Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med synkning av iPhone kalender m m och Google


StenAllan

Rekommendera Poster

Jag är ny i Mac-världen och aktiverade min nya iPhone 4S igår.

 

Jag satte upp synkronisering i iPhone med Google för kalender, mail och kontakter, med hjälp av instruktioner från

Google som jag fick fram genom att googla "Google Calendar iPhone". Det fungerar åt ena hållet så att info

överförs från Google till iPhone men inte åt andra hållet från iPhone till Google. Så om jag t ex uppdaterar kalendern

i iPhone så förs det inte över till Google.

 

Jag implementerade också iCloud i iPhone och PC, och där går överföringen åt båda hållen för kalendern och troligen också för kontakter.

Men all den info som jag förde över från Google till iPhone, 197 kontakter och mycket kalenderinfo, förs inte vidare till iCloud (PC).

 

Nu vill jag gärna få igång synkningen fullständigt mellan iPhone och Google så att infon kan gå åt båda hållen.

Alternativet som jag ser är att ta bort synkningen mellan iPhone och Google och knappa in all kontakt- och kalenderinformation igen i iCloud PC

och hoppas att den förs över till iPhone (det gör den nog, det verkar ju funka). Men jag tycker att Google kalender är bäst och jag skulle

gärna vilja slippa knappa in allting igen.

 

Så om någon har tips om hur jag kan få synkningen mellan iPhone och Google att gå åt båda hållen, så är jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du skriver in uppgifterna i Google-kalender i din iPhone?

Du borde ha tre kalenderval i din iPhone - Lokalt "På min iPhone", iCloud-kalendrarna och så Google kalendrarna.

Kalendern "På min iPhone" kan även synkas med Outlook-kalendern i PC via en sladd i iTunes. Om du inte använder detta är det bäst att ha det urbockat.

 

Samma grej gäller med kontakter.

Dvs, i din iPhone borde du ha tre grupper för kontakter - "På min iPhone" och iCloud-kontakter och Google-kontakter.

 

Dessa är separata. Det du har i en grupp har du inte automatiskt i en annan grupp. Icloud synkar bara det som ligger i iCloud, och Google synkar bara det som ligger i Google.

Utgångsinställningen i iPhone är att lagra information lokalt, alltså inte i någon av grupperna för synktjänster. Om du vill att uppgifter från iPhone ska synka till Google måste du skriva in dem i rätt grupp, alltså Google-kalendern i iPhone om vi pratar kalendrar.

 

Du kan kopiera och klistra in mellan grupperna. För kalenderuppgifter gör du det i Outlook på PC där du också borde ha olika rubriker för de olika synktjänster som du använder.

 

Men jag kör inte PC och använder inte Outlook, så jag kan inte hjälpa dig där. Den frågan är mer en Windows och Outlook fråga än om iPhone. Och jag vet inte hur man gör med kontakter på en PC.

 

Det är alltså klientprogrammen i datorn för kontakter och kalender som man använder för att flytta över information mellan de olika kontakt eller kalender-grupperna i iPhone - inte iPhone. Man kan inte i iPhone kopiera uppgifter från en grupp och lägga in i en annan grupp.

 

Jag kör iCal på Mac och Adressboken på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael för att du ger support!

Det tog några timmar innan jag fick tid att svara, eftersom jag och min fru har passat två av våra tre små sondöttrar idag.

 

Först vill jag säga att jag såg i ett mejl från tidningen "PC för Alla" att Google tydligen både släppte och drog tillbaka en ny IOS app för gmail igår:

Här citerar jag vad mejlet sa:

"Google släppte i går den första appen för Gmail till Iphone och Ipad. Den nya appen gjorde dock en kort karriär på App Store då Google tog bort appen efter endast några minuter.

– Tyvärr innehöll den första versionen av appen en bugg som gjorde att användarna såg ett felmeddelande när det startade appen. Vi arbetar på en uppdaterad version som kommer att släppas inom kort, skriver Google i ett blogginlägg."

Kanske får jag lov att vänta på denna rättade app för att få synkning med Google att funka bra? Jag hoppas att denna app täcker även kalender och kontakter.

 

Angående ditt inlägg så har jag tre konton i iPhones "E-post, kontakter...", nämligen iCloud, Exchange (för Google!) samt en möjlighet "Lägg till konto".

 

Här följer den exakta instruktionen (utan bilder) från Google hur jag gjorde med synkningen mellan Google och iPhone:

"1. Öppna programmet med Inställningar på enhetens startsida.

2. Öppna E-post, kontakter, kalendrar.

3. Peka på Lägg till konto.

4. Välj Microsoft Exchange. OS 4.0+ tillåter användning av flera Exchange-konton. Om det inte går att lägga till ett andra konto på din enhet kan du istället använda CalDAV för att synkronisera Google Kalender och IMAP för att synkronisera Gmail.

5. I fältet E-post anger du den fullständiga e-postadressen till ditt Google-konto. Om du använder en adress av typen @googlemail.com visas det kanske en varning om att det inte gick att verifiera certifikatet när du fortsätter med nästa steg.

6. Lämna fältet Domän tomt.

7. Ange den fullständiga e-postadressen till ditt Google-konto vid Användarnamn.

8. Ange lösenordet till ditt Google-konto vid Lösenord.

9. Knacka lätt på Nästa högst upp på skärmen.

9a. Välj Avbryt om dialogrutan Kan inte bekräfta certifikat visas.

10. När det nya fältet för Server visas skriver du m.google.com där.

11. Tryck återigen på Nästa högst upp på skärmen.

12. Markera de tjänster från Google (e-post, kalender och kontakter) som du vill synkronisera.

13. Om du inte vill ta bort alla befintliga kontakter och kalendrar från din telefon markerar du alternativet Spara på min iPhone när du ombeds att göra det. Då kan du också fortsätta att synkronisera med din dator via iTunes.

Om du bara vill synkronisera gruppen Mina kontakter måste du välja att Ta bort befintliga kontakter under installationen av Google Sync när du ombeds att göra det. Om du väljer att behålla befintliga kontakter synkroniseras innehållet i gruppen Alla kontakter istället. Om det inte finns några kontakter i din telefon kommer innehållet i gruppen Alla kontakter att synkroniseras."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i kalender-applikationen respektive kontakter-applikationen, så är frågan vad som står där. :)

Kontot "På min iPhone" ser du där, du ser inte under Inställningar eftersom du inte kan ställa in den för den finns där vare sig du vill eller inte. :) Den finns i Kalender och Kontakter-applikationerna.

 

Och det är också i Kalender och Kontakter-applikationerna som du ställer in vilka kalendrar som ska synas, inte i Inställningar.

Tryck på Kalendrar i Kalender-applikationen så ser du dem. Där kan du bocka ur de du inte använder.

När du lägger till en uppgift så har du en förvald kalender under rubriceringen "Kalender".

Det kan exempelvis stå "Kalender: Hem" eller "Kalender: Arbete".

Klicka här - nu ser du vilka kalendrar du kan skriva in uppgifter i.

Det är här du väljer att skriva in i Google-kalendern.

 

De första kalendrarna i listan är På min iPhone. De synkas inte, utan de har du lokalt. Det du lägger in där ser du bara i iPhone.

Sen kommer Google och iCloud kalendrar i listan om de har ställts in under Inställningar.

 

I Kontakter ser du de olika synkningarna under Grupper, och där visar du vilka du vill se.

Du kan välja Allt på min iPhone, eller iCloud eller Google eller vad du nu har igång.

 

Jag har ingen erfarenhet av Exchange-konto, jag kör allt med CalDav (kalender) och CardDav (kontakter).

Icloud är CalDav och CardDav-kompatibelt. Yahoo Calendar är CalDav etc. CalDav och CardDav är standarder och mer fria och öppna än Microsoft Exchange.

 

Icloud mejl är förresten en IMAP-tjänst, precis som Google.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael,

 

Problemet är delvis löst, tack vare dina anvisningar. Tack för det, Raphael! :)

 

Genom att i Kalender-applikationen i iPhone ta bort alla kalendrar utom Exchange så gick det att i iPhone skapa aktiviteter som synkades över till Google kalender. Bra! Jag behöver bara en enda kalender och vill faktiskt helst ha det så också.

 

I applikationen Telefon i iPhone, delapplikation Kontakter, delmängd Exchange, kunde jag skapa en kontakt som synkades över till Google kontakter. Åt andra hållet, från Google till iPhone, går det också även sedan tidigare. Bra!

 

Mejl synkas från Google till iPhone och från iPhone till Google. Bra!

 

Det som inte synkas är det som ligger under applikationen Påminnelser i iPhone och som i Google är en delmängd av Kalender och där kallas Listor (att-göra-listor). Det skulle ju vara mycket trevligt att kunna lösa även det, men vad jag förstår så ingår inte det i Googles lösning av synkning som jag har implementerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej

 

Jag har samma problem, dvs med Googlesynk av kalendern mellan dator och iPhone/iPad. Det går åt ena hållet men inte åt det andra. Kalenderinlägg i iPhonen eller iPaden går mellan Appleenheterna utan problem. Det jag skriver in i googlekalendern synkas över utan problem. Däremot kan jag inte skriva i Apple-enheterna o få automatisk synk över till Googlekalendern. Har felsökt, gjort om, googlat på problemet, men hittar ingen lösning??? Har även provat CaiDAV - spelar ingen roll.

 

Har provat följande med googlesynken:

  • I kalenderappen väljer jag "kalendrar" uppe till vänster, där finns en mängd olika ibockningsalternativ. Jag tror jag gått igenom samtliga! Allt i från att enbart ha bockat i Exchange till att ha allt ibockat.

  • Via "inställningar" -> "E-post, kontakter, kalendrar" -> och längst ner på den sidan står det "kalendrar" där kan man välja "förvald kalender". Har där enbart bockat i "kalender" under rubriken Exchange.

  • Via "inställningar" -> "E-post, kontakter, kalendrar" -> och längst ner på den sidan står det "kalendrar" där kan man välja "förvald kalender". Provat olika övriga alternativ.

Jag har behov av att dela min kalender med andra personer därav Googlekalenderbehovet. Och självklart vill jag kunna föra in bokningar osv direkt på mobil fot. Som det är nu så kan jag alltså inte det. Det blir bara dubbeljobb av alltihopa!

 

Har någon något tips att ge mig på vad jag gör för fel?

 

Är ovanstående information för dålig/liten för att kunna analysera problemet så återkoppla det, så kompletterar jag.

 

Synkning med mailkontona, varav ett är gmail, funkar däremot helt problemfritt.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...