Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Studerar på distans utomlands med elavbrott :(

J.L.

Recommended Posts

Hej, jag studerar på distans och befinner mig i ett land där det blir elavbrott då och då, finns det något jag kan göra för att allt det jag skriver inte skall försvinna? (åka tillbaka till Sverige, gärna men inte aktuellt)

Skaffa en MacBook och kör på batteri. :)

En UPS brukar kosta flera tusen vad jag vet, och då tycker jag man lika gärna kan investera i en bärbar Mac med batteri. :) Om inte en ny så en begagnad.

Kan tyvärr inte köpa en bärbar cool.gif (har två månader kvar på kursen) skall försöka att hitta programmen ni tipsade om.

En UPS brukar kosta flera tusen vad jag vet, och då tycker jag man lika gärna kan investera i en bärbar Mac med batteri. :) Om inte en ny så en begagnad.

600 spänn: http://www.dustinhome.se/eaton-3s-ups-550va-300w/product/5010587805

Ger 20 minuter batteritid. Fullt tillräckligt för att spara dokumenten och stänga av datorn snyggt.

Kan tyvärr inte köpa en bärbar cool.gif (har två månader kvar på kursen) skall försöka att hitta programmen ni tipsade om.

Lion är ett operativsystem, senaste versionen av Mac OS X, och det har automatisk sparning med program som är anpassade för den funktionen - exempelvis Apples iWork-paket.

Lion köper du på Mac App Store, men det förutsätter Snow Leopard, eller så köper du Lion i en Apple butik och får det på ett USB-minne och sen uppgraderar du datorn.

Om nu din dator är en modell som funkar med Lion, du har inte skrivit vilken modell av Mac du kör på. Om det är en av de nyare modellerna eller en äldre.

Om den bara är en månad gammal så finns en god möjlighet att du redan har Lion i den... (om du inte har köpt en som stått länge i lagret...) Kolla under "Om den här datorn".

Version 10.7.nn är Lion. 10.6.nn är Snow Leopard.

• 2 weeks later...

SnowLeopard 10.6 autosparar i Texredigeraren.

...

Om den här datorn hittas under Äppelsymbolen längst upp till vänster