Americo Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Hej, Jag kommer att resa till Spanien i bil och skulle vilja använda min MBP som navigator. Jag har tittat på Routebuddy för Mac men jag är inte säkert att den kan fungera som en GPS (alltså att den visar på kartan var man befinner sig). Känner ni någon annat app for MBP som kan funka som GPS? En annan fråga är ang. uppkoppling till internet. Som jag förstår för att kunna använda en GPS måste macen kunna koppla upp sig till internet så den kan uppdatera positionen på kartan, vet ni om någon mobil breddband som kan funka utomlands? Tre har en mobil breddband tjänst men man måste anteckna en abonnemang på 12 månader för att kunna surfa utomlands. Resan kommer att ta en månad och jag vill inte ha en abonnemang som jag inte kommer att använda de resterande 11 månader. Och till sist jag kommer att behöva en adapter för att ladda både macen och iphonen i bilen. Var kan jag hitta en sådan adapter? Tack för hjälpen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Använd din iPhone som GPS istället. Iphone har inbyggd mottagare för GPS-signal, det har inte Macbook. Du behöver alltså inte internet i iPhone för GPS-funktionen. För GPS i Macen så finns det GPS-program som fungerar tillsammans med extern GPS-mottagare som du kopplar in i Macen. Exempelvis detta program http://www.gpsy.com/ Då måste du köpa både programmet och den extra hårdvaran som behövs för att det ska fungera. När det gäller billaddare kan du knappast räkna med att du kan ladda både Macen och iPhone samtidigt utan att säkringarna ryker, så det är antingen eller som gäller. För Macen behöver du en vanlig 12 volt till 230-240 volt med EU-stickpropp uttag, finns bl a hos Clas Ohlsson, Biltema och liknande ställen. För iPhone kan du köpa en biladapter som sticks i 12 voltuttaget hos de som säljer iPhone och tillbehör. Finns flera sådana adapters. Men kolla vad din bil har för utrustning. Kanske bilen har USB-uttag för iPhone som laddar, då behöver du ingen separat adapter för den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Americo Posted November 2, 2011 Author Share Posted November 2, 2011 Tack för svaret!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfox Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 1320262179[/url]' post='1487540'] En annan fråga är ang. uppkoppling till internet. Som jag förstår för att kunna använda en GPS måste macen kunna koppla upp sig till internet så den kan uppdatera positionen på kartan, vet ni om någon mobil breddband som kan funka utomlands? Tre har en mobil breddband tjänst men man måste anteckna en abonnemang på 12 månader för att kunna surfa utomlands. Resan kommer att ta en månad och jag vill inte ha en abonnemang som jag inte kommer att använda de resterande 11 månader. Jag är just nu i Portugal och surfar för 15€, en hel månad och max 1 GB. Jag gick in till Vodafone på flygplatsen och köpte ett kort. Även om jag nu bara ska vara här i en vecka är det helt klart värt priset. Jag har kortet i paddan och den är helt suverän att använda som GPS. Jag har förvisso med mig min bil-GPS som sitter i fönstret men min fru följer oss på paddan via Google map. Emellanåt surfar hon och kollar e-posten. :-) Viktigt bara att din iPhone är öppen och inte låst till ett abonnemang för då funkar det inte. Då måste du låsa upp den först. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.