Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bytt HDD på Imac 27" tum


Ztantoz

Rekommendera Poster

Hej. Jag har bytt Hårddisk på min imac 27" late 2009. Den gamla Seagaten hade gett upp.

Installerade en WD caviar green 2 TB och allt fungerar kanon.. Utom en sak.

På den gamla HDD,n Sitter en kabel som styr fläken till HDD,n Den gamla skiljer sig lite i utseendet när man kollar på stiften. WD, har s-ata power och s-ata anslutning och 9 eller 10 jumper stift.

Den gamla har S-ata power och S-ata anslutning och 5 stift för fläktkablen.

Min fråga är således.. På vilka stift ansluter man fläktkalen på WD disken.

Stift 1 är övre raden närmast S-ata anslutningen och Stift 2 sitter då under stift 1.

Beskriv gärna i den ordningen tex Stift 1 & 3 eller 2 & 4. Osv..

Tack på förhand.. Stig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är hårddiskar speciellt tillverkade för Apples iMac, därav så finns det inga mer än den specificerade modellen hårddiskar som har dessa extra stift då temp sensorn sitter i disken istället för klistrad på utsidan av disken, men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Stereotypen och tack för ditt svar.. Det stämde med det du skrev. Man måste köpa en HDD avsett för imac som har temp sensorn inmonterat från fabrik..

Men efter lite funderande och luskande löste jag problemet.. Kanske inte på ett sätt man skall göra men fläktarna är tysta i allafall. (Nej har inte kopplat ur dom).

Så jag tackar för detta och avslutar nu ärendet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Stereotypen och tack för ditt svar.. Det stämde med det du skrev. Man måste köpa en HDD avsett för imac som har temp sensorn inmonterat från fabrik..

Men efter lite funderande och luskande löste jag problemet.. Kanske inte på ett sätt man skall göra men fläktarna är tysta i allafall. (Nej har inte kopplat ur dom).

Så jag tackar för detta och avslutar nu ärendet...

Om du kan så vore det hjälpsamt att berätta om hur du löste problemet. Är säkerligen flera som vill ha tips.crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Lite info då.. Först av allt så ska man inte lägga in andra hårddiskar än dom som är tillverkade för imac. D.V.S Dom har en inbyggd temp sensor. Därav den 5-stifts anslutningen.

Men dom diskarna kan bara beställas av en Apple service verkstad och dom måste även installera den på din imac.. Sedan kostar dom från ca 2995 kr och uppåt och det hade ja inte någon lust att betala för. Det kanske visar sig senare att snålheten bedrar visheten.. men det är en risk som jag får ta nu...

Min Lösning är defenetivt inget att rekomendera så JAG AVRÅDER alla andra att använda den..Annars så kan datorn gå sönder.. Men ni gör det på egen risk och ha i åtanke att datorn kostade mellan 11,500 och 21,000 kr att köpa när den var ny.. Så jag fråntar mig allt ansvar för det är inget som jag rekomenderar..

Min lösning var att bygla kablarna till tempsensorn men en liten kabel som jag lindade eltejp runt . Det gör att fläktarna är tysta.. Vet ej om dom även påverkar processorns temp eller ej.

Men funktionsduglig är den I,A,F. Som sagt min gamla hårddisk hade ju rasta helt.

 

Ztantoz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det där med att byta hårddisk e inte så enkelt (tycker jag iaf) Jag har sökt länge men ännu inte hittat någon sajt där det finns någon slags översikt vilka hårddiskar som passar i vilken mac. Det är många begrepp som gör mig osäker. I min 20" iMac från 2006 (A1147) med 2 GHz Intel sitter en 500GB Hitachi Deskstar med modellbeteckning HDS725050KLA360 (3,5", 64 MB cache 7200 rpm SATA disk). Kan jag byta den mot t ex en Hitachi Deskstar 7K3000 med 2 TB, 3,5“, 64 MB cache, 7200 prm SATA 600? hur skall jag kunna avgöra det? Jag hitte någon sajt som säger att jag kan ersätta den befintliga hårddisken i min modell med en "från vilken tillverkare som helst". OK - men vilka parametrar är viktiga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter alla möjliga och omöjliga fabrikat och modeller i iMac:arna. När man beställer ny HD som reservdel från Apple får man med en passande tempgivarkabel.

 

PM:a din adress så ska jag skicka dig en kabel. Vi får anta att samtliga Seagate hårddiskar har samma tempsensoranslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att byta hårddisk e inte så enkelt (tycker jag iaf) Jag har sökt länge men ännu inte hittat någon sajt där det finns någon slags översikt vilka hårddiskar som passar i vilken mac. Det är många begrepp som gör mig osäker. I min 20" iMac från 2006 (A1147) med 2 GHz Intel sitter en 500GB Hitachi Deskstar med modellbeteckning HDS725050KLA360 (3,5", 64 MB cache 7200 rpm SATA disk). Kan jag byta den mot t ex en Hitachi Deskstar 7K3000 med 2 TB, 3,5", 64 MB cache, 7200 prm SATA 600? hur skall jag kunna avgöra det? Jag hitte någon sajt som säger att jag kan ersätta den befintliga hårddisken i min modell med en "från vilken tillverkare som helst". OK - men vilka parametrar är viktiga?

 

Gå till följande:

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_cd_2.0_20.html

(Här antar jag att du skrev fel och att det skall vara A1174 och inte A1147. Kolla om mitt antagande stämmer.)

 

Med den modellen så spelar det inte så stor roll vilken HD du väljer. För mig skulle det bara finnas två parametrar: pris och storlek. Så stor och billig som möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till följande:

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_cd_2.0_20.html

(Här antar jag att du skrev fel och att det skall vara A1174 och inte A1147. Kolla om mitt antagande stämmer.)

 

Med den modellen så spelar det inte så stor roll vilken HD du väljer. För mig skulle det bara finnas två parametrar: pris och storlek. Så stor och billig som möjligt!

 

Suveränt! Tack! (jovisst är det 1174 - gick litet för snabbt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic kanske..

 

Men jag funderar på och byta ut Superdrive'en och sätta in en SSD istället, vad tror ni om det?

Är det möjligt tro och stoppa in två SSD'er där superdriven finns? köpte nämligen två stycken MiniSata -> Sata på eBay för ett tag sen (för att kunna operera min iMac när jag vågar)

 

Det är en iMac 27" 2011 modellen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite offtopic kanske..

 

Men jag funderar på och byta ut Superdrive'en och sätta in en SSD istället, vad tror ni om det?

Är det möjligt tro och stoppa in två SSD'er där superdriven finns? köpte nämligen två stycken MiniSata -> Sata på eBay för ett tag sen (för att kunna operera min iMac när jag vågar)

 

Det är en iMac 27" 2011 modellen!

 

 

 

Ja, det lär nog kunna gå. Det finns plats för en SSD under Superdrivern. Åtgår 076-1386 brackets kit och lite skruv samt Cable, SSD Data 922-9875.

Eventuellt lär det väl åtgå 2st Cable, SSD Data 922-9875 om du ska byta ut Superdrivern också. Då får du bygga någon egen infästning för den andra SSD:n.

Du lär behöva lyfta hela Logic-kortet för att montera kabeln till SSD:n, lagom knöligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gå till följande:

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_cd_2.0_20.html

(Här antar jag att du skrev fel och att det skall vara A1174 och inte A1147. Kolla om mitt antagande stämmer.)

 

Med den modellen så spelar det inte så stor roll vilken HD du väljer. För mig skulle det bara finnas två parametrar: pris och storlek. Så stor och billig som möjligt!

 

 

Om någon är intresserad så kan jag meddela att jag nu har monterat in en 2TB Hitachi Deskstar 0F12115 SATA III med (64MB Cache). Den funkar hur bra som helst (i min modell är tempsensorn fasttejpad på HDn)! Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...