Saltakatten Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Hej! När jag kopplar datorn till min 1080p TV med utökat skrivbord, så måste jag använda överskanning för att fylla ut bilden. Innebär detta att jag "förlorar" kvalitet om jag ser en 1080p-film? Eller det ska vara så? Finns det någon möjlighet att köra skärmbildsdubblering fast med olika upplösning på dator och TV? 1280x800 på datorn och 1080p på TVn. Jag vet att det inte är dubblering då, men ni förstår... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 Du kan köra med två skärmar med olika upplösning. Fast då kan du (naturligtvis) inte ha samma bild på båda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltakatten Posted November 3, 2011 Author Share Posted November 3, 2011 Ok. Som jag trodde, men har en fråga till. "Förlorar" man kvalitet på att använda alternativet överskanning? Måste välja det ihop med 1080p på den externa skärmen för att fylla ut den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Ok. Som jag trodde, men har en fråga till. "Förlorar" man kvalitet på att använda alternativet överskanning? Måste välja det ihop med 1080p på den externa skärmen för att fylla ut den. Ja, du ska inte använda överskanning på datorn. Kolla i TVns manual hur man ställer in signal från dator. Antingen genom en viss HDMI-port eller en viss inställning i menyerna eller båda. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltakatten Posted November 3, 2011 Author Share Posted November 3, 2011 Hittade inget speciellt i manualen och det gjorde ingen skillnad på någon HDMI-port. Jag provade att rita upp en vit pixel på en svart bakgrund. Kör jag med överskanning som fyller ut TV-bilden så är den knivskarp. Allt annat lite suddigare. Har provat massa andra pixeltestbilder som jag laddat ner och jag ser det bara kristallklart på pixelnivå med överskanning där med. Det verkar ju som överskanning ger rätt bild av någon anledning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Vad är det för TV? Det kan vara så enkelt att det är klantig nomenklatur och att "Överskanning" egentligen borde betecknas som "Overscan off" eller "Pixel-by-pixel". Svenska menyer brukar sättas utifrån listor där tillverkaren skickar en lista över menyalternativen som sedan översätts på papper, inte med apparaten igång. Då kan det blir rätt märkliga varianter. Ett exempel är Philips Blu-rayspelare där det finns ett alternativ som på engelska heter "Action" och syftar på att bilden påverkas för att ge en bild likt en "Action"-film där andra alternativ är "Animation", "Normal" och liknande. Den svenska menyn, översatt på papper, lyder "Åtgärd". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saltakatten Posted November 4, 2011 Author Share Posted November 4, 2011 Det är en Samsung D8005. Men det är på Macens förlängda skrivbord som jag väljer överskanning. På TVn är bilden inställd på "Anpassa till skärm". Men det är kanske inget att bry sig om. Det ser rätt ut, och då är det väl rätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Ser du på testbilderna att det är pixelmappat så är allt rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radiozo Posted November 25, 2011 Share Posted November 25, 2011 Det är lite märkligt i mac os. Man måste tydligen klicka i overscan för att få pixelmappat. Hade samma huvudbry med min tv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.