Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport-problem, hjälp


ljusimperiet

Rekommendera Poster

Hej.

 

Kör internet på datorn via internetdelning på iphonen. Allt funkar utmärkt ända tills jag skall koppla in en airport xpress/xtreme däremellan (alltså låta den enheten dela ut nätverk från telefonen). Hur gör man för att få det att lira?

Tack på förhand.

//MVH Agge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså mobilt bredband via din iPhone?

 

Du vill dela ut det på ditt nätverk med en Airport Express?

 

Tror faktiskt inte att det är möjligt att gå den vägen utan du måste dela ut internet från din dator. Du ställer in det under delning i systeminställningar.

post-34005-015790100 1320450172_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en iPhone 4/4s så kan du direkt från telefonen skapa utdelning via trådlöst nätverk, men det är fortfarande alla datorer som måste ansluta sig trådlöst till din telefon utan router inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Airport Express borde kunna ansluta som en trådlös klient och sedan dela internet via kabel. Dock tror jag inte att den kan utvidga det trådlösa nätet då iPhonens internet-delning inte har WDS.

 

Vilket jag ser som ganska logiskt. Man vill inte basera ett fast nätverk kring en enhet som kan vara borta hälften av dagen.

 

Utvidgar med lite kuriosa:

Vill du dela ut ett existerande trådlöst nät (iphone) till ett nytt trådlöst nät (AE nätverk) behöver enheten som skapar det nya nätet (AE) antingen ha ett trådlöst kort som klarar flera simultana nätverks-kontakter eller har två wifi-moduler(En som kopplat mot iphone, och en som skapar nya nätet). Du borde kunna göra detta med några routrar på marknaden, dock behöver du nog installera typ open-wrt eller dd-wrt på dem för att få dessa funktionaliteter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...