Linuz M Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Tänkte jag tar det i samma tråd: 1. Jag har en bild på en tecknad sol i PS och gör bakgrunden transparant.Vilket format ska jag använda om jag ska trycka bilden? 2. Om jag gör en text med skugga och lite effekter och kanske till och med enbild i bokstäverna. Vilket format ska jag använda om jag ska trycka bilden? 3.När det gäller Nyans och Mättnad. Finns det någon logik kring färgkalornasom är under reglagen? Drar jag exempelvis "Hue" till blå del så blirdet knappast blått. Jag brukar ofta dra lite hur som helst tills jag får enfärg. Finns det någon logik kring reglagen för att få en viss färg? 4. Har en bild på en blomma. Har gjort en pensel av bilden. (redigera/Definierapenselförinställning). När jag sedan målar in penseln så tycker jag det blirlite tonat. Varför blir inte penseln precis som bilden? Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjorven Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Tänkte jag tar det i samma tråd: 1. Jag har en bild på en tecknad sol i PS och gör bakgrunden transparant.Vilket format ska jag använda om jag ska trycka bilden? 2. Om jag gör en text med skugga och lite effekter och kanske till och med enbild i bokstäverna. Vilket format ska jag använda om jag ska trycka bilden? 3.När det gäller Nyans och Mättnad. Finns det någon logik kring färgkalornasom är under reglagen? Drar jag exempelvis "Hue" till blå del så blirdet knappast blått. Jag brukar ofta dra lite hur som helst tills jag får enfärg. Finns det någon logik kring reglagen för att få en viss färg? 4. Har en bild på en blomma. Har gjort en pensel av bilden. (redigera/Definierapenselförinställning). När jag sedan målar in penseln så tycker jag det blirlite tonat. Varför blir inte penseln precis som bilden? Tack på förhand! 1- vill du behålla transparens i en pixelbild är det tiff eller möjligen png du får använda. tiff är gammalt klassiskt format för tryck. 2- pratar vi om pixelbilder så är det samma svar som ovan. är inte transparens ett krav så går det även att spara i jpg. 3- om du drar i reglaget för färgvärde så kommer alla dina färger i bilden individuellt FÖRSKJUTAS positivt eller negativt enligt en klassisk färgcirkel (längst ner i paletten har du två referensspektrum-på den undre ser du hur färgerna förskjutits i förhållande till orginalpaletten). vill du istället färga in hela bilden i en viss ton måste du kryssa i "colorize" då läggs alla färgnyanser i den färgton du själv väljer (tex blått) 4-du får justera inställningarna i din pensel i menyn för penselverktyget...där gör man förändringar i penselns beteende. din photoshophjälp kan förklara mer utförligt hur penslar fungerar och vad alla reglage påverkar utseendet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linuz M Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 Förstår inte Nyans och mättnad riktigt: Jag har en bild med 4 tulpaner och vill att en av dom ska vara blå. Jag markerar den och ändrar färg på den. Jag drar i reglagen lite hur som helst tills jag får fram färgen jag vill ha . Begriper inte logiken med reglagen för att få tulpanen ifrån gul till blå exempelvis. Jag får den blå men drar i reglagen med vild chansning. Kan du förklara igen vad dom 3 reglagen gör och färgskalan nedanför varje och till sist den nedre färgskalan allra längst ner. Colorize: Har fått för mig att denna ska vara ibockad om jag ska färga sånt som är svart eller vitt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjorven Posted November 4, 2011 Share Posted November 4, 2011 Du får helt enkelt leka runt lite med prylarna för att få en känsla för vad de gör. Om du inte har colorize ibockat kommer hue-parametern alltid utgå från mitten/0, för den färg du redan har på bilden. Färgskalan i dialogen är lite missvisande här, eftersom den inte färgar din bild efter den färg pilen står på (så länge du inte kryssar i colorize) utan den stegar bara alla färgerna i ditt dokument enligt ordningen på färgskalan...alltså om du drar reglaget åt höger/+ så kommer alla röda partier i din bild gå från rött mot orange och vidare mot gult, medan alla dina gula objekt kommer gå mot grönt och vidare mot blått osv. beroende på hur långt du drar reglaget. När du markerar colorize så kommer hela din bild färgas in med just den färg du själv valt. Då gäller pilen i reglaget exakt den färg den pekar på. I ditt exempel med tulpanerna skulle jag maska av den tulpan som ska byta färg och sen skulle jag antingen dra i reglaget på måfå och se om jag får en nyans som jag gillar, eller så skulle jag kryssa i colorize och välja en exakt färg från färgskalan. Det finns inga rätt eller fel här, ibland funkar det bättre med colorize påslaget ibland utan - du får helt enkelt testa vilket som blir bäst i just denna situation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.