Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte min hårddisk i Finder

mjukglassen

Recommended Posts

Jag är väldigt ny på Mac och inte riktigt helt hundra på hur det här systemet är uppbyggt.

Men jag förstår att det utgår ifrån Finder.

Eftersom jag är van PC användare saknar jag "Den här datorn" för att sen komma in och kunna klicka på mina hårddiskar. Men jag hittar ingen hårddisk, har för mig att jag har sett på kompisars datorer att den ligger längs ner i finder!? Men jag hittar ingen inställningsmeny för finder så att jag kan se om jag kan ställa in typ "visa hårddisk".

Tacksam för hjälp.

Finder - Findeerinställningar

Kryssa i det du vill visa på skrivbordet

post-32953-008201500 1320447582_thumb.png

Eftersom jag är van PC användare saknar jag "Den här datorn" för att sen komma in och kunna klicka på mina hårddiskar. Men jag hittar ingen hårddisk, har för mig att jag har sett på kompisars datorer att den ligger längs ner i finder!? Men jag hittar ingen inställningsmeny för finder så att jag kan se om jag kan ställa in typ "visa hårddisk".

Du klickar på "Glada ansiktet", som är symbolen för Finder.

I fönstret som kommer upp så har du ett sidofält.

I sidofältet finns dina mappar och enheter.

Till höger är du i ditt användarkonto, det är där Finder utgår ifrån (om inget annat är inställt).

Din Hem-katalog visas i listan som ett hus med ditt användarnamn.

Under Enheter så finns dina anslutna hårddiskar, USB-minnen etc.

Utgångsinställningen är att inte visa symbolen för din hårddisk här, för den behövs egentligen inte visas där eftersom du är ju i den redan i ditt användarkonto och har tillgång till alla dina mappar och program redan ändå.

Men om du absolut vill att hårddisken ska visas i listan så kan du slå på den under Finder - Inställningar - Sidofält.

I denna ruta markerar du vad som ska visas i fältet.

Alla program på Mac har en inställningsmeny, och när programmet är aktivt så hittar du den under programmets namn och sedan Inställningar eller eller Preferences.

Finder - Inställningar.

Safari - Inställningar

Mail - Inställningar.

Och så vidare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...