Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bokklubben: Steve Jobs biografi: Intryck?


00andy

Rekommendera Poster

Då biografin sålt bra även i Sverige-både i översättning och alla format,så kan det vara intressant med ngn diskussion då svenska kultursidor inte är som sina amerikanska kollegor och ger boken tillräckligt utrymme.

(min högst personliga åsikt. Är själv inte fixerad av S.J,men kan tycka att boken ger en del kul inblickar i det dagliga arbetet och hans ledarskap som det har "glunkats" rätt mycket om)

Helt klart är att han säger och gör vissa saker som jag inte tror gagnar affärerna,utan mer tillfredsställer hans ego. Dock inget ovanligt-inte ens i min Ica affär...

Så vad säger ni? Kan svara mig själv:Vi får de om det finns intresserade,

Gissar tyvärr att det kommer bli en väldigt spretig diskussion där det hoppas mellan alla "intressanta" ämnen: dieten,musiksmaken,hygienen osv...

Tack för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade redan nu velat ge mitt personliga intryck av boken, men får lova att vänta några dagar då CDON.com skcikade mig fel bok. superirriterad.gif

Men jag återkommer gärna igen och berättar vad jag tycker.. tills dess hoppas jag att det kommer flera fina inlägg i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst ca 200 sidor av boken so far. väldigt intressant hittils, speciellt det som skrivs om "den spirituelle Steve". Han verkar ha gjort mycket, men sedan så verkar han vara något självgod och kanske något av ett as utifrån det jag läst.

 

Mitt intryck av Steve Wozniak som en grymt skön person har däremot stärkts, han verkar vara en sån där härlig människa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ute en recension av boken på Aftonbladet. Det finns en bitterhet i recensionen som man kan uppleva hos en del windows-/androidanvändare i IDG:s kommentatorfält, tycker jag.

 

http://www.aftonbladet.se/kultur/article13894973.ab

 

Återkommer med egna intryck då jag själv läst klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ute en recension av boken på Aftonbladet. Det finns en bitterhet i recensionen som man kan uppleva hos en del windows-/androidanvändare i IDG:s kommentatorfält, tycker jag.

 

http://www.aftonbladet.se/kultur/article13894973.ab

 

Återkommer med egna intryck då jag själv läst klart.

Blev nästan lika upprörd som över 80-talets recensioner av hårdrock i tidningen Schlager... väldigt mycket annat än en recension av boken tyckte jag det var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ute en recension av boken på Aftonbladet. Det finns en bitterhet i recensionen som man kan uppleva hos en del windows-/androidanvändare i IDG:s kommentatorfält, tycker jag.

 

http://www.aftonbladet.se/kultur/article13894973.ab

 

Återkommer med egna intryck då jag själv läst klart.

 

 

Omoget av Martin Aagård, ingen recension av boken utan kritik av S.J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag läste klart Steve Jobs biografi för flera veckor sedan men har inte kommit mig för att skriva om den här förrän nu. Det var tyvärr en usel jävla bok. Den var seg, träig, tråkig och ointressant. Den bestod mest av gammal skåpmat man som Apple-nerd redan kände till och av det man inte redan kände till var det mycket lite som var värt att veta.

 

Jag insåg under läsningen att jag förvisso nog inte är biografiläsartypen - jag skiter rent ut sagt i vem olika kändisar (som S.J. i det här fallet) haft förhållanden med och vad de gjorde som barn - men jag hade nog kunnat bli intresserad av det eller åtminstone inte bli uttråkad av det, om det hade berättats på något annorlunda sätt av någon annan författare än Walter Isaacson.

 

Min allvarligaste invändning mot hela boken är den att Isaacson totalt floppade och missbrukade hela upplägget. Han gavs tillfälle att få göra det som ingen annan fått, han hade möjlighet att skriva historia som ingen annan hört och sett, han hade flera år på sig att intervjua Steve och verkligen låta honom komma till tals innan han dog, så att vi utomstående skulle kunna komma närmare Steve och verkligen lära känna honom, hur han tänkte och kände under livet, hur han agerade i olika situationer och varför. Men nej då, han har istället ägnat tiden åt att intervjua andra som berättar om hur samarbetet med Steve funkat eller inte funkat. Det är deras citat vi får. Det är deras åsikter vi hör. Det är de andra som står för tyckandet och tänkandet. Men det skiter man väl i?! Intervjua dem kan ju vem som helst göra efter Steve är död, eller de kan själva tala om det i olika sammanhang. Den viktigaste personen i hela biografin, Steve Jobs, är alltså knappt närvarande i sin egen biografi. Det pratas om honom, men inte mycket med honom eller av honom. T ex det för Apple så viktiga samarbetet mellan Jobs och Ives ser man nästan uteslutande genom Ives ögon, tack vare intervjuer av Isaacson med Ives och citat från dessa. Det finns vissa undantag, i några kapitel hör vi hans röst och får lära känna honom och hans tankar lite närmare, men det är alltså undantag. En del av dem undantagen är dessutom inte Isaacsons förtjänst, utan det är genom andra intervjuer (t ex Playboyintervjun 1985) eller talet vid Stanford 2005 som Isaacson återger som vi får veta mer. Uselt. Riktigt uselt.

 

Boken om Steve Jobs av Walter Isaacson är till övervägande delen istället berättelsen om Apple. En tråkig berättelse utan analyser eller insiktsfulla förklaringar - om ett dataföretag som leddes av en figur som hette Steve Jobs - en berättelse återberättad av alla, redigerad av en tönt.

 

Jag rekommenderar inte den här boken till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...