Varken det min sambo lägger in (delad kalender) eller ens min egna uppdateras.

Gör jag en ändring i telefonen syns den inte på iPaden eller på Macen.

Allt går på samma trådlösa nät och jag har även provat att uppdatera kalendern manuellt på datorn, utan resultat.

Tips på vad detta kan bero på?

Edit: Ser att även anteckningarna slutat fungera..och ju de är valda i iCloud på båda enheter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...