Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Timecapsule + Bredbandsbolaget


jopesnope

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen bytt bredbandsoperatör till Bredbandsbolaget. I och med detta så får jag inte min Timecapsule att fungera som router för internet. Dvs att jag kan ansluta mig till den, men den kan inte dela ut själva internet.

 

Efter att ha pratat länge med bredbandsbolagets support så säger de att deras tjänst delar ut allting automatiskt. Så jag ska alltså ha allting inställt i Timecapsule automatiskt. Min fråga är då hur jag kan återställa den utan att jag raderar all min backup som ligger på hårddisken.

 

Eller det kanske finns någon som har en annan lösning på problemet? För inte är jag väl helt ensam om att ha bredbansbolaget och en timecapsule.

 

Kan också nämna att jag fick med en router och bredband i ett från bredbandsbolaget och har nu kopplat in min timecapsule på så sätt. Men jag vill alltså stänga av routerfunktionen på den från bredbandsbolaget och istället använda mig av min bästa vän timecapsule.

 

Hoppas någon har en lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är ADSL som du har.

Har inte själv en timecapsule, men en extreem. Det jag gjorde var att ringa till BBB suporten o bad dem att stänga av router funktionen i modemet, nu agerar den bara som modem.

Allt flyter på mycket bättre, och jag slipper att de båda routrarna krockar med varandra när jag försöker att fjärrstyra mina enheter.

Det hela var avklarat på typ 10min.

Hoppas att det funkar för dig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är ADSL som du har.

Har inte själv en timecapsule, men en extreem. Det jag gjorde var att ringa till BBB suporten o bad dem att stänga av router funktionen i modemet, nu agerar den bara som modem.

Allt flyter på mycket bättre, och jag slipper att de båda routrarna krockar med varandra när jag försöker att fjärrstyra mina enheter.

Det hela var avklarat på typ 10min.

Hoppas att det funkar för dig med.

 

Det kanske kan vara någonting. Men vad har du för inställningar i din egen router/extreem (har ingen aning vad det är?)? Du vet inte om jag bara kan återställa TC utan att radera hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extreme är som en TC fast utan hårddisk. Jag har inte gjort några speciella inställningar. Skillnaden mot innan är att nu skickar modemet vidare ip:n från BBB till routern ist för att skicka ut en 192 adress.

 

Du borde kunna återställa inställningarna utan att HD:n raderas. Har inte använt en sån, men det borde stå i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extreme är som en TC fast utan hårddisk. Jag har inte gjort några speciella inställningar. Skillnaden mot innan är att nu skickar modemet vidare ip:n från BBB till routern ist för att skicka ut en 192 adress.

 

Du borde kunna återställa inställningarna utan att HD:n raderas. Har inte använt en sån, men det borde stå i manualen.

 

Då borde det ju fungera exakt likadant med en TC som för din extrem. För det är ju routern i TC som ja vill använda.

 

Ska kolla i manualen och kanske höra av mig till BBB för att höra om de kan göra min router/modem till enbart modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med detta och, nu ska BBB stänga av routern i modemet, men vilket val ska man göra i TC gällande IPv6-läget ?

Värd, Tunnel eller Router ?

Jag gissar Router, men är det så ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska stå som router. Sen kan du välja om du vill köra IPV4 el IPV6. För mig strulade det när jag försökte med IPV6 så jag gick tbx till IPV4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag gjorde inställningarna, men vill minnas att jag inte fick nätverket att lira.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart.. :)

Har du koll på om man ska ställa in "anslutningsdelning" i internetanslutningen i airport-verktyg ?

Ställer jag in att den ska dela ut ett intervall får jag en konflikt med mitt WAN-id, fastän det inte är inom området...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick resetta TC:n till fabriksinställningar, sen följa installationsguiden och då funkade allt fint igen.

Nu är bara problemet att om jag ska komma åt modemet så måste jag ställa en fast IP-adress i datorn enl BBB...

Hur gör man detta ? och var ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick resetta TC:n till fabriksinställningar, sen följa installationsguiden och då funkade allt fint igen.

Nu är bara problemet att om jag ska komma åt modemet så måste jag ställa en fast IP-adress i datorn enl BBB...

Hur gör man detta ? och var ?

Fast ip på din mac?

Systeminställningar->Nätverk->Välj enhet

Är det kabel (ethernet) är det sedan direkt att välja manuellt.

Är det wifi (Aiport) väljer du avancerat och hittar samma val för manuellt under en flik för TCP/IP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet kopplar du på WAN-porten på din Extreme och fast IP på din dator för att komma åt modemet (vad de nu menar med det) behöver du inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet kopplar du på WAN-porten på din Extreme och fast IP på din dator för att komma åt modemet (vad de nu menar med det) behöver du inte.

 

Ok, men jag kommer inte åt adressen på modemet för att komma åt inställningarna...

Då sa dom att jag var tvungen att sätta ett fast IP på datorn.

Gör jag detta (trådlöst) så försvinner åtkomsten till TC:n

Vad gör jag för fel? Det fungerade innan jag bryggade routern i modemet och satte routerfunktionen att skötas av TC: istället..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet kopplar du på WAN-porten på din Extreme och fast IP på din dator för att komma åt modemet (vad de nu menar med det) behöver du inte.

Om BBB använder 192.168.0.x och Extremen ansluter med DHCP och skapar ett nät i tex 10.0.0.x så kan man sätta en manuell IP i 192.168.0.x för att komma åt BBB-nätet och tex ändra inställningar på modemet. Så allt är i sin ordning om man fattar vad man gör.:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag kommer inte åt adressen på modemet för att komma åt inställningarna...

Då sa dom att jag var tvungen att sätta ett fast IP på datorn.

Gör jag detta (trådlöst) så försvinner åtkomsten till TC:n

Vad gör jag för fel? Det fungerade innan jag bryggade routern i modemet och satte routerfunktionen att skötas av TC: istället..

Åtkomsten till TC-nätet försvinner, men du ska fortfarande vara anslutetn till det trådlösa nätverket. Du byter ju subnät, men detta är ju bara tenporärt för de få minuter du skall ändra något i BBB. Sedan ändrar du ju tillbaka från manuell IP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som mattem skriver så behöver du inte komma åt modemet, den behöver bara prata med routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtkomsten till TC-nätet försvinner, men du ska fortfarande vara anslutetn till det trådlösa nätverket. Du byter ju subnät, men detta är ju bara tenporärt för de få minuter du skall ändra något i BBB. Sedan ändrar du ju tillbaka från manuell IP.

 

Det är ju TC som är mitt trådlösa nätverk..

Ursäkta en novis, men jag förstår inte...

Kan jag komma åt det även om mitt WiFi inte är åtkomst på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som mattem skriver så behöver du inte komma åt modemet, den behöver bara prata med routern.

 

Behöver kanske inte, men vill... :) om det nu var till mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest nyfiken, om BBB har stängt av routern så är deras modem bara ett modem utan övriga funktioner, vad kan det då vara man vill kunna konfigurera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju TC som är mitt trådlösa nätverk..

Ursäkta en novis, men jag förstår inte...

Kan jag komma åt det även om mitt WiFi inte är åtkomst på?

TC skapar ditt trådlösa nätverk. Se detta nätverk som en väg du kan resa på. Du kan sedan välja att ansluta med ett IP inom ditt TC's IP-nätverk automatiskt, där sköts all routing automatisk med DNS osv. Se det som att resa med charterbuss på din väg.

 

Sedan kan du även välja att byta IP till ett utanför ditt TC-nätverk men fortfarande använda TC's trådlösa nät. Du byter från charterbussen till din McLaren F1 och fortsätter åka på samma väg. Men allt blir manuellt, du får ingen handhållning med routning eller DNS-inställningar.

 

Du kan inte ansluta till ett wifi-nätverk som inte finns. Själva wifinätverket är lika mångfaldigt som nätverkskabeln. Du kan ansluta med vilken IP-adress du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest nyfiken, om BBB har stängt av routern så är deras modem bara ett modem utan övriga funktioner, vad kan det då vara man vill kunna konfigurera?

 

Jag vill stänga av det trådlösa i "modemet" nu.

Dom missade detta och jag tänkte slippa ringa till dom igen.

Men det verkar inte bättre än att jag får göra det snart, för jag förstår inte hur jag ska göra för att komma åt den nu (trådlöst som förut via TC:n)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att du då ansluter till dess trådlösa nät (eller direkt med kabel) går in i dess inställningar och stänger av det trådlösa nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att du då ansluter till dess trådlösa nät (eller direkt med kabel) går in i dess inställningar och stänger av det trådlösa nätet.

 

 

Jo jag fick göra det tillslut nu, för jag får det inte att funka trådlöst.

Att det ska vara så svårt att fatta hur man ska göra. Frustrerande.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TC skapar ditt trådlösa nätverk. Se detta nätverk som en väg du kan resa på. Du kan sedan välja att ansluta med ett IP inom ditt TC's IP-nätverk automatiskt, där sköts all routing automatisk med DNS osv. Se det som att resa med charterbuss på din väg.

 

Sedan kan du även välja att byta IP till ett utanför ditt TC-nätverk men fortfarande använda TC's trådlösa nät. Du byter från charterbussen till din McLaren F1 och fortsätter åka på samma väg. Men allt blir manuellt, du får ingen handhållning med routning eller DNS-inställningar.

 

Du kan inte ansluta till ett wifi-nätverk som inte finns. Själva wifinätverket är lika mångfaldigt som nätverkskabeln. Du kan ansluta med vilken IP-adress du vill.

 

Tack, din förklaring är bra och jag förstår teorin bättre nu.

Dock funkar det inte i praktiken, hos mig i alla fall..

Så fort jag sätter ett annat ip så förlorar jag kontakten med modemet, och vad detta beror på är väl själva problemet nu som jag ser det...

Loser jag det så funkar nog allt som det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...