Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med att öppna mappar osv


JokerM

Rekommendera Poster

Har haft detta problem väldigt länge, med Snow Leopard och nu med Lion.

 

Har grova problem med att öpnna mappar på ett normalt sätt på min MacBook Pro.

För att förklara problemet.

 

Man dubbelklickar på en mapp, t.ex. Filmer och den öppnas som den ska och ifall man inte rör musen och sen dubbelklickar på nästa mapp (när film-mappen har öppnats) så vägrar den öppnas (den blir markerad men inget mer händer), problemet löser jag då med att flytta på musen nån cm klickar på tom plats drar musen tillbaka till den mappen jag ville öppnas och sen dubbelklickar igen och då öppnas den som den ska.

 

Detta problem gäller ju även med på Safari, Firefox, Mail om man klickar på "skicka" t.ex så måste man gå igenom samma procedur för att få iväg ett meddelande eller vad man nu klickar på, en länk t.ex osv.

 

Ja det är det problemet jag skulle vilja få bukt med. Även min fästmö har samma problem med sin MacBook Pro som är ett år nyare (alltså en annan modell)

Är det någon som har liknade problem och någon som vet hur man kan lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om något liknande problem tidigare. Kunde ju varit trasig hårdvara men eftersom din sambos dator uppvisar samma symptom. Att felet finns både i 10.6 och i 10.7 är ju skumt. Fel kan ju följa med om man uppgradrar operativsystemet och inte installerar rent.

 

Har ni samma fel om ni skapar och loggar in på ett nytt konto? Isåfall ligger felet i själva systemet och inte i er användare.

 

Samma fel om ni provar med en vanlig mus?

 

Provat att ändra hastighet för dubbelklick osv under inställningar för styrplattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni båda har samma problem så är då frågan, vad är det för likheter?

Kör ni båda samma mjukvaror? Har ni samma mus eller musstyrning?

Det låter ju som att det är något program som ligger och stör, frågan är vad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni båda har samma problem så är då frågan, vad är det för likheter?

Kör ni båda samma mjukvaror? Har ni samma mus eller musstyrning?

Det låter ju som att det är något program som ligger och stör, frågan är vad...

 

Ne faktiskt så kör hon Snow Leopard och jag kör Lion.

 

Vi har TotalFinder installerat (mest för flikar i vanliga mappar skull vi har det), men när man provar att stänga av det programmet så försvinner inte problemen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne faktiskt så kör hon Snow Leopard och jag kör Lion.

 

Vi har TotalFinder installerat (mest för flikar i vanliga mappar skull vi har det), men när man provar att stänga av det programmet så försvinner inte problemen...

 

 

TotalFinder använder SIMBL, daemons, kextfiler etc. När du avslutar TF finns det alltid någon process kvar i bakgrunden som körs av TF.

Starta om i säkert läge för att kolla om felet kvarstår eller avinstallera med scriptet som följer med TF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om i säkert läge för att kolla om felet kvarstår eller avinstallera med scriptet som följer med TF.

 

 

Menar du bara o avinstallera TotalFinder?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne faktiskt så kör hon Snow Leopard och jag kör Lion.

 

Min fråga var - vilka mjukvaror kör ni båda två?

Detta är inte en fråga om Snow Leopard vs Lion, utan om andra mjukvaror som påverkar systemet. Något program ligger i era båda datorer och stör.

Frågan är vilket, och det måste ju då vara samma program i båda datorerna eftersom fenomenet inträffar med båda datorerna.

 

Vi har TotalFinder installerat (mest för flikar i vanliga mappar skull vi har det), men när man provar att stänga av det programmet så försvinner inte problemen...

 

Prova att avinstallera det och se vad som händer.

Finns något annat program som rotar i Finder installerat på båda maskinerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga var - vilka mjukvaror kör ni båda två?

Detta är inte en fråga om Snow Leopard vs Lion, utan om andra mjukvaror som påverkar systemet. Något program ligger i era båda datorer och stör.

Frågan är vilket, och det måste ju då vara samma program i båda datorerna eftersom fenomenet inträffar med båda datorerna.

 

Prova att avinstallera det och se vad som händer.

Finns något annat program som rotar i Finder installerat på båda maskinerna?

 

 

Ne inte vad jag vet, det är nog bara TotalFinder...

Blev ingen skillnad när jag avinstallerade TotalFinder.

 

Vad kan felet vara?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ne inte vad jag vet, det är nog bara TotalFinder...

Blev ingen skillnad när jag avinstallerade TotalFinder.

 

Vad kan felet vara?

 

 

 

Hur avinstallerade du TotalFinder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur avinstallerade du TotalFinder?

 

Genom CleanMyMac.

Annars kan man ju bara dra programmet till papperskorgen ju men då finns det risk att något skit blir kvar i i systemet. Som det alltid blir med Windows. Men CleanMyMac raderar alltid allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom CleanMyMac.

Annars kan man ju bara dra programmet till papperskorgen ju men då finns det risk att något skit blir kvar i i systemet. Som det alltid blir med Windows. Men CleanMyMac raderar alltid allt...

 

Är inte säker på att CleanMyMac gör det till 100 %, eftersom TotalFinder placerar en massa skräp i systemet. Hämta senaste TotalFinder och använd deras eget script för att avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på att CleanMyMac gör det till 100 %, eftersom TotalFinder placerar en massa skräp i systemet. Hämta senaste TotalFinder och använd deras eget script för att avinstallera.

 

Det blev ingen skillnad. Samma problem kvarstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt provat säker start förut men det blev ingen skillnad.

Provade precis säker start men inte det heller hjälpte.

 

Fan kan det vara för något. Vad är det för program som spökar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att undvika missförstånd.

Startade du om direkt efter säker start eller testade du med att öppna mappar etc i Finder efter säker start?

Står det något i Systemmeddelanden som kan vara relaterat till problemet - precis efter en mappöppning?

Vad har du för program i Systeminställningar/Konton/Startobjekt?

Står det passerade under Maskinvara/Felsökning under Systeminformation?

Finns det något aktiverat under Systeminställningar/Hjälpmedel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att skapa ett nytt konto eller aktivera gästkontot som jag tipsade om tidigare?

 

Kvarstår felet ligger det på systemnivå, om inte så är felet knutet lokalt till något som finns på ditt användarkonto.

 

Visserligen tyder det på systemnivå då felet kvarstår i säkert läge, men prova för att säkerställa att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bara för att undvika missförstånd.

Startade du om direkt efter säker start eller testade du med att öppna mappar etc i Finder efter säker start?

Står det något i Systemmeddelanden som kan vara relaterat till problemet - precis efter en mappöppning?

Vad har du för program i Systeminställningar/Konton/Startobjekt?

Står det passerade under Maskinvara/Felsökning under Systeminformation?

Finns det något aktiverat under Systeminställningar/Hjälpmedel?

 

Nej jag loggade in på mitt konto när jag gjorde en säker start och problemet kvarstår.

 

Hur menar du att det ska stå något i systemmeddelande?

Det går bara inte att öppna mappen, får flytta bort muspekarn från mappen, klicka och sen flytta muspekarn tillbaka till mappen och klicka och då öppnas mappen som vanligt.

 

Jag får helt enkelt formatera om datorn igen och lägga in alla program (tredjeparts) manuellt och se om problemet blir löst då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Provat att skapa ett nytt konto eller aktivera gästkontot som jag tipsade om tidigare?

Kvarstår felet ligger det på systemnivå, om inte så är felet knutet lokalt till något som finns på ditt användarkonto.

 

 

Har provat med ett nytt konto och samma problem återstod så det enda jag kan göra är väl att installera datorn helt eller hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl enklast.

 

Har du en extern disk kan du alltid göra det på den först för att testa.

 

Normalt sett ska du inte behöva formatera/radera disken, då installationen i OS X ersätter systemmappen, men jag hade nog inte chansat eftersom ditt fel är så diffust. Bättre att helt börja om från noll och återställa systemet lite i taget och se om/när felet kommer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt, frågan är bara vad som utlöser era problem eftersom det drabbade båda era maskiner....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...