Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej aktivera QuickTime Pro


G48R13L5

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Köpte nyss QuickTime 7 Pro för att inse att jag har QuickTime Player10... Har jag betalt 230 kr i onödan nu eller?

 

Apple säger man ska aktivera:

 

 

QT%20Menu-sv.png

 

 

Men för mig äre såhär:

 

 

121.png

 

 

Askul. Kan man göra nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Player 10 och 7 är två olika, tian har inget proläge utan du får installera sjuan från din installationsskiva, borde finnas som tillval där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Player 10 och 7 är två olika, tian har inget proläge utan du får installera sjuan från din installationsskiva, borde finnas som tillval där.

 

Tack för ditt svar, ska försöka installera om.

Känns bara så korkat (och olikt Apple).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild nr 2 är för QuickTime X, alltså QuickTime 10. Du kan inte få QuickTime X till QuickTime 7 Pro.

Du måste ha QuickTime 7 för att uppgradera den till Pro. QuickTime 7 standard innehåller funktioner för Pro, men de är inte aktiverade. När du har köpt QuickTime 7 Pro så har du fått en registreringskod och när du skriver in den i QuickTime 7 så aktiveras pro-funktionerna.

 

Du behöver alltså redan ha QuickTime 7 för att uppgradera till QuickTime 7 Pro, och den du har är QuickTime X.

 

Här kan du hitta tidigare versioner av QuickTime.

http://support.apple.com/downloads/#quicktime

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns bara så korkat (och olikt Apple).

 

För den som fortfarande använder QuickTime 7 kan det ju vara intressant att uppgradera till QuickTime 7 Pro och därför finns den möjligheten kvar.

Men det är kundens ansvar att se till så att kunden har QuickTime 7 först, inte Apples.

Apple har ingen koll på om du har QuickTime 7 eller inte, det är en gratis nerladdning. Apple kollar inte vem som laddar ner gratisprogramvara.

Bara det som går via Mac App Store har Apple koll på genom Apple ID, men inte äldre grejjer utanför detta system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som fortfarande använder QuickTime 7 kan det ju vara intressant att uppgradera till QuickTime 7 Pro och därför finns den möjligheten kvar.

Men det är kundens ansvar att se till så att kunden har QuickTime 7 först, inte Apples.

Apple har ingen koll på om du har QuickTime 7 eller inte, det är en gratis nerladdning. Apple kollar inte vem som laddar ner gratisprogramvara.

Bara det som går via Mac App Store har Apple koll på genom Apple ID, men inte äldre grejjer utanför detta system.

 

Menar inte att det är deras fel, naturligtvis är det mitt ansvar att köpa rätt grejer. Men det kunde ändå stå innan man laddar ner att denna är 3 versioner gammal och inte bara "du behöver QuickTime 7 för att installera detta" eftersom "du behöver ha" är så himla uttjatat och står på varenda grej man köper "du måste ha Mac OS X 10.6 eller senare", "du måste ha HalfLife 2 för att installera Garry's Mod", "du måste ha en tidigare version av programmet för att installera expansionen", det brukar liksom vara självklart för mig att jag redan har det som behövs om jag vill ha en uppgradering och det har väl gjort att jag inte tänkte igenom det så noga. Teknisk psykologi. Sen köpte jag skiten för att jag behövde funktionerna och trodde det skulle vara enkelt.

 

Är väl mest sur på mig själv som köpte fel, det blev så himla krångligt med alla QuickTime Pro, 7, player hit och dit.

Men så ni menar att det inte finns någon Pro-version till QuickTIme 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att Quicktime 7 ska ligga i Verktygsmappen..fråga mig inte varför, Apple vill ha det så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicktime Pro 7 är bättre än 10:an, i mitt tycke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicktime Pro 7 är bättre än 10:an, i mitt tycke

Instämmer helt och hållet.

 

Pro 7 är för.... proffs, och 10:an för konsumenter som bara vill titta på filmklipp/hemvideos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det inte finns en Pro-version av QuickTime X.

QuickTime X är helt omskriven och 64 bitars och en integrerad del i Mac OS X istället för att vara en fristående mediaspelare. Funktionsmässigt så är den som ett mellanting mellan QT7 och QT7 Pro. QT X har nya codecs och exportfunktioner som inte kostar något extra att aktivera. (QT7 har inga exportfunktioner, du måste ha Pro för det och det kostar ju pengar).

 

QT7 Pro stödjer fler codecs än QT X, men de codecs är äldre. QT X stödjer nya codecs och har skippat stödet för flera äldre format.

 

Det kommer nya uppdateringar till QT X som ökar funktionaliteten.

 

Vill man ha QT 7 Pro så ladda hem QT 7 från Apple och skriv in din registreringskod för Pro, men följ de särskilda instruktionerna för att kunna köra både QT X och QT 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QT 7 Pro ser ut som en Ford Fiesta men går som en Red Bull F1... :D QT 7 utan Pro både ser ut som och är som en Ford Fiesta... totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Nu fungerar det fint. Har både 10 och 7 Pro då.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...